Läste på en sida för byggnadsvård att förr, innan fix fanns, så satte man alltid klinker med murbruk. Jag antar att det finns någon anledning till att man tog fram fix istället, men är det någon som vet hur resultatet blir när man sätter klinker med murbruk?
 
När du sätter i bruk så tar du ju en klutt på varje platta och sen trycker den på väggen, risken att få det krokigt är ju ganska stor.
 
Ska sätta klinker på ett ganska ojämnt golv. Flytspackla går bort. Men kan man inte spackla ut bruket med tandspackel som med fix menar du?

Skulle vara intressant att kunna bygga upp lite mer och kompensera för ojämnheterna!
 
Du kan ju kompensera med fix, det har jag gjort vid flera tillfällen. Och det är ju ett golv så har du inte golvvärme fungerar det mesta i fixväg, så du kan välja ett billigt.
 
AndersS: har du gjort detta innan läggning och låtit torka, eller har du kompenserat samtidigt som du lägger klinker?

Min plan nu är att spackla golvet ikväll med fix för att jämna ut lite iaf. Sen när det torkat, dvs imorrn eller på söndag, så lägger jag klinker på detta. Men kunde jag kompensera, dvs klicka ut ganska mycket fix och lägga plattorna direkt vore det bättre=snabbare. Skulle gärna vilja bli klar i helgen.
 
I mitt fall gjorde jag det samtidigt som sättning. Jag drog ut det jämnt med en rätlist och sedan drog jag ytan lätt med fixkam.
Man får sedan vara försiktig när man sätter plattan, utan "lagom" hårt vrida till den på plats. Man kan få skrapa ur lite i fogarna.
Så visst är det svårare än sätta på släta underlag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.