Håller på att se över hem&villa försäkringen och fick tips om "Dina Försäkringar" från banken. Tänkte höra med forumet om erfarenheter från detta bolag, bra som dåliga :D

Jag fick ett bra pris som de större bolagen svårligen kan matcha.
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17880832.ab

Jag får väldigt mycket intrycket att de är kopplade till Folksam? Bla verkar de ha avtal med flera fackförbund.

Det är ju en trend att bolagen profilerar ett billighetsmärke, IF med Watercircles tex.

Rent allmänt så är det mycket med dessa nya bolag att det är billigt i början och sedan höjer de så man får hålla koll och inte bara låta det rulla på.
 
Klart billigast på Villaförsäkring när vi jämförde. Bara haft en enklare skada. Modem och Airport Extreme/Express som åskan slog ner i. Skickade in anmälan per post och på några dagar var pengarna insatta på kontot (utan åldersavdrag). Ingen hörde ens av sig. Smidigt.
 
pelle242 skrev:
[länk]

Jag får väldigt mycket intrycket att de är kopplade till Folksam? Bla verkar de ha avtal med flera fackförbund.

Det är ju en trend att bolagen profilerar ett billighetsmärke, IF med Watercircles tex.

Rent allmänt så är det mycket med dessa nya bolag att det är billigt i början och sedan höjer de så man får hålla koll och inte bara låta det rulla på.
Så nytt är det inte. Bara namnet... https://www.dina.se/om-oss/var-historia.html
 
pelle242 skrev:
[länk]

Jag får väldigt mycket intrycket att de är kopplade till Folksam? Bla verkar de ha avtal med flera fackförbund.

Det är ju en trend att bolagen profilerar ett billighetsmärke, IF med Watercircles tex.

Rent allmänt så är det mycket med dessa nya bolag att det är billigt i början och sedan höjer de så man får hålla koll och inte bara låta det rulla på.
Dina har verkligen ingen koppling till Folksam. Tidigare kallades dom för sockenbolagen, en massa små lokala försäkringsbolag som gått i hop och bildade Dina. Brukar kunna hålla bra priset på vissa produkter.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Tydligen är det inte så. Förvånande bara att de konkurrerat ut Folksam som hör till "folkrörelsen" hos fackförbunden.
 
Jo, det där med höjningar är välbekant. Jag startade med Folksam 2008 och har höjt lite smått, men rimligt varje år. Men tills i år så skenade priset med 50% mot vad det var 2008.

Jag såg nu i offerten från Dina att lösöret bara var 300.000 vilket är för lågt, får ta och ringa dem imorgon och se hur det påverkar priset.

Men inget negativt om dem än så länge, låter bra! (y)
 
Hade visst sett fel på beloppet för lösöret, det var fullvärde. Nåväl, nu har jag läst typ 100 sidor försäkringsvillkor och då faller Dina försäkringar. Jag skulle förvisso spara runt 1700 kr/året men de har många fler begränsningar och undantag. Friskrivningen för läckage i våtrum tolkar jag som att man i princip inte får ut något alls.

Så kontentan blir att jag fortsätter med Folksam, även om jag är en snåljåp så säger min magkänsla att det är rätt att inte ta "Dina försäkringar".
 
  • Gilla
nicklas uhde
  • Laddar…
Bra gjort att läsa försäkringsvillkoren, det orkar jag aldrig förrän det är för sent :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dina Försäkringar har varit på tapeten tidigare då de anvisat en icke våtrumsbehörig firma för att åtgärda vattenskada samt bygga nytt badrum.

Det är väl som dom säger i sin reklam, att de inte är så petiga med en massa svåra papper osv :)
 
O
HenrikP skrev:
Dina Försäkringar har varit på tapeten tidigare då de anvisat en icke våtrumsbehörig firma för att åtgärda vattenskada samt bygga nytt badrum.

Det är väl som dom säger i sin reklam, att de inte är så petiga med en massa svåra papper osv :)
Nu förstår jag va de menar i reklamen.... ;) Våtrumsbehörig är ett alldeles för svårt ord så de skippar vi helt...

Det kanske är en del i deras affärs idé ta bort alla svåra ord och blir den en skada i ett rum med svåra ord i så nekar vi efter som det inte gjort av nån med ett svårt ord... och det måste man ha om man ska få göra ett badrum.... :p

Tror du har avslöjat dom :p
 
Har haft bilförsäkring hos dom och vart nöjd..
 
mexitegel skrev:
Hade visst sett fel på beloppet för lösöret, det var fullvärde. Nåväl, nu har jag läst typ 100 sidor försäkringsvillkor och då faller Dina försäkringar. Jag skulle förvisso spara runt 1700 kr/året men de har många fler begränsningar och undantag. Friskrivningen för läckage i våtrum tolkar jag som att man i princip inte får ut något alls.

Så kontentan blir att jag fortsätter med Folksam, även om jag är en snåljåp så säger min magkänsla att det är rätt att inte ta "Dina försäkringar".
Nu blev jag lite orolig har du fått friskrivningen bekräftad?

Jag bor på gård och hade i princip bara LF att välja på för att få en lantbruksförsäkring om än på en vilande gård. Detta var då jag flyttade hit för tio år sedan, sedan dök Dina upp och skåpade ut LF prismässigt med nästan en halvering så jag gick "all in" och försäkrade allt jag har hos dina.

Förvisso har dom smyghöjt men är fortfarande billigast totalt sett då jag kollade för snart ett år sedan..(April)
 
Nej, jag fördjupade mig inte i det. Överlag så gillade jag inte sättet som försäkringsvillkoren var skrivna på och bara det gjorde mig lite tveksam.

Minns jag rätt om villkoren för våtrum så ersätter man inte:
* Ytskitkt (det är iofs nog bara Trygg Hansa som har det idag)
* Tätskikt
* Golvet

Med andra ord så blir det inte så mycket kvar man kan få ersättning för, bjälklaget - men vårt är i betong...


Detta i kombination med att ersättningarna generellt var snålare för andra typer av skador gjorde att jag drog öronen åt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.