Hej!

Vi ska få fiber installerat och jag har funderingar kring placeringen av fiberuttag/mediaomvandlare. Det är ”öppen fiber” och vi kan få uttag etc. placerat upp till tre meter ”in i huset” (om vi vill att de ska dra in fibern längre antar jag att vi kan betala extra).

Det har varit en kille från Fiberbyrån (som ska installera) här och tittat. ”grundtanken” är att fibern ska dras in i husen där teleröret går in, men eftersom vi har våtutrymmen där tyckte han att det vore bättre att dra vidare utanför huset (vid sockeln) och sedan gå in i hallen och sätta uttag/mediaomvandlare där.

Jag har själv inte en susning om vad som kan tänkas vara bra/mindre bra, så för säkerhets skull vill jag se om någon mer kunnig här skulle ha invändningar mot placeringen.
Bifogar skiss (lite ruff, sorry).

Det som jag kan tänka mig kan vara till nackdel är att uttaget/omvandlaren hamnar utanför den tidigare ytterväggen. Men huset är å andra sidan byggt av trä, så den väggen borde väl rimligtvis inte hindra signalen alltför mycket?
Vi vill förstås få så bra täckning som möjligt i hela huset. Planerar att köra trådlöst via router.

Någon som har några synpunkter?
planlösning_fiberfråga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade nog försökt att få in mediaomvandlaren under trappan om det är "dött utrymme". Det är inte mycket extra fiber som behövs för att nå dit. Då slipper ni ha den i hallen och wifi-routern hamnar så att den har hyfsade förutsättningar att täcka hela huset med tanke på att det är öppet uppåt. Det är kanske tom möjligt att sätta den i "klk" om ni vill gömma den ännu mer.

När vi fick ÖF installerat så var de inte alls kinkiga med längden på fibern inomhus. I vårt fall var 5m "standard", men de hängde dit en 11m utan extra kostnad då jag sa att jag funderade på en annan placering.
 
Schysst om den kan vara dold, inte någon vacker inredningsdetalj :).

Om signalen kommer bli bra i hela huset beror mycket på vilken router du använder också. Tyvärr är de som leverantörer erbjuder "gratis" sällan de bästa, de funkar men inte mycket mer. Bor själv i träkåk med router från leverantören på övervåningen och jag har bra täckning på halva bottenvåningen. En bra router kostar från 1800 och uppåt.

Men det är bara att testa. Fungerar det inte kan du komplettera med antenner om det går, sätta den i hallen eller köpa en bättre.
 
Under trappen som redan föreslagits eller ändå bättre på en hög hylla i klädkammaren på nedre plan.

Eluttag krävs givetvis oavsett placering.
 
Tack för svar!

Min beskrivning och ritning var lite otydlig, utrymmet under trappan och "klädkammaren" är ett och samma, det är alltså ett förråd som är inbyggt under trappan. Jag tänker också att det kunde vara en bra placering, men killen från Fiberbyrån tyckte att det vore bökigt att ta sig dit s.a.s. + att det inte finns eluttag där. Avsaknad av eluttag ser jag inte som ett problem (vilket jag påpekade) – det är ju bara att ta hit en elektriker och installera ett nytt. Men om placeringen i hallen funkar lika bra är det kanske att gå över ån efter vatten.

Om man ska dra in allt till klädkammaren/trappförrådet så måste man nog ändå gå in via hallen och sedan genom den gamla ytterväggen därinne. På den sidan i hallen, vid väggbiten som ligger mot trappan, finns ett väggfast skåp. Det är förstås inte värre än att man tillfälligt demonterar skåpet. (Ett alternativ för att hålla utrustningen gömd är förstås att placera den i skåpet i hallen. Det finns ett eluttag precis utanför där, så det skulle bara vara en sladd som stack ut och den kan man ju fästa ner mot golvlisten.)

Jag slås nu av tanken att det gamla teleröret på ett eller annat sätt måste fortsätta inne i huset. Om det löper vidare till hallen så vore det en smal sak att därifrån gå in genom väggen till klädkammaren/trappförrådet.

Jag ska nog ringa upp och prata med fiberbyrån igen, killen sa att jag gärna fick ringa om jag hade funderingar kring placeringen av uttaget/omvandlaren och nu efter input från er känns det som att jag nog ska fråga om det vore så mycket krångligare att dra in allt i klädkammaren/trappförrådet.
 
Går det att dra fibern i grunden, eller är det platta på mark?
 
För det trådlösa nätets täckning spelar placeringen i hall eller under trapp en ytterst liten roll. Signalen går igenom dörrar och innerväggar utan problem. Blir värre genom tjockare väggar och golv.

