Har länge sneglat på hemlarm som jag kan koppla ihop med min Vera och nu är det dags att göra slag i saken. Valet står mellan Visonics Powermax- och Powermaster-serie. Jag undrar därför om det finns några erfarenheter här i forumet av modellerna i dessa serier? Vad funkar bra/dåligt? Vilken modell ska man välja?

Tar gärna också del av erfarenheter från sammankoppling med Vera. Har förstått att Powermaster inte är supportat full ut eftersom en del av sensorerna stängs av i avlarmat läge för att spara batteri. Däremot bygger Powermaster på senaste teknologi varför jag hade föredragit denna för att vara så framtidssäker som möjligt.

All input är välkommen.
 
Freddan101 skrev:
Har länge sneglat på hemlarm som jag kan koppla ihop med min Vera och nu är det dags att göra slag i saken. Valet står mellan Visonics Powermax- och Powermaster-serie. Jag undrar därför om det finns några erfarenheter här i forumet av modellerna i dessa serier? Vad funkar bra/dåligt? Vilken modell ska man välja?

Tar gärna också del av erfarenheter från sammankoppling med Vera. Har förstått att Powermaster inte är supportat full ut eftersom en del av sensorerna stängs av i avlarmat läge för att spara batteri. Däremot bygger Powermaster på senaste teknologi varför jag hade föredragit denna för att vara så framtidssäker som möjligt.

All input är välkommen.
Tjena! Går i liknande tankar som du. Jag har mest undersökt dsc:s larm hittills, har du kollat på dem?
 
Inte nåt djupgående. Är ute efter ett helt trådlöst larm (+ ev. trådad utomhussirén) och förstått det som att DSC är bäst på trådat. Men jag kan ha fel?
 
Skulle nog inte tro att något av Visonics trådlösa hemlarm är att beteckna som framtidssäkra. De verkar spotta ut nya hemlarmsvarianter årligen och lägg så till deras regions- & versionskodning på powermasterserien. Lär bli svårt/dyrt bygga ut om några år. Nej, köper man ett sådant är det av andra skäl. Dissar inte, har ju ett själv... Hmmm...
 
Vad är bättre/snyggare än Visonic och som funkar bra med Vera? Är öppen för förslag. :)
 
barfotalasse skrev:
Skulle nog inte tro att något av Visonics trådlösa hemlarm är att beteckna som framtidssäkra. De verkar spotta ut nya hemlarmsvarianter årligen och lägg så till deras regions- & versionskodning på powermasterserien. Lär bli svårt/dyrt bygga ut om några år. Nej, köper man ett sådant är det av andra skäl. Dissar inte, har ju ett själv... Hmmm...
Vad exakt innebär den där regions- & versionskodningen på powermasterserien?
 
Regionskodningen: Prylar från olika regioner inte kan kopplas ihop. Den innebär också att alla programmeringsalternativ inte finns tillgängliga i alla regioner beroende på regler som larmet förväntas följa för att få vara godkänt.
Versionskodningen: Innebär att centralapparaten möjligen (troligen) inte accepterar kringutrustning med ny funktionalitet som tillkommer senare än centralens version. Centralens programvara behöver då uppdateras och det är långt ifrån säkert detta går göra över internet.
 
barfotalasse skrev:
Regionskodningen: Prylar från olika regioner inte kan kopplas ihop. Den innebär också att alla programmeringsalternativ inte finns tillgängliga i alla regioner beroende på regler som larmet förväntas följa för att få vara godkänt.
Versionskodningen: Innebär att centralapparaten möjligen (troligen) inte accepterar kringutrustning med ny funktionalitet som tillkommer senare än centralens version. Centralens programvara behöver då uppdateras och det är långt ifrån säkert detta går göra över internet.
Ok, regionskodning överlever jag. Kan fortsätta att beställa mina prylar från samma ÅF.
Versionskodning är värre. Jag älskar "uppgraderingar" och blir grinig när det kommer ny rolig sensor om ett par månader som jag ej kan använda :) Ska ställa frågan kring detta till ÅF.

Är det bättre med Agility 3? Brukar man kunna uppgradera den med nya firmwares?
 
Har två powermax pro där jag har råkat ut för firmware problemen och partioner. Väldigt, trist att de inte går att uppgraderar så jag skulle nog inte välja visonic om de inte kan hantera versionerna på ett enklare sätt.
 
M
Powermastern är likadan. Kommer nya roliga saker, men kräver att man då måste byta även centralenheten.
 
miksil skrev:
Powermastern är likadan. Kommer nya roliga saker, men kräver att man då måste byta även centralenheten.
Ja, det är en väldig stor nackdel med Visonic, annars hade jag uppgraderat mina två powermax pro till PowerMaster.Men nu avvaktar jag tills, det kommer något annat larm som inte har denna begränsningen.
 
Tror det problemet ska vara löst nu med powermastern.

Fick detta svar från en ÅF: "

När det gäller versioner på mjukvaran så kommer det ungefär en uppdatering per år. Nu är det version 18, kom i december 2014.

Om det kommer något tillbehör i framtiden som du vill komplettera med, som kräver nyare version på mjukvaran så kan vi med Visonics hjälp uppdatera mjukvaran över serveruppkopplingen.

Tidigare fanns inte denna möjlighet."
 
D_a_g_g skrev:
Tror det problemet ska vara löst nu med powermastern.

Fick detta svar från en ÅF: "

När det gäller versioner på mjukvaran så kommer det ungefär en uppdatering per år. Nu är det version 18, kom i december 2014.

Om det kommer något tillbehör i framtiden som du vill komplettera med, som kräver nyare version på mjukvaran så kan vi med Visonics hjälp uppdatera mjukvaran över serveruppkopplingen.

Tidigare fanns inte denna möjlighet."
Ja, samma svar fick jag med från Protexus när jag handlade där för ett par månader sen. Jag tog den nya Powermaster 33 inkl. gsm- och ip-modul samt den supertrevliga panelen KP-250. Jag är jättenöjd med både larmet och Protexus.

KP_250_PowerG2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Vad gick det på och vad fick du med? Har kontakt med dem nu och fick offert på 10n
 
D_a_g_g skrev:
Vad gick det på och vad fick du med? Har kontakt med dem nu och fick offert på 10n
Jag avstår diskussion kring hur exakt mitt erbjudande såg ut, men dryga 15000 för ett bra villalarm inkl. 2 pir-kameror och massa annat. De har bra grundpriser på sina paket + att man får 20 % rabatt på alla extra tillbehör. Bra bemötande, grym support värderar jag högre än de få hundralappar som man kanske skulle tjäna på att handla från det billigaste ställe på prisjakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.