Vilka ritningar har ni på ert hus?

  • Hus äldre än 50 år

    12 Röster 37,5%
  • Konstruktionsritningar

    3 Röster 9,4%
  • El-ritning

    3 Röster 9,4%
  • VVS-ritning

    3 Röster 9,4%
  • Hus yngre än 50 år

    12 Röster 37,5%
  • Konstruktionsritningar

    14 Röster 43,8%
  • El-ritning

    10 Röster 31,3%
  • VVS-ritning

    11 Röster 34,4%
  • Hus yngre än 10 år

    5 Röster 15,6%
  • Konstruktionsritningar

    3 Röster 9,4%
  • El-ritning

    3 Röster 9,4%
  • VVS-ritning

    3 Röster 9,4%
  • Antal röster
    32
I
lite klent underlag för att bilda sig en uppfattning.:confused:
 
Fick med allt till min 50+ hus. Mycket nöjd med det då jag gillar dokumentation (samma sak med bilar och hojar, extremt störande med klantar som tidigare ägare som slarvat bort saker). Särskilt elritningen har visat sig mycket användbar. Tyvärr har jag inte hittat något bra sätt att hålla denna uppdaterad varje gång elektrikern komme förbi...
 
I
Dsl skrev:
Fick med allt till min 50+ hus. Mycket nöjd med det då jag gillar dokumentation (samma sak med bilar och hojar, extremt störande med klantar som tidigare ägare som slarvat bort saker). Särskilt elritningen har visat sig mycket användbar. Tyvärr har jag inte hittat något bra sätt att hålla denna uppdaterad varje gång elektrikern komme förbi...
Just 50+ husens ägare får nog se sig lyckligt lottade om de har full dokumentation. 50 husen, gruppen jag tillhör, kan det nog också, beroende på var i spannet man ligger, vara lite si och så med dokumentation. Jag minns att jag fick säga till om el och vvs ritningar, de som fanns var knappt läsbara efter all kladdande på dem. Byggfirman som satte ihop kåken var också lite oförstående, dock inte lika omedgörliga. Så helt automatiskt kan jag inte säga att jag fick dem. I yngre än 10 års gruppen verkar det som parterna förstått värdet av ritningarna, eller så har det blivit lättare att göra kopior att ha som arbetsunderlag, kanske både och.
Någon som provat och lyckats få ut ritningarna från byggnadskontoret?
 
Nu är ju mitt hus byggt -58 så det är inte sååå långt in på 50+ skalan.

Har hämtat ut allt som finns på byggnadskontoret i GBG och detta inkluderar konstruktionsritningar samt VA ritning, dvs digitala kopior av originalen jag har hemma. Elritningen fanns dock inte där.
 
MB77 skrev:
Har tyvärr inte tillgång till 3D skrivare, fast tanken har slagit mej...

Ska man göra modell på beställning får det nog bli en enklare variant, på min kan jag plocka bort en bräda, en regel, en takpanna, eller en gipsskiva åt gången :cool: min modell är liiiite väl ambitiös :surprised:
Klart du ska göra en modell på ditt hus om du har en 3D-modell ;)
 
I
Jag testade kommunkontoret och fick utan kostnad full uppsättning ritningar så när som på elritningar vilka de inte hade. Märklig då det förordas att även de ska ingå i underlaget vid bygglovsansökan, eller det gjorde de kanske inte 1983?
Det är hur som helst utmärkt att det finns något att få.
En modell på huset har jag till och från haft idéer om att framställa, dock på det hantverksmässiga sättet.
Trådens implementation har gjort att jag åter börjat tänka i de banorna.
Det skulle då bli av typen dockhus som barnbarnen kunde leka med, givetvis med undertecknad och dennes äkta hälft som boende.
Jag har även järnvägen ett stycke härifrån, det ger i handen att en modelljärnväg måste införskaffas.
Så säger huvudet i en gammal gubbe, nu gäller det bara att få resten av lekamen med på noterna.
 
ion skrev:
...
Det skulle då bli av typen dockhus som barnbarnen kunde leka med, givetvis med undertecknad och dennes äkta hälft som boende.
Jag har även järnvägen ett stycke härifrån, det ger i handen att en modelljärnväg måste införskaffas.
Så säger huvudet i en gammal gubbe, nu gäller det bara att få resten av lekamen med på noterna.
Det låter som en mycket trevlig idé!

Jag gjorde något liknande med vårt förr-förra hus, när vi hade små barn.
(Men vid närmare eftertanke var det nog grannens hus jag kopierade :surprised: )
Och med överblivna tapetsnuttar på insidan blev det ett trevlig lekhus för barnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.