Hej alla!

Jag har köpt ett hus med ett isolerat förråd på ca. 20-25 kvm med vindsutrymme. Den som byggde förrådet har monterat in två elradiatorer på ena kortväggen och det sitter någon slags styranordning med termostat på väggen. Förrådet står på betongplatta. Vet inte om även den är isolerad, det finns hur som helst en golvbrunn i mitten av golvet, men den verkar igensatt och ur funktion. Det finns ingen tilluftsventilation som jag kunnat hitta (typ Fresh-ventil eller liknande).

Den tidigare ägaren säger att han aldrig värmt upp förrådet under de åren han bott här (flyttade in 1996). Han säger också att han aldrig haft problem med fukt/lukt eller liknande och han har förvarat lite allt möjligt där ute - färg, golfbags, pjäxor och kläder.

Min fråga är nu om jag ska värma upp förrådet eller inte? Kan förrådet stå sådär över vintern utan att man får problem? Verkar ju ha fungerat bra för tidigare ägaren, eller? Bör jag göra något åt ventilationen? Jag har köpt ett sånt där litet konvektorelement (750-2000 W) på Biltema som jag kan ställa ut för att åtminstone få frostfritt, men så läser jag att varm luft kan bära mer fukt, så det kanske blir kontraproduktivt?

Många frågor från en nybliven husägare som är lite vilsen. Tacksam för hjälp. :)
 
  • Gilla
RikNik
  • Laddar…
Förrådet behöver inte nödvändigtvis få fuktproblem för att det inte värms upp men jag skulle säga att sannorlikheten ökar dramatiskt. Jag skulle inte vilja förvara kläder eller liknande i ett ouppvärmt utrymme, mögelrisken på sikt är överhängande.

Om du tillför värme så kommer den relativa fuktigheten att sjunka (det är så enkelt). Ju mer värme du tillför, desto lägre relativ luftfuktighet.

Det skadar inte att ha någon form av ventilation också. Eftersom det inte är någon boyta så är det inte jätteviktigt, men det blir oftast lite fräschare känsla av det.
 
Tack för snabbt svar. Din rekommendation är en tilluftsventil och att jag ställer in mitt konvektorelement. Vilken temperatur ska jag ha där ute? Har hört så många siffror. Någon säger att frostfritt räcker, någon annan säger minst 12 grader, annars växer mögel.
 
Korvgubbe
En ventil gör väl varken till eller från, ska du ventilera behöver du väl två?
Vilken temperatur man ska sträva efter vet jag inte, men produkter som har ett läge för "underhållsvärme" brukar väl ligga runt åtta grader, förmodligen inte en slump tänker jag och kör på det i min sommarstuga.
 
Jo, det är ju kanske sant det där med ventiler... Har ju frånluftsventilation i huset så jag tänkte inte på att det inte funkar så i förrådet. Ska man montera två ventiler då och någon slags frånluftsfläkt, typ Pax, i den ena eller sköter det sig självt med självdrag och kanske hur vinden blåser ute? Hehe, jag kan ju nada som sånt här känner jag. Men då ska man söka fakta, sa alltid min far. :)
 
Korvgubbe
Sätt en högt och en lågt och låt självdraget ventilera åt dig. En fläkt kommer förmodligen bara att omsätta onödigt mycket luft, vilket innebär onödigt höga kostnader för att hålla det uppvärmt. Om man nu behöver ventilera alls, jag vet inte.
 
Sätt en lågt och en högt i varsin ände av boden! Om du inte planerar att vara där så kan du strypa ner dom nästan så långt det går (utan att stänga helt).

Angående vilken temperatur du bör ha så beror det egentligen rätt mycket på var du bor. Riktvärde är ca 8 grader!

Just nu skulle man helst vilja ha lite högre men mitt i vargavintern så räcker det med betydligt lägre.

Ur ett rent fuktsäkerhetsperspektiv så är ca 5 grader över dygnsmedeltemperaturen fullt tillräckligt. Detta kan ju dock innebära minusgrader inomhus vilket är obra för färg och dylikt!
 
Vad är det du skall förvara där? Om du inte tar in något fuktigt så behöver du inte heller ventilera ut fukten. Det finns många exempel på förråd där det inte möglar trots att ingen värme är på. Jag har ett själv och erfarenhet av fler. Om du är orolig för fukten så kan du ställa in en "torrboll". Tar den genast slut så behöver du kanske lite värme. Räcker den hela vintern så är den en extra säkerhet och du behöver inte värma alls.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Varför konvektor, när du redan har 2 radiatorer med termostatstyrning?
 
Oj, tack för alla svar. Nu ska vi se...

Ok, koll på ventilationen och lagom temp. Kan ju testa en sån där torrboll som du tipsar om, Avemo. Jag läste i en annan tråd att ett konvektorelement är att föredra då det rör runt luften bättre än vanliga "stationära" element, men man kanske inte ska lita på allt man läser på Interwebben. :)

Jag börjar med att testa de gamla fasta radiatorerna (om de funkar vill säga) och mäter förbrukningen med min lilla Eliq-manick. Drar konvektorelementet mindre, byter jag till det.
 
Som namnet antyder rör konvektorelementen runt luften mer. Eller skapar konvektion med andra ord. Det ger något jämnare spridning av värmen i rummet, men om det har en praktisk betydelse i ett förråd är jag tveksam till. Förbrukningen lär skilja marginellt om alls mellan olika elelement. Det som kan ge en liten skillnad är termostaten.

Om du ställer dit en torrboll är det fördelaktigt att ventilera så lite det bara går. Så skall man inte göra i bostadsutrymmen, men i ett förråd går det bra.
 
Jag undrar samma sak, säljarna isolerade förrådet för att använda som sovrum. Jag använder det som förråd och är väl inte jättesugen på onödiga elräkningar.

Behöver man ha ett isolerat förråd uppvärmt för byggnadens skull? Om jag struntar i om mina cyklar har det varmt och mysigt eller inte, borde jag ändå dra igång elementet för att inte förstöra förrådet?
 
Tack igen, Avemo. Ska köpa mig en sån där torrboll imorgon. Slipper jag ta upp hål och montera ventiler så är det bara bra.

klonk, vi verkar vara i samma situation. :)
 
Korvgubbe
Ännu bättre, köp en säck kalciumklorid på t.ex Granngården samt en hink och ett durkslag och bygg din egna torrboll till en bråkdel av priset.
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Som några påpekat så behöver det inte bli mögelproblem för att det inte är uppvärmt, det beror på ventilationsgraden och hur tätt huset är, men du minskar risken väldigt mycket om du värmer upp det till några plusgrader. Det stämmer att varm luft bär mer fukt, men du värmer ju upp kall luft som har ett visst fuktinnehåll i g/m3 och denna mängd förblir den samma om du höjer temperaturen, dock minskar RF eftersom mängden fukt luften kan bära ökar med temperatur som du sa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.