Är det värt att inreda vind på en liten vind?
....alltså förmodligen kommer det kosta mera än vad det smakar då vinden är mindre.

Jag har en lya på 57kvm, snedtak på vinden ovanför. Först måste en trappa byggas upp, ev. loftstege. Så denna yta försvinner i lyan, och uppe på vinden kan jag kanske tillgodoräkna 10-12kvm, sen är det biyta som är ganska stor.

Det skall ju till takfösnter,isolering, håltagning,snickerier, el, golv, osv osv. vilket kommer bli ett jätteprojekt, och kosta mycket eftersom det måste anlitas firmor för detta. Denna kostnad kontra det extra jag får ut i yta? hmmmm...skulle va skithäftigt....men dyrt.

Kommentarer?
 
Det låter som att din lya ligger i en Brf-fastighet. Har du redan talat med styrelsen och förvaltningen? Jag har ett par tips -

1. Försök samordna ingreppet med något jobb som föreningen ändå har på gång. Kanske stambyte? Eller kanske föreningen har flera lägenheter med samma vindsmöjlighet som du har?
2. Fråga ett par mäklare vad de tror om marknadsvärdet.
3. Leta godtagbara kompromisser! Måste man verkligen ta upp fönster? Det kanske redan finns någon taklucka. Eller kanske man kan nöja sig med indirekt dagsljus ifall rummet ska fungera som sovrum. Istället för trappa kanske du kan nöja dig med en brant lejdare.

Spontant gissar jag också att idén stupar på ekonomin. Men den som aldrig ställer frågor får heller aldrig svar.
 
TACK!

Japp, Brf.

Nä, pappersjobbet med stryrelse och bygglov har ej påbörjats.

BRa tips med samordningen. Hmmmm, samordna med grannen....tror inte hon har intresse men det skadar inte o kolla. Skulle ju va billigare och fixa hennes samtidigt.

Oavsett takfönster eller annat lull-lull så blir det för dyrt tror jag, som sagt, 10-12kvm är för lite. Hade jag kanske en större vind så skulle det vara mera ekonomsikt.

Men man vill ju så gärna.

Jag kan ränka ut själv vad lyan skulle stiga i värde, ungefär. Ta kvadratmeterpriset i mitt område o kalkylera. Sen kan man ju fråga sig om lyan blir häftigare pga vindsutrymmet eller om det blir sämre för dem som har barn? ...men det visar sig på framtida budgivningen.





 
Nattugglan: "Jag kan ränka ut själv vad lyan skulle stiga i värde, ungefär. Ta kvadratmeterpriset i mitt område o kalkylera."


Kommentar: Nja, exempelvis priset för en fyra på 100 kvm är ofta MER än dubbelt så högt som för en tvåa på 50 kvm. Precis som du själv var inne på orsakas skillnaderna av vilka målgrupper som kan attraheras av två helt olika objekt. Mäklarna håller koll på sånt.

Jag glömde nämna ett trixigt problem med bostadsrätter. Om man ökar boytan i en av lägenheterna måste föreningen antingen -
a. upplåta dina nya kvadratmetrar mot separat hyresavtal, eller
b. upplåta ytan som en del av din bostadsrätt.

Att en lägenhet disponeras genom både bostadsrätt och hyresrätt är i en del situationer ingen bra sits för varken föreningen eller medlemmen.

Sistnämnda alternativet är inte heller särskilt bra. Det ger massor av bökigt papperjobb, eftersom man först måste ta fram nya omräkningstal som påverkar månadsavgift och grundavgift för ALLA bostadsrätter i föreningen.
 
Faktsikt så är det så att för många herrans år sedan så byggde en man och hans son på deras vindar, de hade 2 lyor i vårat hus och båda fick en varsin vind.
Jag vet inte exakt hur de äger vinden men jag vill minnas att de köpte ut vinden från föreningen, eller kan man inte det?

Sen så fick de såklart avgifts-höjning på "hyran"

Men nu vet jag att styrelsen säger "Nej" med vindsbygg, fast det kanske man kan överklaga om kommunen såger "ja" ?

Är man smart också så kanske man kan titta på ritningen som finns att kopiera på någon enhet, och är planlösningen den samma som min så kanskse det blir enklara pappersarbete med bygglov o arkitets-jobb? Lätt och se innan om hur många kvadrat man kan få ut.

Helt klart mycket att tänka på.

Men det tåls att ta reda på detta du nämnde om uppdelning av vindsytan, hyra eller köpa eller mix. ?

P.


 
Om föreningen och styrelsen säger blankt nej kan du nog sluta hoppas. Kommunens enda del i "ditt" projekt att ombygget kan kräva bygglov.

Bygglovet kan du begära på egen hand utan att fråga föreningens styrelse. Men om föreningen vägrar gå med på ombyggnaden kan varken du eller kommunen sätta sig på tvären.
 
Men då gör man som med regeringen, man byter ut den :-D

::)
 
Också där har du två alternativ: Antingen att byta alla på en gång, eller att byta ut tanterna en efter en...
:D
 
ja, men hos mig är det "gubbarna" som är omöjliga, tjuriga, gnälliga, osamarbetsvilliga, inflamerande, negativa, osv osv.

hur lobbar man för att byta ut styrelsen utan att göra felsteg? jag vet inte vilka som delar min uppfattning? hur går man tillväga?

och eftersom vi är en liten föreningen kanske ingen annan vill flytta platserna....svårt. Ett annan forum iförsig.

 
Pröva med en ny tråd under "Övrigt" / "Socialt & projekt " ...

;)
 
Att byta ut en styrelse aldeles själv lär bli motigt. Men om man är en grupp i huste som viil ha en förändring så är en mycket effektiv metod att "infiltrera" valberedningen. Valberefdningen bestämmer självständigt vilka som skall nomineras till val på föreningsstämman. Andra medlemmar har givetvis alltid rätt att föreslå namn, så ha givetvis styreslemedlemmar rätt att föreslå sig själv för omval. Men styrelsen som sådan har inte rätt att framföra en annan nominering än den som valberedningen kommer med.

I föreningen där jag var ordförande för många år sedan hade en grupp just gjort en sådan "upprensings kupp" några år innan jag hamnade i styrelsen (guskelov var kuppen klar före min tid). Valberedningen såg helt enkelt till att inte nominera några gamla styrelseledamöter till omval. Det blev ett herrans liv, och årsmötet ajournerades 2 gånger, tog typ en månad att genomföra ett årsmöte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.