Hemautomation är nytt för mig och jag har börjat nosa lite på det i samband med min larm-efterforskning.
Jag tyckte att larm var en djungel men automation var ju än värre, men jävligt coolt, kan tänka mig att pilla med det som hobby framöver. Blev mycket inspirerad av denna tråd.

Min fråga är egentligen, vilken teknik är mest framtidssäker. Jag vill ju inte låsa in mig i nåt propriertärt, samt skadar ju inte om komponenterna är överkomliga heller. Finns ju även olika centralprogramvaror.. Jag är helt lost och vill inte hoppa på fel tåg.

Finns många märken, protokoll, ord och begrepp som jag är helt främmande för. Z-wave, tellstick, switchmaster, fibaro, knx. Hilfe! Finns det nån hemsida eller FAQ någonstans som reder ut allt?

Det jag är ute efter är ett system som:

  • Mäter fukthalt i krypgrund och säger till om viss nivå överstigits en längre tid
  • Luftfuktighet i badrum kopplat till fläkt
  • Integrera med lamprodukter (vilka larm är kompatibla och kan rekommenderas?)
  • Fejka att man är hemma genom att sätta på en strömsnål radio eller dylikt samt kanske kör random färger på en rgb-lampa för att lysa upp ett rum på övervåning som om man tittade på tv, ett alternativ e kasnke att sätta på TVn bara men lär dra mer ström
  • Fejka att man är hemma genom att tända vissa lampor, dock vill jag kunna randomisera intervall och längd
  • Larma om kyl/frys/diskmaskin börjar läcka
  • "scener", profiler för ljussättning
 
Det som absolut är framtidssäkert är att trycka in så mycket kanalisation du kan i väggar, tak och golv när du bygger. Kan du bygga ett stjärnnät till ett teknikrum är det bäst. Det kostar inte särskilt mycket, och gör att det är enkelt att lägga in ny automation.

Blir allt trådlöst har du inte torskat så mycket pengar.
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
Jag upplever samma förvirring. Skall bygga nytt och vill veta vad jag skall tänka på när jag drar el.

Skall jag dra ned nolla till varje brytare? Är det ett måste, eller bara bra?
Skall jag förbereda så att jag kan sätta in impulsfjäder i alla brytare?
Några märken på brytare och uttag som fungerar bättre/sämre?
Extra slang till Köksfläkt och värmepump?

Nåt mer?
 
Har också hört om impulsknappar men förstår inte riktigt poängen. Jag menar stoppar man bara in en fjäder så är väl en brytare på Off fortfarande Off, puck bakom eller ej ?
 
Det krävs ju naturligtvis någon sorts elektronik bakom brytaren om du ska ha en impulsfjäder, tex en dimmer eller z-wave puck. Har man en dimmer så tänds lyset vid det första trycket och trycker man igen och håller inne knappen så kommer den att öka eller minska ljusstyrkan. Om man istället har en z-wave puck så är strömmen kopplad via pucken så pucken struntar egentligen i vilket läge som brytaren står i. Den behöver bara få en puls för att tända eller släcka lampan.
 
Det är lätt att förvillas när man läser på olika forum och leverantörers sidor, mycket teknik och konstiga termer.
Bästa beskrivningar och info på svenska om z-wave har jag hittat på i-home.se
 
Jag måste ge tips på Siemens Logo modul som kan programmeras via pc. Skulle ja bygga ett nytt hus så skall denna grej in på fler ställen. Visserligen trådbundet men det funkar. Ett herrelöst stort bibliotek med funktionsblock (årsklocka, timers,and / or funktioner, pulsgivare, pulsräknare, ...) som man plockar ihop via designer programmet så man skriver inte en enda rad kod själv o sedan kan man simulera allt innan man laddar ner det till styrmodulen som sitter i ett centralt elskåp. Vill man påverka styrprogrammet med strömbrytare så är det impulsknappar som gäller dvs man behöver bara en puls för att starta/stopa en del av programmet. Modulen (8 ingångar, 4 utgångar) kostar runt 1500 styck. Utbyggnadsmoduler finns.
 
KNX är det som gäller.. Allt annat är kompromiss eller leksak. Kolla knxforum.se för tips och idéer.
 
  • Gilla
John Pohlman
  • Laddar…
Känns lite skevt att lägga ner stora pengar på att automatisera hemmet och sen oroa sig att tv drar mer ström än en lampa som ska blinka lite.

En moden TV 55" drar runt 0,1kW/h. Vad kommer teknikrummet dra, har man verkligen råd med de?
 
peternicklas
Farligkorv skrev:
Hemautomation är nytt för mig och jag har börjat nosa lite på det i samband med min larm-efterforskning.
Jag tyckte att larm var en djungel men automation var ju än värre, men jävligt coolt, kan tänka mig att pilla med det som hobby framöver. Blev mycket inspirerad av denna tråd.

