Polisens nya datasystem PUST kostade väl 2-300 miljoner. Det är idag nedlagt. Katastrofupphandling och katastrofdåligt system. Dyra datakonsulter som inte kan ett skvatt om polisens utredningsarbete i vardagen. Poliser sjukskrevs för sjukt dåligt fungerade datasystem. Stressande när inte systemen fungerar
 
Det är oftast de anställda som inte kan något, Konsulter är ofta hungrigare och mer kompetenta
 
hangun skrev:
Polisens nya datasystem PUST kostade väl 2-300 miljoner. Det är idag nedlagt. Katastrofupphandling och katastrofdåligt system. Dyra datakonsulter som inte kan ett skvatt om polisens utredningsarbete i vardagen. Poliser sjukskrevs för sjukt dåligt fungerade datasystem. Stressande när inte systemen fungerar
Det går ju om och om igen i statsförvaltningen. Pust, Must, Fust och allt vad det heter.
Slutnotan för Försäkringskassans SAP-system riskerar att hamna på nästan 10 miljarder kronor. Ändå får inte myndigheten det system den skulle vilja ha.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.179163/tio-miljarder-for-sap-pa-forsakringskassan

Heja systemarkitekter som är till så stor hjälp åt era kunder :thumbdown:
Varför sa ni inte nej direkt? FK skulle ju inte ha ett affärssystem alls utan kanske ett ärendehanteringssystem.

Om nu statsförvaltningen med sina inköpsavdelningar och skolade beställare klarar det så dåligt,
trots att de anlitar landets (och världens?) bästa "systemarkitekter", hur skall då en vanlig enkel husägare kunna klara en liten enkel upphandling av tjänster?
Med en hantverkare som motpart, som kan sitt jobb men inte direkt är någon systemarkitekt.
 
Haha, SAP, har aldrig hört någon som kommit undan billigt med den skiten

edit: Hantverkarens är bäst på att komma undan med så lite jobb som möjligt. Jag körde med löpande räkning sist för att då tror man ju att de kanske är lite noggrannare, men nejdå..
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Jag har aldrig sagt att it-branschen som helhet är bra, det jag sagt är att den är precis likadan som byggbranschen.

Felet är i båda branscher att man inte har något yrkesstolthet, man tänker inte proaktivt, man kan inte kommunicera med kund.

Om det inte bara var jag och några till som tänker såhär så skulle det inte finnas några misslyckade IT-projekt
 
AndersMalmgren skrev:
Haha, SAP, har aldrig hört någon som kommit undan billigt med den skiten...
Ja skratta på du om du tycker att alla SAP-misslyckanden är så roligt.
Och det var nog mer än 850kr/h som försvann där.
Varför avrådde ni inte kunderna på ett tidigt stadium? Bara girighet eller?

AndersMalmgren skrev:
...Jag körde med löpande räkning sist för att då tror man ju att de kanske är lite noggrannare, men nejdå..
De?
Du generaliserar nu in absurdum.
Den gemensamma nämnaren verkar ju ändå vara du själv, experten på kravspecifikation och kravhantering.
Men du ser väl inte sambandet :rolleyes:
 
Korvgubbe
Så det är alltså kundens bristande kunskap kring kakelsättning som är anledningen till att plattsättaren som sa måndag klockan åtta inte kommer fören torsdag klockan ett?

Istället för att tjura som en femåring borde man kanske lyssna på vad kunderna säger och försöka förbättra sig, det krävs fan inte mycket för att konkurrera ut ett flertal av de olika firmorna i ett området idag...
 
  • Gilla
trycklös och 4 till
  • Laddar…
Lycka till med kaklingen ;)
 
KnockOnWood skrev:
Ja skratta på du om du tycker att alla SAP-misslyckanden är så roligt.
Och det var nog mer än 850kr/h som försvann där.
Varför avrådde ni inte kunderna på ett tidigt stadium? Bara girighet eller?



