Nää, tyvärr är det väl så att vi fortfarande tycker det ser lite konstigt ut med solceller (eller solvärmefångare för den delen) på taken. Men måste man välja på pest eller kolera tycker jag nog fortfarande att soltech's lösning är snyggare än något helt utanpåliggande som bilen nedan.

PV_roof_mounting_system.jpg
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
HansR skrev:
Deras tunnfilmer har ett temperaturberoende på .21% av effekten per grader Celsius jämfört med kiselceller som har ca .47%.

Modulverkningsgraden är ca 12 % för tunnfilm och ca 15 - 17% för kiselsolceller.

Troligen ger de ett högre utbyte under takpannorna jämfört med ett system med kiselsolceller under deras takpannor. Med de har ändå ett sämre utbyte, är dyrare och kräver större yta vid samma installerad effekt än ett "vanligt" solcellsystem av kiselsolceller placerat på ett tak.
Effekten på solceller som uppges ska vara mätt vid 25°C. Men det blir ju så klart varmare än så när solen ligger på och värmer de mörka solcellerna. Enligt http://pveducation.org/pvcdrom/modules/nominal-operating-cell-temperature så ligger temperaturen på snittsolcellen på 48°C.

Nu ska jag ge mig ut på djupt vatten... Säg till om jag tänker fel!

För kiselceller har alltså effekten sjunkit med 1-(1-0.0047)^(48-25) ~= 10% vid verklig drifttemperatur
För tunnfilmsceller sjunker effekten med 1-(1-0.0021)^23 ~= 5%

Vi låtsas att en modul blir bestrålad med effekten 1000W.
För kiselsolcellen får vi då ut 1000*0.17 = 170W vid 25°C
För tunnfilmscellen får vi 1000*0.12 = 120W vid 25°C

Men så är det ju inte 25°C utan typiskt 48°C och då förlorar vi effekt.
För kiselsolcellen får vi ut 170-10% = 153W
För tunnfilmscellen får vi ut 120-5% = 114W

Så visst har du rätt Hans. Kiselceller ger mer effekt vid klart soligt väder.

Men sen hävdar ju SolTech att tunnfilmscellerna presterar bättre vid mulet väder. Men där hittar jag inga siffror, så jag kan inte räkna på det.
 
Thoomas: Har du fått in några offerter än? Vad landar priset på?
 
P
Thoomas skrev:
Hej!

Jag ska byta tak till sommaren och funderar på att installera solceller då jag har precis rätt förutsättning med taklutning och söderläge.

Thomas
I fall du vill ha ekonomisk vinning av att ha solceller, så är du nog för tidigt ute.
 
  • Gilla
Thoomas
  • Laddar…
tlundberg skrev:
Thoomas: Har du fått in några offerter än? Vad landar priset på?
Hej igen!

Jag har fått in offerter och prisbilden på de två alternativen är slående lika, ca 105 000:- ink moms, exkl montering.

Under glaspannorna beräknas årsproduktionen bli 3500kW och med det takintegrerade systemet från Ecocraft 5000kW.

Vid en mycket snabb koll på andra lösningar verkar priset på 5000kW-anläggning hamna på ca 60-70 000:-.

/Thomas
 
Hur många kvm handlar det om?
 
tlundberg skrev:
Hur många kvm handlar det om?
50m2
 
Jag tänker så här, det riktiga taket är takpappen, tegel eller plåt är bara för utseendet. Takpapp är inte speciellt dyrt, så på med ny takpapp på hela taket, solcellerna ersätter teglet på den yta de tar upp. Det gör inget om det regnar igenom skarvarna, det är takpappen som är det riktiga taket
 
  • Gilla
Hoppemums
  • Laddar…
Plutus skrev:
Jag tänker så här, det riktiga taket är takpappen, tegel eller plåt är bara för utseendet. Takpapp är inte speciellt dyrt, så på med ny takpapp på hela taket, solcellerna ersätter teglet på den yta de tar upp. Det gör inget om det regnar igenom skarvarna, det är takpappen som är det riktiga taket
Låter intressant. Helt enkelt lägga ytpapp på den sida där jag ska ha solceller. Vad räknar man med för livslängd på denna typ av papp?
 
Thoomas skrev:
Låter intressant. Helt enkelt lägga ytpapp på den sida där jag ska ha solceller. Vad räknar man med för livslängd på denna typ av papp?
Ta en koll här..
http://www.doldafel.se/teknisk-medellivslangd/

Sen får man kanske tolka det som något värde mellan låglutande och täckt med ex. pannor. Troligtvis blir det ju svårt att få panelerna att täcka precis hela ytan, ut till alla kanter pga att man helst inte ska såga i dem. :p

Håller själv på att kolla om man skulle kunna ha paneler över hela taket efter ombyggnad. En spännande tanke tycker jag, speciellt ifall det i framtiden går att få nettodebitering årsvis.

Någon som kommit längre med liknande planer?
 
Bra länk! Tack för den.

Lite intressant, även om det är inom parentes, att de sätter 30 år på tegel....!
 
Fick visat ett system för att montera solpaneler i stället för plåt/tegel. Mycket intressant system som man tror kommer att kunna konkurera med tegel i kostnad och livslängd.

Så ni som funderar på att sätta solpaneler som takyta, det kommer!
 
Ett stort problem är att det inte finns några standardiserade produkter och att branschen inte ens kan enas om en definition på BIPV. Ett framtida IEA-PVPS Task skall bland annat arbeta med dessa frågor. Det har dock inte startat ännu.
 
Håller helt med dig om att det är ett stor problem med vad som kallas vad i sol-el branschen. På Intersoltar i München så letade jag BIPV och hittade bara en massa paneler man kunde sätta PÅ tak, fasader osv. Fick ex se förslag på kisel som man kallade 50% transparens, ja det blir 50% om man bara täcker halva ytan med plattor...

Det system jag fick se nu var skenor man skruvade i läkten och sedan sattes panelerna i skenorna och med lite överlapp så de tätade. Runt om det hela anslöt man med plåtbleck. Kan de bara hålla nere priset till tegel-nivå så blir det helt klart intressant.
 
Fick svar av Ulla:

"Anläggningen har producerat som beräknat, men med dagens låga elpriser lär det dröja innan investeringen betalat sig. Med tanke på att jag inte fått använda elen själv (beslut av en skattmas) så har jag betalat mer för de 18 000 kWh jag köpt än vad jag fått för de 80 000 kWh jag producerat per år. Nu har jag tröttnat på det och kopplat in allting till mig, men jag måste ju fortsatt köpa väldigt mycket el till dyra priser."
 
  • Gilla
klonk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.