Min fråga är egentligen, vilken teknik är mest framtidssäker. Jag vill ju inte låsa in mig i nåt propriertärt, samt skadar ju inte om komponenterna är överkomliga heller. Finns ju även olika centralprogramvaror.. Jag är helt lost och vill inte hoppa på fel tåg.

Finns många märken, protokoll, ord och begrepp som jag är helt främmande för. Z-wave, tellstick, switchmaster, fibaro, knx. Hilfe! Finns det nån hemsida eller FAQ någonstans som reder ut allt?

Det jag är ute efter är ett system som:

  • Mäter fukthalt i krypgrund och säger till om viss nivå överstigits en längre tid
  • Luftfuktighet i badrum kopplat till fläkt
  • Integrera med lamprodukter (vilka larm är kompatibla och kan rekommenderas?)
  • Fejka att man är hemma genom att sätta på en strömsnål radio eller dylikt samt kanske kör random färger på en rgb-lampa för att lysa upp ett rum på övervåning som om man tittade på tv, ett alternativ e kasnke att sätta på TVn bara men lär dra mer ström
  • Fejka att man är hemma genom att tända vissa lampor, dock vill jag kunna randomisera intervall och längd
  • Larma om kyl/frys/diskmaskin börjar läcka
  • "scener", profiler för ljussättning
Börjar att få samma tankar. Skulle vara trevligt med ett system som även kunde styra Tellsticks saker samt larm, brandlarn, kameraövervakning, mm. Men vad kostar det att gå upp till ett mer avancerat system
 
Det kommer alltid att finnas olika standarder och utvecklingen går framåt hela tiden. Så vid val av styrbox tycker jag att det är viktigt med en box som är moduluppbyggd för att kunna lägga till protokoll (standarder) på ett enkelt sätt. Därför valde jag zipabox + att den har stöd för Nexa prylar som jag hade en hel del av sen jag hade tellstick.

z-wave är det som är störst idag. Sen är det ju standarder som zigbee som inte har slagit genom ännu, vem vet om de lyckas eller inte men just nu är det för få som utvecklar prylar med zigbee för att de ska lyckas.

Vid val av box så finns det andra saker som styr också. Vad man vill styra. Vill man styra multimedia utrustning så finns det andra boxar än zipabox som är bättre.

Själv värderar jag de olika protokollen högre. KNX, zigbee, modbus TCP mfl. Då kan man får till att styra det mesta i fastighetsteknik.

Det finn sfunktioner i hemmet som jag inte skulle lägga på en hemautomationsstyrbox, Där det krävs stabilare funktion. Då finns det mini PLC:er som Siemens logo som nämnts i tråden, Wago, Beckhoff mfl. Då kan man vi styrboxen parata med dem via modbus TCP.

Allt hänger på vad man vill styra. De flesta boxar klarar z-wave men sen varierar det.

Prismässigt kan man säga att mer avancerade prylar än det du kan styra med tellstick så är prislappen det dubbla. Men ger mycket mer än så i funktioner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gördet Gärnasjälv
  • Laddar…
För att veta kostnaden behöver man veta vad som skall styras och antal.

När det gäller belysning ville jag kunna dimra de flesta källorna för att använda scenarion på ett effektivt sätt. Uttag och apparater är oftast på eller av.
Sedan är det bara att räkna antal och se vad det kostar för resp system.

Grovt räknat för KNX importerat; 300 per kanal på/av, 800 per 240V dimmerkanal, 2000 per knappsats eller närvarodetektor. 5-10 000 för grundsats systemapparater.
 
Messade Vera om de har nåt nytt på gång, fick detta som svar:
The Vera Edge is being released next month. It will have a faster processor, more memory and a smaller footprint. It is the normal technological evolution of Vera.
 
Som KNX certifierad installatör kan jag inte rekommendera något annat än just KNX. Största fördelen är ju att det är en världsstandard och det finns 1000tals tillverkare av KNX produkter vilket gör dej obunden till en viss tillverkare som kanske inte ens finns kvar om 10 år när något behöver bytas/utökas.
 
  • Gilla
spinout
  • Laddar…
tommib
Gammal tråd men den poppade upp av någon anledning.
KNX är ju fint och jag har varit inne på det själv men det har en jättestor nackdel. Man måste ha ETS för att programmera systemet och om man vill göra några ändringar, vilket ska vara den stora fördelen, så måste ETS fram igen. Programmet kostar ca 10kkr och är väldigt svårt att motivera om man inte jobbar professionellt med det.
Så då är vi egentligen tillbaka på att elektrikern måste komma för att ändra något och nu när det är en KNX-installation har mängden möjliga elektriker minskat radikalt :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.