De?
Du generaliserar nu in absurdum.
Den gemensamma nämnaren verkar ju ändå vara du själv, experten på kravspecifikation och kravhantering.
Men du ser väl inte sambandet :rolleyes:
Ja, SAP-konsulter tar sjuka arvoden, men med tanke på hur trist det jobb är kanske det krävs för att folk ska jobba kvar, 99% av jobbet består att konfigurera XML-filer. Om jag kunde avrådda någon att välja SAP så skulle jag, men jag blir först inkallad efter SAP-projketet har skitigt sig och vi levererar en kundspecific lösning mycket billigare.

Om jag tar mina egna erfarenhet och även väger in ration nöjda kunder / missnöjda kunder bara här på forumet så tror jag inte att jag generalisera nej
 
AndersMalmgren skrev:
Ja, SAP-konsulter tar sjuka arvoden, men med tanke på hur trist det jobb är kanske det krävs för att folk ska jobba kvar, 99% av jobbet består att konfigurera XML-filer. Om jag kunde avrådda någon att välja SAP så skulle jag, men jag blir först inkallad efter SAP-projketet har skitigt sig och vi levererar en kundspecific lösning mycket billigare.

Om jag tar mina egna erfarenhet och även väger in ration nöjda kunder / missnöjda kunder bara här på forumet så tror jag inte att jag generalisera nej
Härligt OT det här blev! 99% av ett SAP-projekt handlar om att förändra en verksamhet. Byta arbetssätt, effektivisera och om-organisera. Och framförallt, kämpa mot fördomar (liknande AndersMalmgrens) och motståndet till förändring som finns i alla organisationer...

No offence, AndersMalmgren, men din kommentar om SAP är felaktig.
 
Du måste vara SAP-konsult :D




edit: det finns tre (Några till såklart) saker jag aldrig skulle stoppa i min verktygslåda, SAP, biztalk och workflow foundation. Höll på glömma EpiServer
 
Redigerat:
cecar33 skrev:
Diskussionen börjar dra ett löjets skimmer över sig, jämförelser till sin egen förträfflighet i branscher som verkligen har kostat oss/mig skattebetalare stora pengar. Det är bara att titta på en kommuns eller myndighets hemsida, försök med någon form av logik finna något specifikt, som man snabbt vill få svar på. Skulle e-handeln använda samma IT-folk skulle konkursen snabbt närma sig.
Så alla duktiga IT-människor som är så duktiga, varför får ni aldrig sådana uppdrag av alla våra myndigheter och kommuner etc, eller finns det bara ni som skriver här på BH.
För att återgå till ämnet, det är märkligt att man skriver avtal som man uppenbarligen inte förstår.
Det skulle vara intressant också att höra hur många som skulle vara villiga att betala för den tjänsten som tydligen efterfrågas, för inte kan ni väl räkna med att ett litet bolag skall avdela en person som åker omkring på sin fritid och förklarar för folk som inte kan eller förstår.
Jag kan förmedla att under alla dom 30 åren som jag drev byggverksamhet med anställda så var det mycket stor del av mina timmar att "titta" på jobb. Det skulle alltid göras på kvällar eller helger för annars "jobbar vi" var kommentaren man möttes av, då undrar man vad f.n gör jag på dagarna då. Att då sitta med människor och förklara och diskutera på kvällstid, där känslan växer sig starkare, att förutom att dom inte förstår vidden av sina egna önskningar så har dom nollkoll på kostnaderna. Så efter suttit i timmar på kontoret med en förklarande och prissatt offert, så blir det inget.
För att inte tala om de gånger man möter en kollega som berättar om att dom har räknat på samma jobb och fått ett underlag som jag producerat, men jag inte ens fått något svar.
Så jag säger precis som ni IT-nissar varför skall det vara så svårt att förstå att man inte fattar hur andras arbete är, utan endast skrika efter kravspecar. Varför inte vända på steken, om alla som inte begriper, går till en arkitekt och ber om ritningar med vidstående konstruktioner så kan hantissarna räkna på dessa i stället. Då har dom underlag av rätt typ att räkna på. I stället för att sitta på sin fritid och knåpa ihop något som folket ändå tydligen inte förstår, men det är klart en arkitekt kostar en slant, så det är enklare att skälla på hantisen.

