Det här med papp mellan har jag aldrig hört talas om men jag har varit med om när det ska flytas ett flytande golv som blir självbärande i sig själv då man har t.ex ett brädgolv under.

Då kör man gärna med fiberduk som gör att det inte rinner ner i skarvarna och sedan armerar man som vanligt ovanpå detta och sätter 10mm distanser av t.ex frigolit utmed väggarna som sedan avlägsnas.
Varför göra något liknande på golvspån har jag svårt att förstå.

Att göra en homogen kaka på minst 12mm tjocklek med armering på spån är något alla leverantörer jag pratat med rekommenderar i alla fall och jag ser inte problemet med att göra detta över hela ytan för att sedan stänga av där man vill ha lokalfall.
Flyta utanför dessa zoner och slutligen ta bort avstängningslisterna och spackla lokalfallen.

Känns som enklaste sättet för att åstadkomma bra fall i våtutrymmet om man inte är en jävel på flytspackling. ;)
 
Sådär - flytspacklat och klart. Tackar och bockar för tipsen, kan dela med mig av några erfarenheter från en nybörjare till andra.

1. Var minst tre personer. Det blir för stressigt och rörigt med två personer, även om man blandar några hinkar till att börja med och man är osäker på hur lång öppentid man har.
2. Strössla med nivåpinnar. Tyckte det var riktigt tryggt att ha dessa att gå efter, hade i ganska många vilket gjorde att jag kunde ha bra koll genom hela flytningen. Jag hade sett framför mig att man drog "ovanpå" dessa med tandad spackel, men jag använde en piggroller för att rolla och trycka upp spacklet mot väggarna och rolla mellan nivåpinnarna. Fungerade riktigt bra. Rekommenderas. Billiga på Biltema.
3. Täta ordentligt. Jag fick en mindre läcka vid en av väggarna som jag får fixa till i efterhand.
4. Ha många hinkar till hands, de kostar inte så mycket och det speedar på processen ganska mycket.
5. Ha en extra borrmaskin till hands. Jag blandade med en stark Bosch-maskin som mot slutet av blandningen var nära att ge upp.
6. Håll tiden. Det var omöjligt att uppskatta hur länge man blandade hinkarna. Den som blandar kan med fördel ha en klocka på sig och time:a.

Overall var det ganska kul. Jag använde Finja 260 och det fungerade bra. Konsistensen blandade jag hård som möjligt i intervallet på förpackningen, lite som en blandning av hallonkräm och filmjölk :)
Skulle absolut tänka mig att göra det igen, men då som sagt vara en person till.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Liten uppdatering. Att "sedan spacklar du duschfallet för hand" låter busenkelt tycker jag att alla som inte är väldigt materialvana ska få en heads up om. Jag försökte detta igår och det blev mer eller mindre katastrof. Bestämde mig för att skita i det innan det brunnit klart. Upp med allt i hinken igen, skära bort smulor och höjder när det torkat lite.

Idag skall jag prima igen och försöka mig på att flyta duschhörnan med "ösa ur brunnen med skopa"-metoden. Kände mig jättemycket tryggare med flytmaterialet än byggspacklet.

Får se hur det går.

Som sagt - även om jag förstår att många tycker det är enkelt skulle jag nästan råda totala nybörjare som mig själv att bygga en ram med ex en spånskiva och 4 råspont och "träna" på att spackla fall först med en tredjedels säck eller något för att kolla hur materialet är.

Såhär i efterhand skulle jag givetvis gjort som Paul föreslog, men det visste jag ju inte då. Detta skulle vara den idiotsäkra metoden, det var därför jag valde den. men men, man lär sig allt eftersom.
 
Redigerat:
Haha, jovisst men är inte säker på att jag använt den där grejen lika bra som den killen.
 
