Jaha, det blir alltså plåt på takkupan, men vilken ska man välja??? Självklart är det ganska bråttom att bestämma sig innan snön kommer...

Förutsättningar: 10 graders lutning, inga genomföringar, ca 10kvm, bor i Sthlm. Vill gärna ha platt tak, typ Classic C eller Trend utan rillor. Mörkgrå kulör.

Så min fråga är; vilken är mest prisvärd av Ruukki och Plannja? Eller finns det andra som är ännu bättre? Nu tänker jag alltså hållbarhet vs. priset/kvm. Köper hellre något dyrare som håller längre än billigare men kass! :)

Bomba gärna med erfarenheter ni vise där ute!
 
Erfarenheter säger lägg inte klicktak utan riktig dubbelfalsad bandtäckning då det är mycket bättre på alla viss. Sen är rekommendationen från bygg ama 18 grader på enkelfalsade tak som klicktak. Men vill du absolut ha ha klicktak så kommer det troligen funka på dit tak men kan inte rekommendera det.
 
OXYD
Sitter i samma sits. funderar på plåttak med. har 11graders lutning. Finns det något plåttak som man kan lägga själv för den lutningen?
 
Har själv lagt ett Lindab SRP25
det funkar ner till 12 grader. var också 30-40% billigare än plannjas motsvarande.

Jag är väldigt nöjd, det ser bra ut, håller tätt och var lätt att lägga. Ska man inte ha några genomföringar ser jag inga problem med det överhuvudtaget...

att vissa andra sen tycker man ska anlita plåtslagare för att lägga ett tio gånger dyrare handfalsat tak....med tveksamt bättre funktion, det får stå för dem.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Ok, men säger verkligen AMA 18 grader?? Skumt, har sett rekommendationer ner till 10 grader.. För Plannja alltså.
 
Nytt i AMA 2011 var 14 ° innan och anledningen vad jag hört att dom höjt är just problem med klicktak men det är bara vad jag har hört.
Tillverkarna har alla olika Min. taklutning Plannja och Lindab är nästa samma men CLIX skilljer sej lite då den går att fallsa men är enkelfalsade så 5,7 ° är löjligt.


Plannja Trend 475 : Min. taklutning 8 ° http://www.plannja.se/husagare-bygghandel/produkter/profiler-stal/plannja-trend-475/

Lindab SRP 25 : Min. taklutning 12 ° http://www.lindab.com/se/documents/byggkomponenter%20och%20hall%20pdf/srp_25_inspiration.pdf

CLIX "BANDTÄCKNING" : Min. taklutning 5,7 ° http://www.clix.se/produkter.asp?AVD=Produktinfo&Visap=y&SID=22

Forbo skrev:
att vissa andra sen tycker man ska anlita plåtslagare för att lägga ett tio gånger dyrare handfalsat tak....med tveksamt bättre funktion, det får stå för dem.
Forbo har du set ett riktigt dubbelfalsad bandtäckning det är ett mycket bättre tak utan tvekan sen att dom här klicktak funkar om man inte har hinder och bra lutning betyder inte det att dom är bättre.
 
Redigerat:
OXYD
Har någon koll på priserna på dessa system?
 
Plannja Trend kostar 284:-/kvm på plåtgrossisten.se, de andra hittade jag inget pris (har inte grävt tillräckligt kanske).
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Kolla med en plåtslagare vad ett dubbelfalsat tak kostar. Värdera din tid samt att du får ett bättre tak.

Ett tak utan genomföringar och annat krafs går skapligt fort att lägga och göra.

Visst 4-5 gånger dyrare än klicktaken men du går något som garanterat klarar lutningen samt vet håller länge. Klicktaken har inte funnit så länge..

Rev balkongen på mitt framtida hur som hade dubbelfalsat plåt som golv som lades 1962, inte en tillstymmelse till vattenläckage. Blev dubbelfalsat på nytt, lutning på 2,5cm/100cm. Kan dock inte spela exakt kostanden eftersom 2 stora skorstenar plåtbeklädes, en huv och 15 fönsterbleck gjordes. Tippar på runt 13-14k för 11-12 kvadrat.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
OXYD
Helt klart skall man ta in alla aspekter. Själv tycker jag det är lite intressant och halvmysigt att fixa saker själv. Sitter på kontor hela dagarna bara skönt att röra på sig.
 
johan ivarsson skrev:
Forbo har du set ett riktigt dubbelfalsad bandtäckning det är ett mycket bättre tak utan tvekan sen att dom här klicktak funkar om man inte har hinder och bra lutning betyder inte det att dom är bättre.
Absolut är ett "riktigt" dubbelfalsat tak mycket snyggare och mer gediget. Men "Mycket bättre" är en definitionsfråga...Lindab gav mig 30 års garanti på taket...till en kostnad av ca 200kr/kvadraten. Det är ett bra system som blir snyggt.

Det är mer som skillnaden mellan att köpa en Volkswagen och en Mercedes...båda är bra, men den ena är lyxigare och har prislapp därefter. Du får själv bestämma vad som är viktigt.

Men att komma och påstå att klicktak är "dåliga" är rent ****snack. Man får bedöma efter varje enskild förutsättning vad som är den bästa lösningen.
 
Lindab ger 30 år genomrost garanti på plåten och det har all kvalitets plåt. Sen fråga ts efter "Eller finns det andra som är ännu bättre? Nu tänker jag alltså hållbarhet vs. priset/kvm. Köper hellre något dyrare som håller längre än billigare men kass!" och priset på klicktak är dyrare än riktig dubbelfalsat plåt om man bara räknar material. Så ska man betala någon för att lägga klicktak blir dubbelfalsat plåt ofta runt samma pris.
 
johan ivarsson skrev:
Lindab ger 30 år genomrost garanti på plåten och det har all kvalitets plåt. Sen fråga ts efter "Eller finns det andra som är ännu bättre? Nu tänker jag alltså hållbarhet vs. priset/kvm. Köper hellre något dyrare som håller längre än billigare men kass!" och priset på klicktak är dyrare än riktig dubbelfalsat plåt om man bara räknar material. Så ska man betala någon för att lägga klicktak blir dubbelfalsat plåt ofta runt samma pris.
Poängen med den typen av plåt är ju väl förvisso att man kan göra det själv, om man inte tycker sig ha råd att anlita plåtslagare.

och poängen är också att klicktaken inte är "billiga men kass", utan billigare om man lägger dem själv och med klart godkänd funktion. Vad tror du ska hända med klicktaket som inte händer med den handfalsade? Mitt Lindabtak läcker inte en droppe trots hårda västkustvindar och slagregn...och rostskyddsgarantin är densamma.

estetiskt tycker jag de dubbelfalsade är snäppet snyggare, men för mig var det inte värt pengarna.
 
Har man inga hinder och bra lutning så funkar klicktaken. Hinder är väldigt svåra om inte omöjliga att få tätat sen tycker jag att man ska ha minst 14 graders lutning för att lägga klicktaken eller något annat plåt tak än dubbelfalsat plåt.
Sen säger du handfalsade tak man har maskiner till att göra dubbelfalsat och yta utan hinder går extremt fort att läga är bara vid hinder som man handfalsar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.