Hej.

Jag ska bygga ett trädäck i en slänt för att ställa ett spabad på. Spabadet väger 2200kg med 6 fullvuxna personer i och är 2,14x2,14m.

Jag tänkte sätta 9 plintar i tre rader och regla upp med 170x45 bärlinor. Trädäcket blir 2,30x2,60 dvs längsta spännvidd blir 1,30m. Jag tänkte sätta 170x45 kortlingar i balkskor i mellan bärlinorna med cc 0,5m.

Höjd skillnaden mellan mellan första plint raden och sista är 1 m. Jag bygger upp med 170x45 reglarna som pelake mellan bärlinan som ligger i plinten och bärlinan som trallen ligger på.

Nu undrar jag om jag är ok med min dimensionering? Vad är den svagaste länken? Bärlinornas anläggnings punkt mot balkskon i plinten är 45x45mm, här ska ju 244kg ner på en liten yta. Klarar balken detta?

Tacksam för hjälp!
 
Du kan ju välja att sätta 4" plintar med 95x95 mm stolpe (gärna direkt på betongen med tjärpapp mellan) och göra uttag för övre bärlinan för att göra lösningen starkare. Medger övrigt en ökning av regelverk till 45x195 mm så är det ju också en förstärkning.

Vad ska du ha ovanpå?

Plintarnas grundsättning och bärlager är nog också en kritisk punkt för att undvika framtida problem med sättningar.
 
  • Gilla
Per Finnhammar
  • Laddar…
Jag har nyss byggt en spabads ö intill min andra altan ö står i backe precis som din jag satte 9 st plintar på 1 meter djup jag gjöt dom i 200mm papprör satte även i justerbara stolpskor jag körde 195x45 som bärlinor och 145x45 som kortlingor med cc30 mitt bad väger 1900kg utan folk i och ca 2500kg med folk i mitt bad har stått på ön i ca 3v och det står kvar en så länge;-)
 
  • Gilla
Per Finnhammar
  • Laddar…
Jag gjorde ungefär samma sak för 1.5 år sedan. Jag borrade totalt 12 stolpskor ner i berget som lutar och satte 95x95 stolpar i stolpskorna.
CC 40 mellan stolparna som är under botten på badtunnan och CC 60 mellan stolparna under sittplatserna. Bärlinorna/reglarna körde jag på 45x220, en rad under botten och dubbla under sittplatserna. Sedan även liggande 45x220 och 45x145 på det för att kunna lägga cellplast i botten...
Det här blev otroligt stabilt! Vi sitter ibland 10 gubbar plus 2 ton badtunna och det rör sig ingenstans.
Bifogar bilder för jag antar att det är svårt att förstå vad jag menar...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH

Daggen
 
  • Gilla
Per Finnhammar
  • Laddar…
Antalet gubbar spelar ju ingen roll i sammanhanget! gubben tränger ju undan ungefär mycket vatten som gubben väger (densitet på gubbe är ganska lik den på vatten. Eftersom bara huvet sticker upp så blir vikten ganska lika.
 
  • Gilla
Ola Hällvall
  • Laddar…
Det där har vi suttit och diskuterat i poolen över en massa öl flertalet gånger och blir aldrig klokare :)
 
  • Gilla
Kalle P och 1 till
  • Laddar…
Fast få spabad fylls så pass att vatten rinner över kanten när man badar. Vattnet stannar normalt kvar och adderar således vikten när gubbarna hoppar i.
Haft både vedeldad, pollytunna och nu spakopp. ingen av dessa fylls så det rinner över vid bad.
 
Om 10 gubbar står på poolbotten borde det rimligtvis bli 10x80kg, men om alla ligger och flyter blir det något annat eller är jag helt ute och cyklar?
 
Daggen84 skrev:
Om 10 gubbar står på poolbotten borde det rimligtvis bli 10x80kg, men om alla ligger och flyter blir det något annat eller är jag helt ute och cyklar?
och egentligen så flyter ju det översta vattnet på de undre vattnet så hälften av allt vatten borde man också kunna räkna bort isåfall....
 
  • Gilla
oscarcarserud och 5 till
  • Laddar…
Tack för era svar.....bygget rullar på image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir king det där!
 
  • Gilla
oscarcarserud
  • Laddar…
Daggen84 skrev:
Om 10 gubbar står på poolbotten borde det rimligtvis bli 10x80kg, men om alla ligger och flyter blir det något annat eller är jag helt ute och cyklar?
Du är ute och cyklar. Eftersom vattnet är i en behållare (tunna/badbalja osv) och inte svämmar över och försvinner någon annanstans så ökar vikten mot underlaget med den vikt som de personer har som kliver i behållaren. När det gäller en badtunna som i detta fallet så har det ingen betydelse om de står på botten eller ligger och flyter, den totala belastningen är den samma. Däremot så ändras lastfördelningen, står du på botten så blir det en punktlast rakt under dina fötter medans det blir en utbredd last över hela botten om du ligger och flyter.
 
  • Gilla
oscarcarserud och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.