Har funderingar på att använda kylbatterier från beg. kyldiskar till solfångare. Finns det någon som har provat detta. Får man ut någon effekt eller blir de för "tröga"?
Tänkte också använda den nya typen av energiglas (vanliga som tilläggsglas till gamla tvåglasfönster) som ska reflektera tillbaka värmen, kan det vara effektivt måntro?
 
Glaset först: du måste ha riktiga glasdata för hela våglängdsspektrumet och så räkna, eller prata med pilkington.

Kylbatterier, vatten eller gas? Strömnings motståndet blir ju lite olika för vattnet till solfångaren.

Du får nog inte en lika bra solfångare som en med selektiva absorbenter, men den blir åandrasidan förmodligen billig, så verkningsgraden kanske inte spelar så stor roll.
 
Du har nog rätt att rätt glas är viktigt, har kommit fram till att härdat glas måste användas pga risk för överhettning (prisuppgift 1000-1200kr/m2).
Jag har tillgång till 6st kylbatterier som har används till brinesystem med totalt ca 8m2 yta.
Min tanke var att bygga 6 förbundna enheter (3+3) på mitt platta garagetak (om byggnadsnämd tillåter) som med hjälp av 24v spjällmotorer med returdrift kan vridas 90 grader för att försöka följa solen.
Svårigheten är att hitta något lämpligt styrmedel för att få utsignal 0-10volt. Komplicerat eller hur? Finns det på marknaden någon lämplig "solföljare" eller är det dataprogram som gäller?
Ett annat problem är att hitta lämpliga slangar för hög temp. och åldersbeständighet.
180 graders vridning kanske hade varit bättre, men nu har jag dessa 90graders motorer redan och det är nog bättre för slangarnas livslängd, och har nog mer nytta av morgonsol än kvällssol. Avväxling mot acctank ska ske via plattväxlare eller koaxialväxlare (vilken modell är generellt effektivare?). Hur ordnar man säkerheten för systemet vid strömavbrott, fulladdad acctank osv.?

 
Gå till biblioteket och låna några böcker om solvärme. Det finns ett par som på ett bra sätt beskriver hur man kan bygga en egen anläggning.
 
Du har nog rätt att rätt glas är viktigt, har kommit fram till att härdat glas måste användas pga risk för överhettning (prisuppgift 1000-1200kr/m2).
Härdat glas pga. överhettning?
det tror inte jag på.
Vad skulle hända, skulle vanliga glas spricka, eller?

När jag byggde mina lesol solfångare valde jag dyra härdade extra "rena" glas. Härdade glas är säkrare att bära och hantera, men när dom väl ligger på plats spelar det mindre roll om dom är härdade eller inte.

Farsan byggde med vanligt glas och kom mycket billigare undan. Luftföroreningar gör att mina dyra extra rena glas känns som ett felköp.


Hur ordnar man säkerheten för systemet vid strömavbrott, fulladdad acctank osv.?
Det kanske finns olika sätt att ordna detta på.
Jag har ett trycksatt solsystem med en säkerhetsventil som öppnar om trycket skulle stiga över 6 bar (har aldrig hänt mig hittils). Starttrycket är satt till 2 bar. När trycket stiger höjs kokpunkten. Det påminner om kylsystemet till en bilmotor.
 
wer41 skrev:
Min tanke var att bygga 6 förbundna enheter (3+3) på mitt platta garagetak (om byggnadsnämd tillåter) som med hjälp av 24v spjällmotorer med returdrift kan vridas 90 grader för att försöka följa solen.
Svårigheten är att hitta något lämpligt styrmedel för att få utsignal 0-10volt. Komplicerat eller hur? Finns det på marknaden någon lämplig "solföljare" eller är det dataprogram som gäller?
Jag tror att det är absolut bäst att styra det här från en dator. Redan på 1500-talet kunde man ju beräkna solens läge riktigt bra i förväg, så det är ju knappast några avancerade spjutspetsvetenskaper som går åt.

