Hej, jag har just köpt en dimmer som är anpassad för LED-lampor. Denna dimmer sa sig kräva anslutning av nolla. Jag trodde då att det behövdes fas+tändtråd+nolla. Nu när jag tittar i beskrivningen så visar den bifogade illustrationen fas+tändtråd+nolla(ljuskälla)+nolla.
Tror ni att man kan brygga de två nollorna? Lampans nolla är ju inkopplad till samma nolla som allt annat. Och jag har i dosan just fas+tändtråd+nolla.
 
  • 20141029_132325.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutningarna N är internt sammanbundna i dimmern, så det räcker med en noll-tråd till den.
 
  • Gilla
Tomas Watz
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
Anslutningarna N är internt sammanbundna i dimmern, så det räcker med en noll-tråd till den.

Tack för din input! Ser du något på illustrationen som tyder på det eller talar du från kunskap/erfarenhet?
 
Både kunskap och erfarenhet skulle jag tro - dvs du kan lita på snaggletooth.

Det finns inga elektriska skäl till att reglerna både L och N i dimmern. Den reglerar endast en av dessa, och då faller det sig naturligt att det sker är mellan L - O. Därmed är de båda N-terminalerna förbundna.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Ja, är man elektriker så har man nog lite kunskap och erfarenhet :)

Tyckte att det var lite konstigt att man skulle behöva koppla in som på illustrationen. Ni råkar inte veta varför man har två terminaler? Är det bara för att förenkla om man råkar ha två nollor i dosan?

Eller iof så blir det nog bra för mig eftersom min nolla är en förbipasserande som går ned till ett uttag. Då kan jag bara klippa den och koppla in båda två eftersom de är internt sammanbundna.
 
Har aldrig stött på något som varit annorlunda, och är båda anslutningarna märkta N så de vara samma.

Men jag skulle nog grena av nollan med en toppklämma, för det går inte med säkerhet veta att dimmerns anslutningar är dimensionerade för att bära mer än dess egen max belastning.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Iofs kan nollan brytas i detta fall. För att slippa att LED'en står och flämtar i släckt läge..

men mäter man på plinten så får man svar direkt.
 
C
Tomas Watz skrev:
Tyckte att det var lite konstigt att man skulle behöva koppla in som på illustrationen. Ni råkar inte veta varför man har två terminaler? Är det bara för att förenkla om man råkar ha två nollor i dosan?
Det är väl ganska uppenbart?

Normalt kommer det in matande fastråd och nolltråd till dosan, och det går ut tändtråd och nolltråd till lampan.

Om dimmern behöver nolla kan den matande nolltråden uppenbarligen inte bara passera genom dosan och vidare till lampan, utan måste brytas upp och kopplas till både dimmern och vidare till lampan.
Alltså uppstår behovet att skarva nolltråden i dosan. Därav anledningen till att det finns två nollterminaler. Så att man slipper en toppklämma/"u-båt" och en extra snutt nolltråd i dosan.

Både uttag och brytare har ofta sådana extraterminaler för detta syfte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.