T
Fernando Torres skrev:
Liten uppdatering. Att "sedan spacklar du duschfallet för hand" låter busenkelt tycker jag att alla som inte är väldigt materialvana ska få en heads up om. Jag försökte detta igår och det blev mer eller mindre katastrof. Bestämde mig för att skita i det innan det brunnit klart. Upp med allt i hinken igen, skära bort smulor och höjder när det torkat lite.

Idag skall jag prima igen och försöka mig på att flyta duschhörnan med "ösa ur brunnen med skopa"-metoden. Kände mig jättemycket tryggare med flytmaterialet än byggspacklet.

Får se hur det går.

Som sagt - även om jag förstår att många tycker det är enkelt skulle jag nästan råda totala nybörjare som mig själv att bygga en ram med ex en spånskiva och 4 råspont och "träna" på att spackla fall först med en tredjedels säck eller något för att kolla hur materialet är.

Såhär i efterhand skulle jag givetvis gjort som Paul föreslog, men det visste jag ju inte då. Detta skulle vara den idiotsäkra metoden, det var därför jag valde den. men men, man lär sig allt eftersom.
Ja, lättare att blanda till en trög hink med flytspackel och hälla i duschhörnan och spackla till det och sedan sitta och vänta tills det är dags att skrapa till ett perfekt fall.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ja det är mycket enklare att jobba med det än med fallbyggnadsspackel... och man slipper även ösa ur brunnen som jag aldrig förstått poängen med... 😯
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Ja det är mycket enklare att jobba med det än med fallbyggnadsspackel... och man slipper även ösa ur brunnen som jag aldrig förstått poängen med... 😯
Eller hur, tar en himla tid också och stå där och "såsa" med spacklet......hade aldrig funkat på en stamrenovering!

Förresten Paul, när sover du på dygnet? Kan komma inlägg från dig både klockan 02.00och 04.00:x:D
 
Tror ni båda misstog mitt råd för motsatsen, hehe, men men ni verkar ju ganska erfarna. Jag flytade iallafall duschhörnan, blev mer trycka upp mot väggarna med piggroller-metoden igen, blev mycket bra.

Känns riktigt skönt att inte behöva flytspackla på ett tag nu iallafall hehe. Synd att det är så dyrt, hade gärna tränat i garaget på ram, men kan inte riktigt motivera kostnaden för frugan haha.

"Vad håller du på med därute egentligen?"
"Jag flytade just ett perfekt 1:150 fall för 3 000 kronor på fyra plywoodskivor"
 
tank77 skrev:
Eller hur, tar en himla tid också och stå där och "såsa" med spacklet......hade aldrig funkat på en stamrenovering!

Förresten Paul, när sover du på dygnet? Kan komma inlägg från dig både klockan 02.00och 04.00:x:D
Ja det sparar myyyycket tid att bygga fall med flytspacklet ju... :)

Hahaha... ja du min vän... jag sover väl typ max 4-5 timmar per dygn och är jag helt utarbetad och är dum nog att sätta mig i soffan på kvällen så slocknar jag ju där och vaknar vid 02 typ och har fått mina timmar...
Eller så sitter jag uppe sent och jobbar och får dem mellan 01-06 typ... ;)

Hehe.. ja jag vet... jag e störd ;) ...eller iaf min nattsömn :)
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Ja det sparar myyyycket tid att bygga fall med flytspacklet ju... :)

Hahaha... ja du min vän... jag sover väl typ max 4-5 timmar per dygn och är jag helt utarbetad och är dum nog att sätta mig i soffan på kvällen så slocknar jag ju där och vaknar vid 02 typ och har fått mina timmar...
Eller så sitter jag uppe sent och jobbar och får dem mellan 01-06 typ... ;)

Hehe.. ja jag vet... jag e störd ;) ...eller iaf min nattsömn :)
Är likadan. Det är skönt att kunna sitta i lugn och ro utan ungar och kärringar som ränner omkring och stör:)
 
  • Gilla
verktygsgurun och 1 till
  • Laddar…
Så jäkla rätt... älskar att sitta och jobba för mig själv då jag får vara ifred... :) :) :)
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.