Om man har ett system som verkligen "mäter" solens läge så kanske man kan få någon fördel med att systemet anpassar sig efter molnigheten, men det känns ändå lite tveksamt om det är nån större vinst? Annars är det nog inte så svårt att konstruera ett system med ett par fotomotstånd/fototransistorer i någon balansbrygga som styr systemet. Jag tror dock det kommer att "fladdra" lite under dagar med växlande molnighet, det är nog bättre att det är fast styrt av klockslag.

wer41 skrev:
Ett annat problem är att hitta lämpliga slangar för hög temp. och åldersbeständighet.
Slangar för kylvärmesystem i bilar borde i alla fall inte ha några problem med temperatur och åldersbeständighet, fast vilket tryck de klarar låter jag vara osagt, likaså vad de tycker om solens uv-strålar (en motorhuv är ju ofta ett rätt bra solskydd...), men om UV-strålning är ett problem så går det ju bra att klä slangarna i ungefär vad som helst som "solskydd", vanlig svart sopsäck är kanske inte vackert men antagligen funktionellt, om det som sagt ö.h.t. är något problem.

Jag har sett att rinkaby rör säljer just "bilvärmeslang" för att installeras då man drar fram varmvatten till hushållsmaskiner (tvätt/diskmaskin o.s.v.), och då är det ju tappvattentryck som gäller, högre tryck än vad man har i tappvatten som värst vill man nog ändå inte ha i ett solsystem?

wer41 skrev:
180 graders vridning kanske hade varit bättre, men nu har jag dessa 90graders motorer redan och det är nog bättre för slangarnas livslängd, och har nog mer nytta av morgonsol än kvällssol.
Bara att vrida 90 grader ger nog en hyffsad vinst jämfört med att inte vrida alls. Du har alltså tänkt att följa solen i öst-västlig riktning och ha fångarna fast monterade i nord-sydlig riktning?

Egentligen bör de nog sitta monterade så att de böjer av nedåt åt söderhorisonten när de rör sig öst-västligt. Det enklaste sättet att lösa det är att låta rörelsen ske längs en axel som lutar en (bra) bit norrut i överkant, i princip så kan man justera lutningen efter årstiderna, likaså kan man justera vinkel mellan axelns lutning och själva solfångarens lutning. Jag har aldrig räknat något på just solfångare men det här påminner mycket om "polarmount"-stativ för parabolantenner, de är ju istället justerade för att följa den "geostationära banan", en "ring" runt jorden på ett visst avstånd rakt ovanför ekvatorn, varvet runt.

Om du har gott om motorer så är väl smidigast att kunna vrida i både x- och y-led, men med en sånhär lutande axel så får man nog nästan perfekt följning om man justerar litegranna nån gång i månaden för att anpassa sig till årstiden.
 
Mycket intressanta synpunkter.
Först det här med glaset så är det bara att prova med billigare glas, skulle det då spricka är det ju ingen större förlust att tvingas byta.
Ska kolla det här med bilslangar, kanske finns nåt användbart.
Så till styrsystemet. Via dator finns det många utbyggnadsmöjligheter till andra övervakningar av husets funktion. Måste undersöka detta närmare.
När du menar att följa solen i både x o y-led så menar du att solfångarna skulle ha en mera upprät ställning på morgonen och kvällen, tja det verkar logiskt och motorer har jag.
Om man leker med tanken att uppdatera utspänningen mellan 0-10v var 15 minut så skulle en säkerhetsanordning vara att man vid övertemp sätter spänningen till 0 varvid fjäderreturen i motorerna riktar solfångarna mot utgångsläge dvs öster och vid nästa uppdatering av utspänningen återgår de till sitt senaste läge.
Vore kul att bygga en sån anläggning, måste bara få byggnadsnämdens tillåtelse.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.