IMG_0400.jpg

Har gjort ett Elementskydd i mdf.
 
Redigerat:
  • Gilla
lazy rick och 8 till
  • Laddar…
nooy skrev:
...
Har gjort ett Elementskydd i mdf.
Snygg, enkel, stram design!

Men är det verkligen tillräckligt med springor/hål på ovansidan för varmluften?

Det är väl stor risk att det får fungera som avlastningshylla för mössor, vantar, kvällstidningar mm?
 
Riktigt snyggt!
Om det skulle behöves få mer effekt så öka arean på genomsläppet upptill. (Det är öppet helt nertill?)
 
Jag är väldigt imponerad av era byggverk här i tråden, ni är riktiga finsnickare! Jag är inte någon finsnickare direkt (snarare motsatsen), men jag är väldigt nöjd med mitt verk som jag till och ifrån har hållit på med under sommaren och hösten. Nu är den äntligen klar :)

Skåda natursoffan!

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med dynor

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är hur jag satte ihop allt. Det är ingen plugg, utan det som ser ut som pluggen är en del av själva trädet. Så ser det ut överallt, kanske lite onödigt men det ser bra ut iaf :) Inte en enda skruv på hela soffan alltså.

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skånelängan och 16 till
  • Laddar…
Theodor Hellberg skrev:
...
Skåda natursoffan!
...
Rena konstverket!

Är det du som gjort rekvisitan till flintstones_wallpaper_1187331306_5904085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
?
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Vet inte om jag kan kalla det här bygget möbelsnickeri...men en spånstos är ju bra att ha till sin hyvel. Första gången jag testade att böja mdf, gick väl rätt bra och den suger kanon(y)

[bild]
Jag gör ett försök här: julaftonsful, du skickade meddelande till mig o frågade lite om spånstosen. Jag kan inte svara på ditt meddelande. Antingen har du kryssat i att du inte vill ha meddelande eller har du ej behörighet att få meddelande, det är vad som står när jag försöker skicka till dig. I alla fall, här är svaret jag skrev.

"Stosen gjord i vanlig 6 eller 8mm mdf, spårade själv. Sidorna är spårade för att kunna göra den lilla knäcken och sen är välvda ytan mycket spårad för att kunna göra böjen. Man får labba lite med spårdjup för att få det bra.

Byggsättet har jag för mig var

1. Såga ut platta delen (alltså den som pekar uppåt i min bild)
2. Såga ut sidorna, spåra där de ska "knäckas" o fräs spår med falsfräs både uppe och nere. På ena sidan för att platta delen ska ha nåt att landa på och på andra sidan för att kurvade delen ska ha något att landa på i limningen.
4. Såga ut den delen som ska bli välvd och spåra där den ska rundas
3. Limma ihop
4. Såga av det som sticker ut från rundade delen (jag gjorde den överlång).
5. Sätta stoppers i bakkant så jag vet när stosen är på rätt plats i hyveln.

Det viktiga för att förenkla bygget är att rundade delen har konstant bredd där den bockas, som du ser är min toppplatta först konisk och övergår sen till raka kanter innan bocken börjar.

Själva sugadaptern är ett spånsugsspjäll från jula som jag delade på. Limmade fast med epoxy.

För sugförmågan är nog blank yta på insidan att föredra framför spårad mdfyta, men svårare att limma. En tanke är att fylla igen spåren i efterhand med ex epoxy eller limma nåt tunt skikt typ 1mm plexi på insidan för att täcka spåren."
 
KnockOnWood skrev:
[bild] ?

Har du någon ritning till den där trädgårdsvälten?
Är kavlarna massiv granit eller betong?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
nooy skrev:
Har gjort ett Elementskydd i mdf.
Om du är OK med det så lånar jag den designen till mina kommande elementskydd :D
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
fahlis skrev:
Har du någon ritning till den där trädgårdsvälten?
Är kavlarna massiv granit eller betong?
Eftersom det skall föreställa stenåldern (Flintstones du vet :) )
så är det naturligtvis natursten.
Det var väl först under romartiden som betong "uppfanns", men det föll i glömska under den mörka medeltiden, och återuppfanns inte förrän industrialismens era började på 1700-talet.

Men om det är gnejs eller granit vill jag låta vara osagt.

Det var förresten inte så länge sedan man tillverkade kvarnstenar av natursten
Ursprungligen användes natursten , vanligen gnejs, till kvarnstenarna...
Citat från
http://www.sandslottet.narkhammar.se/kvarnen/rk-stenkvarn.htm

Läs det. Mycket intressant kulturhistoria!
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Ola C skrev:
För sugförmågan är nog blank yta på insidan att föredra framför spårad mdfyta, men svårare att limma. En tanke är att fylla igen spåren i efterhand med ex epoxy eller limma nåt tunt skikt typ 1mm plexi på insidan för att täcka spåren."
Plasten från en plastficka kanske duger gott, enkelt att forma i alla fall ;)

Fin stos! :)
 
thomasx skrev:
Plasten från en plastficka kanske duger gott, enkelt att forma i alla fall
Kanske väl sladdrig? OH-film, ni vet det där man skrev ut OH på innan powerpointtiden, är något tjockare och kanske fungerar bättre. Vet dock inte vad man kan limma den med.
 
Alfredo skrev:
Kanske väl sladdrig? OH-film, ni vet det där man skrev ut OH på innan powerpointtiden, är något tjockare och kanske fungerar bättre. Vet dock inte vad man kan limma den med.
Smältlim brukar gå bra.
 
mexitegel skrev:
Om du är OK med det så lånar jag den designen till mina kommande elementskydd :D
Självklart men det kostar:p
 
Var har du tillluft till datorn? Eller sprutar en fläkt in luft och den andra ut? Riktigt smart med facket bakom högtalaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.