Så frågan är mer estetisk. Sen om du skulle vilja ha den i hallen senare pga täckning om du tycker den är dålig så är det enkelt att dra en nätverkskabel från förrådet ut i hallen och placera routern där.

En vän till mig installerade fiber och satte routern innanför dörren ner till källaren. Kör TV och internet trådlöst utan problem i alla rum (enplanshus) och då är källartrappen ungefär i mitten på huset.

Största förlusten hastighetsmässigt beror på att det är just trådlöst som inte kan jämföras med kabel. Men om du inte är petnoga, spelar krävande onlinespel och vill ladda hem så snabbt som möjligt så klarar du dig med trådlöst. :)
 
Det är platta på mark, så det går inte att dra i någon grund.

Ur estetisk synvinkel kan utrustningen gömmas oavsett om vi sätter den i hallen eller i trappförrådet. Jag tänker att täckningen kanske blir något bättre med det senare alternativet eftersom det då blir mer centralt placerat i huset + att det är innanför den gamla ytterväggen. Men ... frågan är om vi skulle märka någon skillnad.

Idealet vore väl att köra trådburet, men vi vill inte ha massa fula kabeldragningar överallt. Hur har ni andra löst det? När vi hade ADSL hade vi en kille här om sa att om vi ville ha trådburet upp till övervåningen (från tele-jacket som sitter utanför trappförrådet på bottenvåningen) så skulle vi bli tvungna att ha utanpåliggande kabel.

Hur har förresten ni andra gjort med gamla telejack etc? Vi har inte haft fast telefon på flera år, men har ändå låtit telejacken sitta kvar "utifall att". Men det känns ju osannolikt att varken vi eller eventuella framtida boende skulle vilja ha fast telefon via det gamla telenätet.
 
Ja möjligen blir täckning bättre, innerväggarna är väl tunnare antar jag. Trådlöst fungerar bra om ni som sagt inte är beroende av maxhastighet. Vännen får ut 40 Mbit av möjliga 100 Mbit i andra änden av huset på en stationär dator. Då är varken router eller nätverkskort i datorn av högsta klass.

Om ni inte har golvvärme eller annat i vägen går det ju utmärkt att borra genom taket upp till övervåningen. Själv har jag tankar på att smyga en kabel från mitt förråd under trappan upp genom sista trappsteget och sen genom väggen in till kontoret där min router finns och sen sätta en till router på nedervåningen. Jag vill ha trådlöst på altanen :).

Telejacken har jag tagit bort men dosan och kablar är kvar. Tapetserat över bara. Syns inte och nästa ägare kan lätt ta fram dem om de vill och koppla in. Men jag bor i en bostadsrätt som vi vet att vi ska sälja inom några år. Annars hade i alla fall jag satt igen dem helt, kanske lämnat något "ifall att" på något ställe där möbler skymmer. Skulle man skaffa fast telefon idag så tror jag ändå de flesta köper en trådlös. :)
 
Modig skrev:
Det är platta på mark, så det går inte att dra i någon grund.

Ur estetisk synvinkel kan utrustningen gömmas oavsett om vi sätter den i hallen eller i trappförrådet. Jag tänker att täckningen kanske blir något bättre med det senare alternativet eftersom det då blir mer centralt placerat i huset + att det är innanför den gamla ytterväggen. Men ... frågan är om vi skulle märka någon skillnad.

Idealet vore väl att köra trådburet, men vi vill inte ha massa fula kabeldragningar överallt. Hur har ni andra löst det? När vi hade ADSL hade vi en kille här om sa att om vi ville ha trådburet upp till övervåningen (från tele-jacket som sitter utanför trappförrådet på bottenvåningen) så skulle vi bli tvungna att ha utanpåliggande kabel.

Hur har förresten ni andra gjort med gamla telejack etc? Vi har inte haft fast telefon på flera år, men har ändå låtit telejacken sitta kvar "utifall att". Men det känns ju osannolikt att varken vi eller eventuella framtida boende skulle vilja ha fast telefon via det gamla telenätet.
Tänk också på vad du vill ha för utrustning i framtiden. Om du t ex vill ha en NAS eller annat så behöver den plats, och ju större plats desto mindre problem med kylning osv. så ett "serverrum" under trappan är ju helt klart att föredra.

Vad gäller telejacken så kan de ju med fördel användas för basstationerna till din trådlösa telefon (IP-telefoni via fiber är ofta "nästan gratis), så vill ni ha den möjligheten så skall du inte riva bort dem det första du gör. Men om ni är en "mobilfamilj" redan så finns det ju ganska ringa värde i att ha dem kvar. Om det finns rör draget så *kan*, men betoning på "kan" det går att dra en nätverkskabel i dem (typiskt inte två, men en) om man har tur, så det är något att ta med i beräkningen.

