I vårt nya sovrum kommer vi ha en stor garderob med lutande tak och att inreda denna har inte varit lätt.
Som det verkar så blir det ELFA-backstativ men jag vill ha in en klädstång.
Nu har jag kommit på en smart lösning men då behöver jag ha en klädstång som är 2m men utan kunna ha något stöd på mitten.
Har ni något tips på vad jag kan använda för jag tror inte dom vanliga klarar påfrestningen utan kommer sacka på mitten?
 
Nä, den vanliga stången kommer garanterat inte klara av att bära någon större vikt utan stöd i mitten. Jag förstår inte riktigt varför du inte kan ha något stöd i mitten?
 
Klädstången kommer vara längst in i garderoben med backstativ framför.
Man kommer komma åt stången från två håll men sen vill jag kunna skjuta kläderna fram och tillbaka bakom backstativen för att komma åt lättare...
 
En bild skulle underlätta. Går det inte att ge stången extra stöd från taket?
 
Ja, då är det ju bara att välja.
Antingen en tvåmeters klädstång som hänger som en båge,
eller ett stöd på mitten, enklast upp till hyllan ovanför.
Var så god och välj :)

Men förresten, varför inte prova?
Är det mest blusar, skjortor och slipsar, som inte är så tungt, så går det säkert bra.
Ett alternativ är ju att flytta om backstativ och klädstänger, så klädstängerna inte blir så långa.
Eller ta en bunt gamla kläder, som ni ändå aldrig använder, och lämna till Emmaus ;)
 
Skaffa ett grövre rör och modda infästningarna. Galgarna klarar ju större dim på röret.
 
Ett rejält stålrör borde lösa problemet. Alternativt kanske du kan banka i lim och en rundstav eller en tunn balk i ett vanligt rör.

Ett annat alternativ är ju att sätta en hylla ovanför stången och låta stången hänga under hyllan.
 
Korvgubbe
Jag gjorde en 180 cm klädstång av ett stålrör och ett par brädlappar för att förvara dykardräkter, västar och sådant på, dvs. bra mycket tyngre än vanliga kläder, och det fungerar felfritt. Borra hål i brädlapparna för röret och fäst sedan brädlapparna i väggen ordentligt så är det inga problem.
 
pelpet skrev:
Ett rejält stålrör borde lösa problemet. Alternativt kanske du kan banka i lim och en rundstav eller en tunn balk i ett vanligt rör.

Ett annat alternativ är ju att sätta en hylla ovanför stången och låta stången hänga under hyllan.
Nedböjningen är till största delen beroende på rörets diameter, dvs. det ger i princip ingenting att stoppa i en rundstav i röret.
 
Men om det funkar med en rektangulär profil så minskar väl utböjningen exponentiellt med ökad höjd. Men höjden får såklart inte vara större än att det funkar med galgarna. Men det kanske inte är ett alternativ med annat än ett rör, jag vet inte hur resten av inredningen ser ut.
 
I min lägenhet från 50-talet så satt det rejäla stålrör på nästan 2m som klädstång i både förråd och klädkammare.
 
Det är ovala rör du ska leta efter, dom böjs inte ihop som runda görs av stor nedåtriktad belastning.

Jag har detta rör:
http://www.bauhaus.se/kladstang-1905-mm-vit.html

Med dessa fästen:
http://www.bauhaus.se/kladstangsfaste-vagg-vagg.html?nosto=nosto-categorypage-topright

Nu är inte detta riktigt 2m utan 1905. Det kanske går att sätta två klossar i vardera ände annars. Mitt rör verkar tåla hur mycket som helst, har fyllt det med tunga jackor och arbetskläder, inga problem, se till att infästningen är rejäl bara.
 
Som jag skrev så vill jag kunna skjuta galgarna fram och tillbaka längs hela längden på röret.
Funderar på att kolla om jag lyckas få tag i ett rostfritt rör av en lite rejälare dimension och just infästningarna ser jag inte som något större problem utan det löser jag nog på något bra sätt.
Dom där ovala rören som vissa inredningstillverkare kör med verkar ju smarta MEN dom verkar också mycket tunna i materialet...

Då jag håller på att planera så kan jag tyvärr inte uppbringa någon bild...
...ännu i alla fall! :rolleyes:
 
Tunna och tunna, dom håller ändå för mycket mer belastning än runda rör med tjockare gods just pga. profilen. Varför rostfritt det tenderar ju till att vara ännu mjukare?
 
Köp fästen för 20mm rör och kör med 20mm rund massiv alustång. Ev liten nedböjning fullt belastad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.