DET SKALL SÄGAS, ATT DET FINNS MASSOR MED SKIT DÄR UTE SOM UTGER SIG FÖR ATT VARA NÅGOT DOM INTE ÄR, DET GÄLLER I ALLA BRANSCHER INGEN NÄMN OCH INGEN GLÖMD.
Det innebär att man måste vara noggrann vid sitt val, men sluta framför allt att dra en hel stor grupp yrkesfolk i skiten för att ni valde fel företag.:rolleyes:
Här har vi alltså en hantverkare som verkar tycka att det är jobbigt att kunder vill ha en offert och att den jämförs med andra leverantörer? Hallå, hur skulle det annars se ut? Att "titta på jobb" är en del av försäljningsprocessen. Denna process äger du som leverantör till 100% och du kan arbeta med din win-rate på precis det sätt du önskar. Ingen tvingar dig att besöka kunder på kvällstid. Ingen tvingar heller butiker att ha öppet när kunder vill handla.

Vi konsumenter är inte experter. När en hantverkare besöker mig i hemmet, "tittar på jobb" och därefter lämnar ett pris - ska jag då förstå att det var han inte kompetent att göra och jag skulle egentligen ringt en arkitekt eller byggkonsult?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Ja, visst är det kul att en leverantör av IT-system skulle tvinga Försäkringskassan eller Försvaret att ändra sin verksamhet.
Vad brukar det kallas? Att sätta bocken till trädgårdsmästare :D
Eller att spänna vagnen före hästen?

Borde det inte vara i alla fall liiite tvärt om :)
 
Har tyvärr inga tips på hantverkare att ge dig.. men vill bara peppa dig till att de finns! Det svåra är ju dock att hitta på dem.. och dessvärre hinner man gå på några nitar innan man lärt sig hitta rätt :/

Vi har både haft bra och dåliga härnere när vi renoverat våra hus.. de dåliga återkommer vi inte till men de som skött sig är hjärtligt välkomna åter (det har varit blandat både större firmor och enskilda företagare).

Kan också tala om att vi aldrig bett om offerter online (trots att vi är internetnördar haha) och vi har inte heller fått rekommendationer direkt.. Jag har själv kollat vad som finns i området.. spanat in deras ev hemsidor.. finanser, kollat om det finns bilder på tidigare arbeten, frågar nån granne om de hört talas om dem osv...- och framför allt har jag pratat med dem.. och sett hur de beter sig och prioriterar och talar om sitt arbete när vi går igenom vad vi vill ha gjort..

..sen är jag ofta hemma och håller ett öga på dem när de är här haha, eg inte för jag tror att de ska missköta sig.. utan för jag tycker det är intressant att dokumentera mina renoveringar och lära mig nya saker.. de är ena jäkla bra på att förklara saker och ge tips (inte alla men många..).. och de blir lika paffa varje gång jag ifrågasätter nått de tänker göra som jag tyckte var fel (först tror de inte jag kan nått, sen inser de att jag kanske var lite mer "påläst" än de trott).. kan de förklara bra varför de valt att göra på ett sätt går det väl bra, men ibland har de fått ge med sig efter att de själva insett att mitt sätt va bättre :p

Men jag är lättpratat och har humor och jag har vett att lämna dem ifred så de får jobba och koncentrera sig också.. man kan ju inte stå och snacka skit hela dagen..då blir det inget gjort hehe :)

Hoppas du hittar nån trevlig, vettig och duktig hantverkare :)
MVH Sandra
 
  • Gilla
Villan32
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.