Har försökt räkna ut hur mycket jag kan få i ROT-avdrag och försöka få hjälp av skatteverket (vilka inte va direkt hjälpsamma). Så jag tänkte kolla om jag fått till det någorlunda.

Inkomst 230000
Inkomstskatt 65000
Fastighetsskatt 6500

Jobbskatteavdrag 19000
Pensionsavdrag 16000
Ränteavdrag 3500

33000kr i rotavdrag får jag fram det till isåfall, om jag nu har fått till det rätt?
 
Nej du får dra av 50 000 kr.

Du betalar ju 71 500 i skatt, inkomstskatt (65 000) och fastighetsskatt (6 500).

Edit: Om du nu inte menar något annat med "inkomstskatt"..

Titta på deklarationen för förra året eller gör en provdeklaration för i år så får du fram den totala skatten.
 
Redigerat:
Nä det är efter avdragen det räknas, frågan är bara vilka avdrag. Enligt vad jag läst överallt.
 
För mej är inkomstskatt den skatt som jag faktiskt betalar efter alla jobbskatteavdrag etc.

Nåväl, gör en skatteberäkning på Skatteverkets hemsida så får du fram din totala skatt.
 
Det är den skatt som du ska betala vid deklaration och som avgör om du får rest/tillbaka utifrån vad du betalat in i skatt.
Så för mig är det inkomstskatten som man utgår från.
 
BigR
Ring skatteupplysningen 0771–567 567, dom öppnar 08.00 vardagar.
 
Verkar som att man får olika svar hela tiden, inte så lätt att räkna ut med andra ord.
Skatteupplysningen har jag redan ringt men de va inte till mycket hjälp, de rabblade snabbt upp några saker man skulle lägga ihop och några man skulle dra bort. Sen va de nöjda med sitt tips... helt meningslöst.
 
Originalet skrev:
Verkar som att man får olika svar hela tiden, inte så lätt att räkna ut med andra ord.
Skatteupplysningen har jag redan ringt men de va inte till mycket hjälp, de rabblade snabbt upp några saker man skulle lägga ihop och några man skulle dra bort. Sen va de nöjda med sitt tips... helt meningslöst.
https://www.skatteverket.se/privat/...husarbete.5.5fc8c94513259a4ba1d800034104.html
 
Precis som det står i länken ovan så är det mycket enkelt.

Kolla hur mycket slutlig skatt du betalar, dvs summan av statlig skatt, kommunal skatt och fastighetsavgift efter alla avdrag utom ROT.

Denna summa är det maximalt möjliga ROT-avdraget med ett tak på 50 000 kr.
 
Originalet skrev:
Verkar som att man får olika svar hela tiden, inte så lätt att räkna ut med andra ord.
Skatteupplysningen har jag redan ringt men de va inte till mycket hjälp, de rabblade snabbt upp några saker man skulle lägga ihop och några man skulle dra bort. Sen va de nöjda med sitt tips... helt meningslöst.
Här i tråden har du fått samma svar vad jag kan utläsa.
 
Du gör det alldeles för komplicerat..

Gör en skatteberäkning på Skatteverkets hemsida så får du fram beloppet.

Har du samma inkomster och avdrag som förra året så räcker det att titta på slutskattsedeln för 2013.
 
Men om jag går efter "Summa slutlig skatt" på förra årets deklaration så är den 39061kr. Dock var underskott av kapital 4000kr högre då och fastighetsskatten på 6500 saknades då.
Så det skulle ju alltså betyda att jag kan få 49561kr då?

Låter väldigt mycket med tanke på min inkomst dock.
 
Underskott av kapital ger en skatteeffekt på 30%, så 4000 kr mindre underskott betyder 1200 kr mer i skatt.

39 000 + 1 200 + 6 500 = 47 700 kr.

40 000 i skatt på 230 000 i inkomst är ca 17%, vilket jag skulle vilja säga är en väldigt låg skatt. Därmed är ca 48 000 i möjligt ROT-avdrag inte alls orimligt när fastighetsskatten tas med.
 
Nä det va efter de 30% var räknade som det va 4000 mindre i underskott. Men det låter ju riktigt bra isåfall, då räcker det ju gott och väl till mina takbyten iår iallafall. Då är det utrett till slut iallafall och jag får tacka så mycket för hjälpen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.