Förut fanns det många golvmodeller och finns säkert fortfarande modeller som man kan önska mer av effektmässigt.
Monterar man på vägg med gummidämpare som du tänker på slurpe så är risken ganska stor att man får stomljud , speciellt med en lite kraftigare modell när det är kallt ute och gummit hårdnar samt att det hårdnar med tiden precis som med suddigummi :rolleyes:
 
slurppe99 skrev:
...Tror inte att du får plats med en Mitsubishi ovanför dörren...
Jodå, det går visst.
Min Mitsubishi (med '25' i beteckningen) sitter ovanför ytterdörren.
Takhöjd 2420 mm, och dörren är en vanlig 21x10 dörr.
Det är trångt men fullt tillräckligt.

Vi fick dock ta ut dräneringsslangen genom dörrfodret på utsidan för att få tillräckligt fall.
 
Satte in en Mitsubishi FH35 ovanför ytterdörr i 1,5 plans villa, 170 kvm från -82. Värmer hela huset ner till -20gr, behöver dock ha vissa sovrumsdörrar på glänt. Viktigt att man kan köra minst fläktläge 4/5 när det är riktigt kallt (-5 och kallare) och då hörs fläkten minst 5-6 meter och längre ändå vid helt öppen yta. Ljudet från fläkten är enda nackdelen!

Installerade dec -13, förbrukning dec 1000 kw. Månaden innan, nov 2700 kw. 24 grader inomhus.
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Låter bra. Tack boende45.
 
Kollar på en Mitsubishi på pumplagret.se. Är det en bra leverantör? Någon som köpt från dem?
 
Pumplagret har bara 2 års garanti och har ingen support från Mitsubishi Electric Sverige så det måste man tänka på när man jämför priser.

Företaget i Halmstad som KnockOnWood har väl kanske inte dom bästa priserna men kanske gör mycket bra jobb och är snabba ut om något krånglar vilket är minst lika viktigt, kanske går att deala lite med dom om det är i dina krokar :)
Dom har den vanliga 5 åriga garantin och det ser ut som dom handlar via Mitsubishi Electric Sverige.

När man jämför priser inkl installation bör man kolla vad som ingår i dom olika standardinstallationerna och vad tex extra meter rördragning kostar om det överstiger standard då en del saltar ganska duktigt på allt som inte är standard.
 
Ett litet råd på vägen:
Ställ ytterdelen fritt från väggen.

I vårt året-runt-hus står ytterdelen på betongplattor på marken.
I fritidshuset sitter den på konsoler på husväggen.
(Det var snö och tjäle vid installationen, så något annat alternativ fanns inte)
Sitter den på väggen så kan det bli lite stomljud in i huset. Inte mycket men...
Står det fritt på marken hörs den inte alls in.

¨
Comfort Thomas skrev:
...
Dom har den vanliga 5 åriga garantin och det ser ut som dom handlar via Mitsubishi Electric Sverige...
Het rätt Thomas, jag har ett fint "diplom" där det står 5 års garanti.
Vad det innebär i praktiken vet jag inte, men det är Mitsubishi Electric Europe B.V. som står bakom, så det borde inte vara något lurendrejeri.

När jag köpte den (jan 2013) tror jag att Bäkmark var prisledande här i trakten, men sådant kan ju förändras.

Att jag valde just Mitsubishi var för att de hade den tystaste innerdelen, 19 dB på tystaste läget.
Och vi har aldrig behövt köra den på högre effekt. Den ger tillräcklig värme till hela huset ändå.
Underverket hörs faktiskt inte alls :)
 
Redigerat:
Ok! Ska be dem ställa den på marken. Vårt hus har utskjutande tak, så det blir som hyfsat skydd också.

Enligt pumplagret sådär det 5 års garanti, även där...
http://pumplagret.se/mitsubishi-electric-fh35.html

Vid installation ingår 4m rör etc. Utöver det kostar det 500:-/m... Men jag tror vi klarar oss på 4m.(se planskiss) om vi sätter den på östra väggen och innerdelen ovanför inre halldörren.

Men man vill ju gärna inte att det ska vara vår klåpare som installerar.
 
Redigerat:
Då har dom nyligen ändrat från 2 år till 5 år vilket är normalt.
Kolla bara vem det är som står bakom garantin om företaget av någon anledning upphör med sin verksamhet så ni vet vem ni ska vända er till om detta händer. Ta även legitimation/cert nr av montören så ni sitter säkert vid eventuella garantiärenden mot den parten men det gäller egentligen alla installationer.

Be 2 olika återförsäljare/montörer komma förbi och på plats ge förslag på modell och pris på detta inkl installation.
Kan vara att någon har en variant på placering som man inte tänkt på.

Ska man ha markstativ så måste man se till att underlaget är så pass fast så markstativet inte rör sig av tjälen eller sjunker av allt kondensvatten då utedelen måste luta åt rätt håll så kondensvattnet kan rinna ut och inte frysa ihop som en igloo inuti utedelen. Gjuten platta är att föredra eller motsvarande hårt underlag.
 
Ok Thomas.. Ja får höra med dem.. Det finns en kille här i Skåne som jag blivit rekommenderad, som själv säljer och installerar. Verkar bra men har efter två dygn ej ännu svarat på offertförfrågan. Han är lite dyrare än pumplagret, men det kanske man kan prata om.
 
Redigerat:
Rekommendationer från nöjda kunder och återförsäljare i närheten är bra.
Kan vara att det är väldigt mycket att göra just nu då många kommer på att det blir vinter i år igen samtidigt :)
Totalpriset , garantier och vem som står bakom support/garantier är det man får jämföra med.
Väldigt svårt att komma ner till samma priser som dom återförsäljare som har grå/paralellimport har så det kan du nog inte räkna med men det brukar inte skilja så mycket nuförtiden som det kunde göra förr.
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
I mitt fall var valet enkelt.
Via Mitsubishis hemsida, återförsäljare hittade och valde jag den närmaste,
Birger Bäkmark VVS Projektering AB.
Det var en av tre i "området".
http://www.mitsubishivillavarme.se/sidor/aterforsaljare/

Att sedan en av deras montörer råkade bo i samma by som jag var ju ingen nackdel :)
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
OK. Enligt pumplagret så var det i första hand dem man skulle vända sig till när det gäller garanti, och på frågan om de inte längre existerade, så var det tillverkaren som gällde..


Ja, det kommer väl dröja ett antal veckor innan man får det gjort.. Så är det att flytta på hösten!

Tack KnockOnWood, ska titta på det.
 
Redigerat:
I första hand är det alltid återförsäljaren man vänder sig till först.
Finns inte återförsäljaren kvar så är det deras återförsäljare och denna kan då vara bra att veta om vid köptillfället.
I sista hand så är det tillverkaren , dom ser via serienummer vem som är återförsäljaren så du blir troligen hänvisad till denna.
Om Mitsubishi Electric Sverige ger samma garantier som återförsäljarens utlovade får man nog kolla upp och det är då viktigt att man vet om vem som installerade och vilket certnummer han/hon hade för att garantin ska gälla.

Knockonwood gav dig en länk till Mitsubishi Sveriges återförsäljare och på www.canvac.se kan du se deras återförsäljare som dom har garanti/support mot.
Sedan har du även Finska Scanoffice som har en bra support/garanti service om man handlar via deras återförsäljare via www.scanoffice.se

Borde inte vara någon större hemlighet vart respektive åteförsäljares maskiner kommer ifrån så det kan som sagt vara bra att veta så man i värsta fall vet vart man ska vända sig till.

Bara lite småsaker att kolla upp vid köp/installation som bör gå ganska snabbt :)
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.