Det börjar bli dags att få upp kameror både inomhus och utomhus. Jag behöver ha dom trådlösa och av bra kvalitet. Tanken är att koppla ihop dom med Vera så att man kan se och utnyttja feeds i GUI samt appar.

Tar tacksamt emot tips på vettiga modeller.
 
Vad är prio? Mörkerseende, pris, upplösning osv?
 
Dom får gärna kosta lite. Bildkvalitet, mörkerseende och design sätter jag högt. Ser också att en del kameror har rörelseigenkänning. Det kanske man kan ha nytta av?
 
Kolla på Hikvision
 
För utomhusbruk använder jag Trendnet TV-IP310PI (som är samma kamera som Hikvision DS-2CD2032-I men något billigare).
Det som jag framförallt föll för var det nätta formatet (jämfört med t.ex FOSCAM's klumpar) och att den har H.264 och POE.
Den har dock inte WiFI. Men eftersom man, även för en WiFi-kamera, ändå måste dra en kabel för spänningsmatning så ser jag ingen nackdel i att kombinera bild och spänning i samma kabel.
 
Jag har några olika, men den modernaste slängde jag upp förra sommaren, och är nöjd; http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-W897G-B-CCTV-HD-1080P-Waterproof-5-0-Megapixel-5MP-3-0-Megapixel-3MP/722619401.html

Köpte den med PoE varienten, liksom gol, så tycker jag det känns bättre att köra LAN iom att man ändå ska mata dom. Tror dock att det fanns en variant med med möjlighet att koppla USB-minne på sladden, vilket jag tror krävs om man skall anända Motion Detection, eller spela in/maila bilder osv.

Motiondetection funkar inte med Vera, och f.ö. så är det rätt meningslöst med MD på utomhuskameror, eftersom det falsktriggas rikligt (skuggor/blåst/regn/snö/löv osv).

Vera (UI5 iaf) kan inte greja h264, så kameran du väljer måste även ha mjpeg alternativt jpeg. Osäker på hur UI7 hanterar kameror.
 
Sticker in en liten fråga.om man inte kör motion detection,hur gör ni då.spelar in allt på nas o överspelar det sen? Vill ha något sånt med ryggar för e rädd att inte kunna fixa teknikuppsättningen.
 
I
  • Gilla
Andper
  • Laddar…
Personligen spelar jag inte in någonting, utan bilden kopplas upp på plattan när någon närmar sig ytterdörren. Används då jag inte hör folk när jag sitter o kollar film i biorummet.

Brukar även ha bilden uppe när jag sitter på jobbet för att kolla bud som kommer o går.

Om behovet är att fånga tjuvar på bild, är det bättre att låta tjyvlarmet trigga kamerorna, med pre-recording. Och se till så att det sparade materialet inte är för lättillgängligt för Herr Tjyv.

Vill man spela in allt av någon anledning är det nog bättre att köra det på en dedikerad PC med någon NVR programvara. Då brukar man få en tidsaxel, där man ser aktiviteter över tiden.
 
I
Tanken är att de ska spela in vid rörelseavkänning, man kan ställa in känslighet och avgänsa ett område ex en dörr att aktivera . Lagring tänkte jag inte skulle vara mer än dygnet eller så, det kan man ju själv ändra hur man vill. det är en otrolig massa möjligheter man har att välja bland, jag fattar bara 10% än så länge, men jag pluggar på.
 
Jag vill lyfta denna tråden igen. Det måste ju hänt en hel del på 2 år.
Jag vill ha ett övervakningssystem som spelar in när den känner av rörelse och att man kan se den från telefonen/få notis.
Jag har en HC 2 och undrar lite vad jag behöver för andra prylar. Kamera, Nas(?) något mer?
Vad för kamera? Har kollat lite på foscam men har ingen riktig koll.

Tittade på ett sånt här paket innan jag blev med Z-Wave, vill att det ska fungera på ett liknande sätt,

MVH Ramnemark
 
Efter att ha kollat runt lite så blir det Blue Iris programvara på en pc och Kinesiska Hikvision.

Valet stod mellan Synology NAS med synology surveillance center som ingår med två licenser till kameror. Skall man ha fler kameror får man köpatill licenser. NAS + Disk + licenser (4 extra licenser kostar 2400:)

Blue Iris kostar 6-700:- + en lite kraftigare pc. Div forum rekomenderar minst en i5 generation 5 (om jag mins rätt)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
RilleRock
Ramnemark skrev:
Jag vill lyfta denna tråden igen. Det måste ju hänt en hel del på 2 år.
Jag vill ha ett övervakningssystem som spelar in när den känner av rörelse och att man kan se den från telefonen/få notis.
Jag har en HC 2 och undrar lite vad jag behöver för andra prylar. Kamera, Nas(?) något mer?
Vad för kamera? Har kollat lite på foscam men har ingen riktig koll.

Tittade på ett sånt här paket innan jag blev med Z-Wave, vill att det ska fungera på ett liknande sätt,

MVH Ramnemark
Med tanke på priset för det paketet får du inte så mycket Bang for the buck.
Foscam är ingen större favorit.
För det första är det analoga kameror. Med halvkass kvalitet...visst hade kunnat funkat med en bra hdcvi spelare på en befintlig anläggning som vill få bra kvalité och inte vill byta ut antennkabeln.
Men gör man man nytt sätter man IP kameror.
Personligen tycker jag både dahua och hikv gör prisvärda kameror med bra prestanda.
 
  • Gilla
matsv och 1 till
  • Laddar…
Jag har installerat Milestone Essentials som programvara som nu har blivit gratis. Har en D-link 4602EV kamera. Men har fått upp ögonen för Dahua kameror. Tror att det blir några såna kameror snart. Är inte färdig ännu med helheten. Ska kopplas ihop med domoticz.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.