Annars så är trådat nät överlägset vad gäller driftsäkerhet, särskilt för trafik som är lite känsligare för störning/variationer s.s. TV/Netflix (nåja, Netflix är inte *så* känslig, men ändå). Kolla om du inte har några schakt eller dylikt som du kan utnyttja för att dra kabel i vertikalt i huset. Om inte så går det att få bra resultat med en kabellist som målas/tapetseras i samma färg som resten av väggen, särskilt i hörn osv. Men i väggen är naturligtvis mest ur vägen. I mitt hus från 48 så har jag fått sätta *en* kabellist som stör lite grann, och det på tolv dubbeluttag, så det går ofta att få till utan att man märker det om man är lite finurlig och inte propsar på att dra närmsta vägen. En TP-kabel (nätverkskabel) kan vara 90m enligt standard, så du har ganska många meter på dig att laborera med. Kolla mats nätverksskola osv. ovan för mer bra tips.
 
TV trådlöst fungerar utmärkt (Telia), även HD. Men då har man separata mottagare kopplade till TV:n.

Jag hade också satsat på att se förrådet som ett litet teknikrum som många bygger i nya hus idag där du kan ha t.ex NAS m.m i framtiden.
 
jimbomas skrev:
TV trådlöst fungerar utmärkt (Telia), även HD.
Japp. Tills den dag det *inte* fungerar bra längre. T ex pga störningar som kan vara svåra att hitta orsaken till.

Det är det som är problemet med trådlöst. Inte att det alltid fungerar dåligt, utan att tjänsten kan vara mycket variabel. Det är där tråd har sin stora fördel.
 
Självklart är tråd bättre. Men det kan vara värt att testa trådlöst innan man ger sig på att dra kablar genom hela kåken, tycker i alla fall jag.
 
jimbomas skrev:
Självklart är tråd bättre. Men det kan vara värt att testa trådlöst innan man ger sig på att dra kablar genom hela kåken, tycker i alla fall jag.
För all del. Att mäta är att veta. Bara man inte blir förbannad och besviken och börja gnälla när TVn slutar fungera när det står 1-1 i VM-finalen i fotboll, det är 1 minut kvar och det just blivit dömt straff för "ditt" lag... ;)
 
jimbomas skrev:
Självklart är tråd bättre. Men det kan vara värt att testa trådlöst innan man ger sig på att dra kablar genom hela kåken, tycker i alla fall jag.
Min åsikt är att man i största möjliga mån ska dra kabel till saker som är stationära. Trådlöst har man till saker som man flyttar omkring (surfplattor, laptops, mobiltelefoner etc).

Som gammal tele- och larminstallatör så vet jag att det går oftast alldeles utmärkt att dra kabel som man inte lägger märke till om man inte vet att den finns.

Så som jag brukar tänka när jag ska dra kabel är att jag börjar tänket "utifrån och in" så att säga. Jag funderar över de platser jag vill ha uttag på och funderar på "hur drar jag bäst kabel från det här uttaget?". Oftast kommer man på ett par alternativ, och kanske nån alternativ placering av uttaget.

Dra längs golvlister och dörrfoder är ju klassiskt, för att ta sig igenom innerväggar så är det oftast enkelt att borra ett hål vid ovansidan på dörrfoder. Dra inuti garderober är ju perfekt, våra garderober har en "sockel" så man kan dra kabel på undersidan garderobens front så att säga. Vind, kattvind och liknande utrymmen är ju också oftast bra ställen att dra kabel på. Vi har också några kablar går längs skugglisten i taket och sen ner inuti dörrfodren (det är ihåliga plastfoder).

Jag tycker personligen att en kabel spikad längs golvlist eller dörrfoder syns mindre än om man skruvar dit en kabelkanal.

Man får inte heller glömma att man normalt har en massa möbler längs väggarna, drar man kabel bakom bokhyllan så syns den inte förrän man tar bort bokhyllan.

Baserat på det så inser man rätt snart om det finns nån relativt central punkt man kan ansluta alla uttag till. Eller alla uttag på en våning i alla fall. Om man därifrån kan dra alla kablar till inkommande internetanslutning så är saken biff, men blir det svårt att dra alla kablar hela vägen så kan man sätta en switch där och bara behöva dra EN kabel ner till inkommande anslutning.

Jag använder inte heller "fiberboxen" för WiFi (våran har inte ens WiFi), inte ens vår "huvudrouter" används för WiFi (trots att den har det) utan jag har en separat router sitter som konfigurerad som accesspunkt på en central punkt i huset istället. (Inkommande fiber och huvudrouter sitter nämligen nere i källaren där det inte direkt är optimalt att ha en accesspunkt.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.