Hej,

Någon som vet om det finns något generellt namn för denna typ av lampa? Jag menar alltså hela armaturen, sockeln och glaskåpan.

classi1.jpeg
http://www.ifoelectric.com/pdf/6041-510-16.pdf

Det finns ju plafonder, tak-pendlar, tak-kronor, spotlight-armatur, lampetter m.m, m.m... Så då tycker man ju att även denna enkla stilrena typ av lampa borde ha ett namn, eller?

Utan att ha ett namn att gå efter gör det ju mycket svårare för mig att hitta liknande lampor från andra tillverkare. T.ex vill jag helst hitta en sån här lampa, men som har passande kåpa i både klarglas och frostat glas, så att jag kan byta om jag skulle vilja det. Ifö Electrics har dock bara klarglas och opal, inte frostat glas.

För övrigt finns sockeln i två varianter, med 88,5 respektive 99 mm diameter på gängan. Vilken bör man satsa på, om man vill ha störst möjligheter att hitta passande glaskåpor från andra tillverkare? Finns det någon standard kanske?
 
Klotlampa skulle jag kalla den modellen.
 
Redigerat:
thomas33 skrev:
Klotlampa skulle jag kalla den modellen.
Jo, det låter ju fint och så :) Men en google-bildsökning på klotlampa ger nästan bara denna typ av träffar:

528199-klotlampa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

15840222-origpic-38691e.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Armatur Sned IP54 med glob

Här finns många andra varianter:
[länk]
Trevligt. Tack för länken!

Det verkar som att en gänga på 84,5 mm verkar vara standar, bra att veta det.

Dock tråkigt att se att även dessa kupor (kåpor?) bara finns i glasklas eller fula opalvitt. Vill ju ha frostat glas. Och jag vet fortfarande inte vad jag ska använda för sökord för att hitta just denna typ av glaskåpor. Det gör det ju svårt för mig att veta om det om det bara inte finns en sån glaskupa, eller om den finns men jag bara inte hittar den...

Kanske ska man kolla med en glasmästare, hmm...
 
jimih skrev:
Trevligt. Tack för länken!

Det verkar som att en gänga på 84,5 mm verkar vara standar, bra att veta det.

Dock tråkigt att se att även dessa kupor (kåpor?) bara finns i glasklas eller fula opalvitt. Vill ju ha frostat glas. Och jag vet fortfarande inte vad jag ska använda för sökord för att hitta just denna typ av glaskåpor. Det gör det ju svårt för mig att veta om det om det bara inte finns en sån glaskupa, eller om den finns men jag bara inte hittar den...

Kanske ska man kolla med en glasmästare, hmm...
Jag har en mattvit plastkupa som du kan få om du vill :)

PS
http://elbutik.se/product.html/reservkupor-till-ifo
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Jag har en mattvit plastkupa som du kan få om du vill :)

PS
[länk]

Tack. Fast mattvit plast och opalvit är lika illa, i princip. :(
 
Porslinsglob brukar jag kalla denna typ av armatur.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Porslinsglob brukar jag kalla denna typ av armatur.
Intressant. Och det ger onekligen ett antal bildträffar av rätt sort. :)

För övrigt så köpte jag en matt variant från Byggfabriken som av någon anledning inte fanns med i listan på sidan som länkats till ovan. Den är matt som sagt, vilket inte är samma som frostad men ändå bättre än opalvit eller plast. Och den kostade bara 165 kr, så i värsta fall, om jag ångrar mig sen, så har jag alltid möjligheten att köpa en i klarglas och ta den till en glasmästare så får han frosta den. Fick en prisuppgift på runt 700 kr för detta, när jag frågade runt tidigare.
 
Skithusarmatur med E27 sockel....
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.