Hej,

Groventrén ska renoveras och golvvärme står på önskelistan(ca 8kvm).

Det ligger en gammal plastmatta limmad direkt på betongen där nu. Betongen är ca 20cm tjock och därunder finns sand med vattenledningar osv. Golvet i den här ekonomidelen ligger ca 4cm lägre än golvet i köket(och resterande delar av huset).

Jag har väl kommit fram till att vattenburen golvvärme vore bäst, men innan jag kontaktar rörmokare skulle jag vilja sondera terrängen lite och höra vad ni tror.

Vilka alternativ har jag? Bila bort allt och gjuta nytt? Gjuta ovanpå befintlig betongkaka? Något mitt emellan? Var kopplar man enklast in sig för vattenburet, element?

Tacksam för svar!
 
Framförallt bör du ju se till att isolera, och då är nog egentligen det allra bästa alternativet att ta bort plattan, och gjuta en ny med isolering i botten. Men det finns ju alternativ med särskilda isoleringsplattor som du kan lägga på betongen och sedan lägga vattenslangen i. De tunnaste bygger väl inte mer än 20-40mm, tror jag. Kolla på byggmarknaderna eller surfa runt lite så bör du hitta.
 
En shunt vid elementet borde funka.

Bäst är som sagt att ta bort betongen och isolera. Ett annat alternativ är att lägga spårad cellplast på betongen och lägga golvet på det. Lite isolering gör skillnad.
 
Ett bra sätt borde vara att lägga spårade isolerskivor med värmefördelningsplåtar direkt på betongen,
överväg att limma isolerskivorna mot betongen för att undvika missljud. (Sättlim, fix el dyl)
 
Tack för svaren!

Efter att ha mätt lite till inser jag att betongen nog måste bort för att få plats, och för bästa resultat också. Kändes bara drygt att börja bila och framförallt hitta en rörmokare som har tid :)
 
Krilleman
Sitter det ett element i rummet som ska få golvvärme så fixar du det lätt själv med lite hjälp av forumet!

Normalhändig och kunnighet i läsning av monteringsanvisning är kraven för rörpuleri hemma!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Sitter det ett element i rummet som ska få golvvärme så fixar du det lätt själv med lite hjälp av forumet!

Normalhändig och kunnighet i läsning av monteringsanvisning är kraven för rörpuleri hemma!
Är både läskunnig och inte helt ohändig, så det kanske skulle vara värt ett försök. Behöver dock permanent plugga två vattenrör och ett avlopp också. Hur som helst, finns det någon bra tråd att börja med? Sitter ett element i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.