Jag reagerar på denna husannons eftersom jag vet något som jag tror man lätt missuppfattar när man ser annonsen…var går tomtgränsen på baksidan? Är det uppenbart för er?
Tycker nästan att man måste veta om det för att hitta ¨felet¨
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?objektID=1163664
 
Du menar att man kan få uppfattningen om att tomten sträcker sig ner till ån?

Tittar man på fastighetskartan så är det rätt uppenbart att så inte är fallet.

Jag tycker inte de bilderna är värre än drönarfoton så det ser som det är sjö/havsutsikt.....
Eller egentligen de flesta mäklarfoton med mer elelr mindre vidvinkel för att det ska se större ut....
Eller photoshoppade foton för att dölja diverse skavanker...
Eller....


:D
 
På bilder med texten Trädgård så visas bl a en damm som jag (om jag skulle vara ovetandes) skulle tro ingick i fastigheten. För jag skulle aldrig tro att en seriös mäklare sätter in bilder på ¨grannens¨ damm o skriver rubriken Trädgård under en sådan bild! Tycker du det:eek:
 
Ser inga konstigheter.. MEN såhär tolkar jag det också (har inte läst nån text bara kollat bilderna)

Prydnadsdammen (med utemöbler och fint pynt) ligger helt sonika på tomten, den benämns som trädgård.. den andra dammen..(eller är det ån snarare kanske.. - större, naturliga.. med träd på bild) går under benämningen omgivning.. och tillhör således inte trädgården..utan finns bara någonstans i närheten :)

Rätt eller fel vet jag inte, men det är min tolkning av det hela..

Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra

PS. Man kan sällan lita på mäklarens bilder idag, proportionerna är ofta helt fel.. de hottar upp bilderna på mer än ett sätt.. man måste alltid intala sig själv att saker och ting kommer se sämre ut i verkligheten (man blir ofta så besviken annars). Men det betyder inte att de luras.. de bara framhäver det fina..
 
Den ¨stora¨dammen e en å.
Den ¨lilla¨ dammen (med utemöbler) med undertexten 'Trädgård' ingår INTE i fastigheten / köpet (marken tillhör annan ägare)
 
Jag kan hålla med om att bilderna i annonsen lätt kan missuppfattas

Jämför man fastighetskartan med bilderna uppfattar jag det som att fastighetsägaren "lagt beslag" på och utökat sin "tomt" lååångt in på fastigheten bakom?

/Krille
 
Bilderna är väl till för att locka köpare? Sen är det upp till den intresserade att ta reda på vad som ingår i fastigheten och skulle nu grannen ha en damm, så är det inte helt fel att ha den att titta på, utan att behöva sköta om den.
 
Det bästa i sammanhanget är väl som bilderna visar en välskött damm men det är grannen som äger och sköter den.
Ur försäljningssynpunkt är det väl inte särskilt smart att inbilla en köpare att det är ny ägare som pådyvlas ett skötselansvar. :cool:
 
Tycker inte den är seriös, om man nu tar kort på grannes damm. Så får man iaf ha med det i bildtexten. Så som bilderna ser ut så tror man den ingår. Visst är man skyldig att själv ta reda på vad som ingår. Men tycker även mäklaren har en skyldighet att visa vad som ingår.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Mäklarens beskrivning:
Allmänt om fastigheten
.
.
Övrigt: Ljuvlig trädgård som övergår i strand mot Holjeån. Praktisk bevattningsanläggning med vatten från ån och vacker näckrosdamm mitt i gräsmattan.


Detta stämmer ju inte!
Som köpare, tycker man detta är seriöst av en etablerad mäklarfirma att göra så här?
Ingen stor grej men kräver inte bevattningsanläggningen ett servitut? (Med anledning av att den presenteras i fastighetsbeskrivningen)
 
O
Det ser onekligen ut som att näckrosdammen tillhör tomten när man tittar på bilderna... svårt att se att den skulle tillhöra grannen...
Det känns som en luring om det inte stämmer....

Hur vet du om allt detta om huset?
 
Jag har sett tomtindelningskartan över området. Om man tittar noga på mäklarens tomtkarta kan man lista ut det, huset e 3:235 Jag är inte/har inte varit spekulant på huset, eller bor i länet, ej heller släkt/vänner där.
Jag tycker det är under all kritik att mäklare presenterar fastigheter på detta viset, det är ju det viktigaste köpet man gör oftast.:thumbdown:
Hoppas budgivarna är väl medvetna om att tomtgränsen går ca 6m ut från trädäcket på baksida höger på bild o ca 3m ut bakåt vänster på bild. Tror inte att drivbänken med fönsterrutan o intilliggande rabatt ligger på tomten! Tror att det är allmän platsmark bak huset alltså kommunens mark där har alla tillträde.
Det är lite drygt 30m ner till ån från tomtgränsen!
 
Redigerat:
Det enda jag reagerade på var - oj det var inte igår man såg en tjock-tv ....
Och att mjukfogningen i badrummet golv/vägg såg ut att vara nylagd av glad amatör , dvs extra uppmärksamhet på fukt..

Mvh fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.