Hej på er!

Det är i vårt hus inritat en duschhörna som har måtten 70 x 90 cm. Vad tror ni - kommer det att kännas tajt att duscha i en dusch med de måtten?

*villrådig*  :-/
 
70 tycker jag är i tightaste laget och skulle se till att få minst 80 om jag byggde nytt, men det beror ju på hur man är byggd själv.
 
MIna föräldrar har de måtten i ett litet badrum. De har sådana där infällbara duschvägger a la Hafa igloo. Jag tycker att det är helt okej. Inte sådär jättemycket plats, men det stör inte heller. Vi kommer att ha 80 x 90 med en liknande lösning. Tilläggas skall att vi är rätt små.
 
Jag har 90x90 men hade jag haft plats så hade jag haft mer.

90x70 är på tok för litet, men platsen får väl avgöra.

 
Vi har idag en duschkabin på 90x90 och mindre plats vill inte vi ha i vårt kommande lilla badrum. Vi får spara in på övriga ytor. Jag tror det blir för trångt!
 
Har provat en 80x90 duschhörna med glasdörrar, välvda.
Känns alldeles för trångt tycker jag.
 
Vi kommer att ha en 80x80 med duschväggar & det känns varken för litet eller trångt! Men så är vi inte så storväxta heller ;)...
 
Och vi har en Ifö Prisma Plus 90x90 i lilla badet och i nya så blir det 100x100. Mindre än 90 skulle inte vara aktuellt och den största (!?) av oss är 173x78  ;)
 
Om man nu inte har plats för större dusch så får man åtminstånde hänga duschstången på mest lämplig ställe. Man bör ju kunna tvätta håret utan att slå armbågar i väggarna .... duschmunstycke som placeras i en hörna even i en 90x90 ger en mer generös ståplats i själva duschen så man kan breda ut armbågarna på diagonalen utan att stå vid sidan om vattenstrållar.... om någon förstår vad jag menar :-/. Det blir oftast fråga att placera enbart duschstången på annat ställe än ovan reglaget men det estetiska symetrin blir ju rubbad, förstås.

Det är inte så ofta man tänker på det och duschen hamnar där det är närmast till vattenrör. Man kan ju prova att göra det bekvämmare vid renoveringen ... om ni också tycker att det gör ett skillnad som är värd att tänka på.
Av samma anledning skulle jag hänga duschmunstycke på den av väggarna som är bredare än 70cm.
gaia
 
Är uppväxt med (in i, även om mina föräldrar skulle säga annat) en 70x90 dusch. Fungerade utmärkt i våra familj, och vi är inte småväxta eller liknande. 3 glada gossar som alla är längre än 185 iaf. Skulle jag bygga nytt badrum där jag bor nu skulle jag självklart välja största möjliga dusch (d'oh), men jag skulle inte vara rädd för att välja en 70x90.

// Olle
 
Vi har 70x90 cm (raka), hade inget val vid renoveringen om vi inte skulle bygga om hela rummet. Hur som hellst upplever jag inga större problem med måtten, ev. när man ska böja sig och plocka upp den tappade tvålen som det kan upplevas som lite trångt. ::)
 
Tusen tack för era synpunkter & erfarenheter!  :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.