Hej Forumet!

Jag har en fråga till alla elektriker som har bra koll på sortimentet i elbranchen.
Jag har satt nytt svart kakel i köket och de ser för taskigt ut med standardvita uttag och doslock mot det svarta. Jag vet att det finns en uppsjö av tillverkare som gör brytare och uttag i svart utförande, men jag vill ha doslock i samma svarta nyans också. Jag har kollat grossister och googlat som en tok, men hittar inget. Är det nån som vet om detta finns att tillgå överhuvudtaget, isf var? Jag vet att jag antagligen tilldelas Nobelpriset i i-landsproblem i och med den här frågan :D men jag vill att det ska bli fint:)

Vore tacksam för tips!!!
 
Vet inte om det finns svarta lock men annars går det bra att måla med vanlig väggfärg.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Svart sprayfärg fungerar också bra att måla med.:)
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
De flesta seriers med uttag och brytare finns bara i en eller två färger. Finns lite undantag men Eljo Renova är ju ganska hett enligt många. lite dyrare men brukar passa bra in i ett äldre hus, Tror att exakkt har svarta uttag med.

Sen kan man alltid åka runt till lågprivaruhusen och köpa billigt skit. men få elektriker monterar upp vad kunden själv har köpt. tar 3 gånger så lång tid att montera billigt skit plus att serierna inte är kompletta på långa vägar. Så att slippa ha 2-3 olika serier så ska man lägga ner någon krona på bättre grejor.

Håller man två olika uttag jämte varandra så kan ett billigt alternativ vara mycket mer ojämt vilket bidrar till att skit fastnar enklare mm.
Att måla egna uttag skulle jag nog dra mig för då färgen riskerar att lossna och se allmänt skit ut i uttagsbrunnen efter en tids användning.

Skulle man få för sig att måla uttag så är det strängeligen förbjudet att måla jordbläcken! Dessa få inte ha ett ynka stänk färg på sig. Kan resultera i livsfara om olyckan är framme.
 
Redigerat:
Som sagt, svart sprayfärg. Ta loss alla plastdelar som ska lackad, se till att de är rena och spraya. Sedan återmontera. Färgen kostar en hundring på Classe om jag minns rätt.

Jag har testat detta med lite antennkabel och en kopplingsdosa på hustaket, hade ju sett för gräsligt ut med vitt mot ett svart plåttak.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
pelpet skrev:
Som sagt, svart sprayfärg. Ta loss alla plastdelar som ska lackad, se till att de är rena och spraya. Sedan återmontera. Färgen kostar en hundring på Classe om jag minns rätt.

Jag har testat detta med lite antennkabel och en kopplingsdosa på hustaket, hade ju sett för gräsligt ut med vitt mot ett svart plåttak.
Tror t.o.m. en femtiolapp räcker för en burk, finns dessutom i matt, halv-blank o blank, en burk räcker till mååånga dosor och funkar lika bra utomhus som inomhus!
 
Tack så mycket! Det där är perfekt lösning :) tack för hjälpen!
 
Schneider exxact finns i svart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.