Redigerat:
Hei, jeg har ikke no problem med hot rtg. Nysota i dag lå den på 180. Ett isborr vil vel bare gi høyere motstand. Skal jo få ut gassen. Legg merke til at det er en rektanguler kanal uten tuber i i siden der. Puttet nedi noen spiraler fra en gammel oljekjele der i dag. Kjelen kokte som bare det. Vet ikke helt om det er pga spiralene eller overtending med gran. Får se senere etter ei runde med bjørk senere. Dette ble vel litt ut over hva ts var ute etter. Beklager :)
 
Verkar ju kunna greja lite av varje den där doktor Oduduwa. Kan han ordna dränering och lägga om tak? Isf kunde jag behöva en å annan magisk insats. Kanske går fortare och t o m billigare, tänker jag?
 
Hej
Hur har det gått med inkörningen av era maga pannor?

Har installerat en maga 49e till en 5m3 tank, 30m kulvert o en 700 l tecktank med 100l beredare i.
Laddomat 21, 48 mm blåa rör
Tanken är isolerad med 400mm lösull på sidorna o 700mm på topp.

Undrar om ni kommit fram till någon optimal rgt?
Kör nu 240g, men den analoga temp mätaren på skorstensröret visar 170?

Har inte loggat så noggrant men fyller tanken från ca 30-35-40 till 80-85-93 på drygt 2 ilägg o det tar 7-8 h
 
Hej! 210 grader kör jag på. kör jag högre släpper pannan ångblåsor till laddkretsen då tuberna är nysotade och pannan når sin max effekt. laddomat 21-60 ger i mitt fall för dålig cirkulation för att köra högre rökgastemp. men o andra sidan fungerar allt väldigt problemfritt och bra på 210 grader så jag har inte lagt någon möda på det. vilken laddomat kör du med?
 
Har också 21-60
Pannan står intill tanken så jag har kort rördragninh
Har provat upp till 300 grader utan att pannan släpper bubblor

Har haft lite problem att pannan övertänder efter en halvtimme men fläkten reglerar som den skall, ligger runt 28%
Som du skrev innan så brinner det ut mer under där primärluften kommer in.
Provade i helgen att blockera primärluften med en bit isolering och då övertänder den inte lika snabbt.
Det är ju primärluftshål på sidorna av luckan med, inne i eldstaden runda ca35 mm

En annan fråga
Får du någon vit rök av fukten i veden?
Avtar den efter hand som pannan brinner, det gör det för mig.
 
vilken max panntemp har du då satt och vilken temp får du ut till tanken då du provat 300 grader? jag har också nära mellan panna och tankar samt hygglig grovlek på rören. har 83 graders panntemp när det är full fart. skulle jag köra 300 grader känns det som att det skulle bli för varmt??

vit rök ha jag också. osynlig närmast korstenen och tydligt vit ca en meter ovanför mynningen.
 
Provade nu igen att sätta upp max temp till 300 grader, då får jag en panntemp på 84 fläkten går upp till 36%
Temp ut från laddomat in till pannan är 68g.
Iphone  20141114 028.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag sätter max temp till 240g ligger panntemp på 81-82g fläkt på 24-28%
Iphone  20141114 032.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du en analog termometer på skorstensröret som visar liknande temp som pannan?

Min visar 170g när displayen visar 240g
 
  • Iphone  20141114 028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Termometern sitter relativt nära pann givaren Iphone  20141114 030.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skumt, visar rökgasgivarna rimliga (samma) värden då pannan är kall? på min panna ligger fläkten mellan 22-25 då pannan är som varmast och effekten som högst .då kan jag ha 84 grader panntemp med 210 rökgas.

68 grader in i botten på pannan har även jag, men frågan är ju om du har bättre flöde i genom hur det påverkar. Jag har ingen analog mätare på rökgaserna så jag kan inte kolla om det diffar. den mittre bilden stämmer väldigt bra med hur det brukar se ut på min panna när den går för fullt med den skillnaden att jag har min ställd på 210 grader.
 
Kokade givarn o termometern och den analoga mätaren visar 20 g fel :thumbdown:
Dålig kvalisort.
 
Det förklarar ju en del. däremot kanske jag borde ta en kik på min laddomat? om 21-60 räcker till din panna som är exakt lika som min borde den ju räcka även för mig? rördragningen ser väldigt lika ut som jag har. jag har 35mm rör eller 1 1/2 tum och tankarna står inte långt från pannan. frågan är vad som kan vara fel på en laddomat? tempen in i botten verkar vara lika som hos dig, så termostaten borde ju vara ok.
 
kulle
Kör ni laddomatpumpen på 3-an ?
 
Ja, det gör jag.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
anjn skrev:
Ja, det gör jag.
Ja, kör på 3 an
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.