Hej!
Jag håller på att öppna upp en hall på övervåningen och renovera en trapp. Trappen är ganska smal och mörk samt att det är snedtak. I dagsläget sitter en porslinsarmatur på väggen.

Efter ombyggnad kommer hallen bli mycket luftigare och ena väggen runt trappen kommer ersättas med ett räcke. Dvs takbelysningen i hallen kommer även lysa upp trappen till viss del. Dock kommer nog trappen behöva en egen ljuskälla men behöver tips och förslag på vad som kan passa.

Jag har funderat på små diodlampor på varje trappsteg samt en vägglampa, kanske väggplafond. Inbyggda lampor är ju rätt fräckt och inget direkt hinder att installera då det mesta kommer att rivas ut.

Se bilder.
Telefon 2013 758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trapp ovanifrån.

Telefon 2013 759.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså denna plankvägg som kommer att rivas ner och ersättas med en pelare och ett räcke.

Telefon 2013 760.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen till vänster kommer att rivas fram till öppningen ungefär. Längst där bakom sitter trappen upp till vinden i en skrubb som kommer vara kvar.

Telefon 2013 761.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trapp från nedre hall/entré.

//Johan
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag uppdaterar med vad som hänt idag. Rev bort den påspikade trtex "lådan" som satt utanför plankväggen. I morgon kommer min far som är snickare och ser över konstruktionen. Troligtvis är väggen bärande. Dock sitter det som en pelare (rundtimmer) innanför väggen så med lite tur behöver bara den lämnas.

Här kommer bilder.
20140105_180807.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"lådan" samt lite gammal panel bortriven.

20140105_180823.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål i sidoväggen som tidigare ägare hade brutit upp. In till tretex "lådan" alltså.

20140105_180829.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev mycket trevligare med 20-30cm bredare trapp.

20140105_180835.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av väggen som är kvar att riva. Men jag hann inte.

Med småbarn och katter i huset går mycket tid åt att städa och barn/kattsäkra de delar man håller på med inför natten. Därav alla masonitskivor.

//Johan
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag föreslår att du sätter in ett takfönster i taken ovanför trappan. Takfönster ger massor av ljus och jag tror att trappan kan få en häftig rymdkänsla med ett takfönster.

I vår trappa så har vi en pendellampa som hänger. Det är riktigt snyggt.

Jag hade personligen avstått från inbyggd belysning i trappor. Jag tror att det kommer att kännas ruggigt omodernt snart.
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
I dag kom farsgubben och hjälpte till. Eftersom väggen som skall ner troligtvis är bärande skruvade vi på dubbla reglar sedan kapades väggen. Taket skall ju sänkas så den kommer inte sticka ut lika mycket som på bilden men den kommer att synas.

Bilder.
20140106_152246.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg nerriven. Bakom dörren är trappen upp till vinden. Denna vägg skall också rivas och trappen ersättas med en lucka med inbyggd trapp. Det är yttervägg bakom helt oisolerad så det lär också fixas. Sedan skall golvet brytas upp och läggas plan då det är högt vid murstocken till vänster. Planen är att flytspackla hela hallen så småningom.

20140106_163804.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provisoriskt räcke och barngrind. Lill-grabben springer ju ut där på morgonen.

//Johan
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Idag var jag ledig men hade hand om barnet så far fick bygga/riva ensam. Problemet med belysning är nog löst då det blev väldigt öppet och två taklampor lyser nog upp trappen mer än väl. Kanske kompletterar med en vägglampa i trappen, kommer iallafall dra fram el för det.

Skrubben som revs idag var ju som sagt inte tänkt att tas bort med det var förhållandevis enkelt när vi ändå var igång. Golvet gick även under innerväggen så för att rikta upp det blir denna lösning mycket enklare.

Trappen har blivit mycket bredare nu när vi tagit fram original lösningen. Hur sjutton kan man bygga en tom "låda" av tretex som stjäl 30cm i bredd och gör trappen mörk och trång?

Bilder.
20140107_181638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild i från hörnet i trappen. Blev sjukt mycket större plats. Nere till höger syns en gammal och sedan uppreglad (av förre ägaren) vägg som nu inte linjerar med det vi rivit fram. Lösning blir att helt enkelt såga ner väggen i höjd med vagnsstycket och ev. sätta spjälor eller liknande. Jag vill inte ta ner väggen helt då det är en väldigt praktisk klädskrubb under trappen (med ståhöjd).

20140107_181711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallen hav väl fördubblats i storlek. Känns öppen och som ett helt nytt rum. Med lite tur kanske man kan få in en datorhörna längst in. Ska iallafall dra fram nätverk utifall att.

Jag kan väl tillägga att anledning till att vi gör detta är inte för att få en större hall utan att ett av sovrummen fungerade som genomgångsrum till de andra två. Vi har helt enkel flyttat om dörrarna så alla mynnar ut i hallen. Och dörren vi tog upp hamnade i skrubben. Blev en hel del merjobb då elcentralen var placerad där. Nu är den dock utbytt och flyttad.

//Johan
 
  • Gilla
Fanjunkarn
  • Laddar…
Vi la en ljusslinga där väggen möter vangstycket. Ger ett härligt ledljus på kvällen.
ImageUploadedByByggahus.se1389127232.669125.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1389127246.418239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klonk
  • Laddar…
Kanon förslag!

Jag funderade faktiskt på en ljusslinga på väggen fast rak i våg med golvet på övervåningen men er lösning var ju betydligt bättre. Förstärker ju uttrycket av en trapp. Inte så fasligt svårt att göra heller, LED slingor har jag några som bara ligger. Och enkelt att riva utan åverkan på trappen när det blir omodernt. Det gäller bara att lösa problemet med lysknapparna men det är ju i värsta fall bara att dra ett extra rör nu när väggarna är kala.

Jag ska nog ta och göra ett fälttest, skall bara leta rätt på en transformator.

//Johan
 
Vi kopplade belysningen genom ett nexa uttag så nu kan vi tända och släcka den med fjärr och app i telefonen.
 
Nu har det ju gått ett tag men jag kan ju posta en bild på slut resultatet. Det tog lite tid men det kom ett sovrum i mellan, byta av fasad på en gavel och garaget samt hallen på bottenvåning. Det som är kvar är att koppla el (trodde elektrikern skulle komma i veckan) och slipa/måla trappen.

Hall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hall övervåning.
 
  • Gilla
KajsaM och 2 till
  • Laddar…
Vad gäller belysning så blev det spottar i fönstersmygen. Blev rätt ljust ändå när väggarna kom ner.
 
Om du inte blev avskräckt av pelpet #3, så kan ju en svag LED-ramp riktad nedåt, på undersidan av ett trappräcke (fanns det ett sådant?) kunna vara bra för ledljus.:)
Snyggt bygge !
 
Trapp räcke har jag ej fått upp. Vet inte om jag kommer sätta dit något heller. Trappen blev mycket rymligare när vi fick bort väggen som gick ända ut till vagnsstycket. Det räcke man ser nu sitter kanske 100-120mm ut ifrån vangstycket då den ursprungliga väggen gick där. Blev mycket bättre ljus och rymdkänsla. Vi har även kapat väggen till nedre hallen jäms med vangstycket (i horisontell led) så vi får mycket mer ljus nerifrån. Nu ser jag inget behov av ledljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.