Jag hadde en jordkula till källare men drömde om en mysig vrå att varva ner i.
Efter mycket skratt svett och tårar så är den nu så gott som klar.
Hoppas att bilderna kan inspirera någon till vägen mot sina drömmars bad.

http://hem.bredband.net/rogkot/photo.htm

Mvh/Busnut

 
Gud vad fint, tänk när vår tvättstuga har kommit så långt :)
 
Vilken fin relaxavdelning...jag råkade klicka bakåt på din hemsida och såg då att du lagt upp bilder på din utrgävning av källaren, jag ser inte bilderna vet du vad det kan bero på ? Jag har nämligen ett liknande projekt och är grymt nyfiken på ditt arbete.

/Carla
 
Sådär då ska allt vara fixat. Hoppas att du kan ha nytta av bilderna, nu är dom ju inte så tekniska utan mer överblickar. Men du får ju fråga kring mina lösningar om det är något som gör dig nyfiken.

Då blir den nya länken
http://hem.bredband.net/rogkot/

Mvh Roger
 
Minst sagt imponerande jobb!!!

Om man tittar på bilder före (källare) och efter (bastu) tror man knappt att det är möjligt :)
 
Mycket imponerande, tack för att du la ut även de bilderna, som sagt jag skall göra precis samma sak, men har endast ett rum som är igenfyllt som skall grävas ut, men det är o andra sidan ganska stort, även det skall bli tvättstuga.

Lite frågor :

Hur kunde du konstatera hur djupt dräneringen låg genom att gräva ett provhål ?

Gjorde du ngt för att hindra att du fick sättning i huset ? Stämp el liknande.

Grävde du ut alla rum på samma gång eller gjorde du klart ett i taget ?

Hur lång tid tog det dig att genomföra projektet ?


/Mvh Carla
 
Hej Carla

Det var ett dåligt ordval av mig, jag grävde en tunnel ut till dräneringen för att kunna se hur djupt den låg. Detta visade sig inte vara något problem då huset står på hårt packad blålera.
Huvudplanen var att gräva upp och gjuta nya väggbitar i 2meters etapper för att förhindra sättningar och att massorna utanför inte skulle rinna in. Jag hade hyrt stämp för att vara på den säkra sidan så att huset inte skulle sätta sig.
Men när leran visade sig vara så hård att jag fick använda bilmaskin för att luckra upp den, så tordes jag gräva längre.
När jag hade grävt upp runt hälften av väggarna (halva källaren) så tordes jag inte gräva längre.
För att underlätta arbetet så ändrades planerna och jag göt golvet först då huset ändå stod så stadigt.
När det var gjort byggdes formar runt alla väggarna för att kunna gjuta upp den väggbit som saknades.
När allt det var gjort så var det bara att börja gräva upp andra sidan av källaren.
Som tur var stod huset på lika hård lera runt om så jag gjorde på samma sätt där.

Jag startade projektet i juni 2003 och hade golvet i hela källaren klar i början av september. Sedan lät jag hela projektet stå still ett år för att kunna se om dräneringen fungerade och att huset inte började sätta sig mm. När allt verkade ok så återupptog jag bygget under vintern 2004-05 och jag är inte riktigt klar ännu.

Hoppas att jag inte har gjort dig ännu mer förvirrad av mina svar.
Men om så är fallet är du välkommen att fråga igen så ska jag försöka att vara tydligare.
Mvh/Roger
 
Busnut, även jag är mycket imponerad av ditt arbete. [smiley=vrolijk_26.gif] Hade det funnits en bragdmedalj inom detta gebit, då hade du fått min röst. [smiley=tekst-toppie.gif]
 
Tack Immobil enligt min mening fick jag just det högsta priset :)
Efter att ha blivit imponerad av ditt arbete med huset och blivit inspirerad av dina inlägg anser jag att berömmet kommer från den störste på hela forumet. Och det betyder inte lite vill jag lova :)

/Roger
 
Tack så jättemycket för svaren Roger (Busnut), jag kommer säkert att återkomma med fler frågor senare när jag startat mitt projekt. Nu kommer jag att våga starta det när jag sett att det är möjligt och hur bra det kan bli. Var hittade du Hulken som bar ut stenarna ? Har kollat med Ramirent o Cramo ingen av dem hyr ut sådana.... :D

Kan ju bara instämma i Immobils hyllningar...vilket kanonjobb du gjort.

Tack igen / Carla
 
Hej igen Carla

;D Hulken fick jag låna till priset av några koppar kaffe tyvärr mins jag inte vad firman hette  ;). Han hjälpte mig med tre stenar som alla vägde över 100 kilo, den tyngsta vägde 111 kilo. Han bar dem upp för trappen med träskor på fötterna helt otroligt :D  Jag var jätte glad då jag inte behövde slösa bort tid på att borra en massa hål för att dela dem i mindre bitar.

Nu när du ännu är i planerings fasen så vill jag passa på att framföra några ideer.
Att få högre till tak kan ju betyda att man hissar upp huset och murar upp på de befintliga väggarna. Jag har hört att folk gjort så också. Nu efteråt ångrar jag mig lite att jag inte gjorde båda delarna, men det är ju lätt att vara efterklok.
Du skrev att ditt rum var större. Den längsta vägg jag grävde upp var 4 meter lång. Om väggen blir mycket längre än så bör man nog stämpa väggen så att den inte viker sig innåt pga av att motkraften från golvet eventuellt är borta.

Mvh/Busnut
 
Hej !

Tack för tipsen

För min del kommer det att räcka att gräva ur rummet jag kommer inte att hissa upp hela huset, det verkar som ett ännu större projekt :) För min del drar det med sig så mycket arbete om jag skulle göra det, nya rördragningar, ny panel etc etc.

DEt där med lång vägg har jag funderat på det är ju det som man är mest orolig för att fyllmassorna utanför väggen skall trycka in den när man tar bort fyllet på insidan. Jag har funderat på att gräva vid mitten på väggen och sedan gjuta en stödklack där innan jag fortsätter att gräva ut hela utrymmet, men jag vet inte om det är en bra lösning, vad tror du ?
 
Hej Carla!

Jag tycker att det låter vettigt att gjuta en stödklack. Men blir det inte enklare om du stöttar upp väggen mot en motstående vägg med en stämp bara.

Mvh/Busnut
 
Lägger upp några bilder på den nästan färdiga avslappningsrummet.http://hem.bredband.net/rogkot/
Tyvärr börjar man bli lite trött och sliten så det sista arbetet verkar aldrig bli klart.
Det som återstår ar att koppla in vattnet till toan, lister och inredning i tvättstugan och kakling av trappen ner i källaren. Jag kan tänka mig att det är ca 2% av det totala jobbet men kraftansträngningen för att få det gjort känns som 50%. Men men under tiden man vilar får man ju använda bastun så jag klagar inte sådär allvarligt.
/Busnut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.