Jag får mer och mer intrycket av att detta oresonliga hat mot hantverkare helt enkelt är ett utslag av tyvärr alltför vanlig paranoia.
(Eller är det något freudianskt, att genom projektion kompensera för sina egna tillkortakommanden?)

Vissa här menar tydligen att det inte finns en enda hederlig hantverkare som kan göra ett bra jobb.
Oberoende av om man är systemarkitekt, lönekontorist, lastbilschaufför eller bara långtidssjukskriven så är man bättre på snickeri, plattläggning, målning, rörmokeri eller elinstallation än vilken utbildad fackman med yrkesbevis som helst.
(Kanske jag också generaliserar en smula ;) )

Mainstream skrev:
...Du måste göra allt du kan för att undvika överraskningar för kunden, oavsett hur självklart det anses vara i branschen.

Vi som jobbar i andra branscher (tex med kravstyrd utveckling av IT-system) vet att detta är A och O tillsammans med kunden.
Detta är riktigt komiskt att läsa, när det tydligen kommer från en företrädare för en bransch vars härjningar är kantade med katastrofala misslyckanden.

Hur många miljarder av våra skattepengar har inte slarvats bort i misslyckade IT-projekt hos polisen, försäkringskassan, försvaret, sjukvården och kanske andra myndigheter?

För att inte tala om privata företag som nästan gått under i processen, t.ex.
http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad/verkstadsartiklar/article221075.ece

Ni har verkligen ingen anledning att sätta er på era höga hästar :p


(Skrivet av en f.d. IT Manager enligt överblivna business cards)
 
  • Gilla
oceanis och 5 till
  • Laddar…
Men offentlig sektor kan ju inte göra korrekt upphandling, det trodde jag alla visste.

IT branschen har även samma problem hantverkararbrascnhen, för många som inte har yrkesstolthet, de skriver inte tester, slarvar med koden. Om alla utvecklare var lika bra som mig skulle vi inte ha dessa problem du nämner :p
 
Redigerat:
Problemet med med att förklara brukar vara att när man frågar om "kunden" har några frågor eller om det är helt klart så brukar dom svara att dom har helt på det klara med vad som ska göras. Och när man påtalar att även andra saker borde göras för att få ett bra resultat men det kostar extra, så säger dom att det får vara. När sedan slutresultatet inte blir så bra som dom tänkt sig (och som vi påtalat i tidigt skede) är det vårt fel.
Och på tal om misslyckade IT-projekt så vet jag inte hur många miljoner Statoil lade ner på VM-datas försök med att göra ett fungerande kassasystem för bensinstationer. Där påstår i alla fall köparen att det var säljarens tillkortakommanden som orsakade att hela projektet efter några år skrotades. Och även där var väl "problemet" oförmågan att föra en dialog som ALLA förstod så det är knappast nått unikt för byggbranschen.
 
KnockOnWood skrev:
JVissa här menar tydligen att det inte finns en enda hederlig hantverkare som kan göra ett bra jobb.
Oberoende av om man är systemarkitekt, lönekontorist, lastbilschaufför eller bara långtidssjukskriven så är man bättre på snickeri, plattläggning, målning, rörmokeri eller elinstallation än vilken utbildad fackman med yrkesbevis som helst.
(Kanske jag också generaliserar en smula ;) )
Jag menar absolut inte att jag gör ett bättre jobb än en hantverkare. Tvärtom är jag fullt medveten om att jag INTE gör det. Jag har heller inga som helst ambitioner att försöka mig på något heller.

Jag har däremot försökt att upphandla hantverkare som konsument. Och det är otroligt svårt. Att vara riktigt nöjd har jag inte upplevt ännu - det är allt för mycket brister i estimat, utförande och kommunikation. Jag vet inte vad jag som konsument kan göra mer än att läsa på om ämnet, ta referenser, köra löpande räkning och skriva kontrakt med krav om hög finish? Hur ska man bära sig åt? Gång på gång uppstår situationer där jag upplever mig vilseledd eller behöver ta ett alltför snabbt beslut på bristande underlag.

De duktiga hantverkarna är inte tillgängliga för allmänheten. De går enbart att hitta via hörsägen. Får man väl kontakt med en passar inte tidshorisonten. Det leder till att vi vanliga konsumenter är hänvisade till nästa “nivå” av hantverkare - som inte är fullt så duktiga för att utrycka det milt.

KnockOnWood skrev:
Detta är riktigt komiskt att läsa, när det tydligen kommer från en företrädare för en bransch vars härjningar är kantade med katastrofala misslyckanden.

Hur många miljarder av våra skattepengar har inte slarvats bort i misslyckade IT-projekt hos polisen, försäkringskassan, försvaret, sjukvården och kanske andra myndigheter?

För att inte tala om privata företag som nästan gått under i processen, t.ex.
[länk]

Ni har verkligen ingen anledning att sätta er på era höga hästar :p
Jag företräder en bransch som är full av fantastiska succéer! En bransch som förändrar vårt sätt att arbeta, leva och kommunicera.

(Det är lite kul att just Nelsons Frö dyker upp då jag följde det case:t rätt nära när det begav sig.)

Några höga hästar handlar det inte om. Bara en önskan om bättre kommunikation mellan beställare och leverantör. Och insikten att kommunikationen är leverantörens ansvar - något som börjar gå upp även för leverantörer i IT-branschen.
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Angående diskussionen om IT-projekt: Jag vill påpeka att dessa projekt oftast är förändringsprojekt av verksamhetens processer, kamouflerade som IT-projekt, som jobbar mot en verklighet som hela tiden förändras.

Jag använde jämförelsen just för att påpeka insikten och vikten av kommunikation.
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag tror att det är en kombination av faktorer som orsakar allt missnöje med hantverkare.

- Beställarna är oftast amatörer som har bristfällig kunskap.
- Dey finns en branschkultur av dåligt kundbemötande.
- Beställarna vill ha lågt pris, och vill inte betala för byggmöten och projektledning.
elmont skrev:
Det som jag upplevt som jobbigast är att ungefär var tionde "kund" tycker att det och det borde väl ingå även om man har lämnat ett pris på ett specificerat jobb där det i klartext framgår vad som ska göras. Eller att "kunden" lämnar ett detaljerat underlag ( som då borde vara fullständigt) på vad som ska göras och när det tillkommer saker som "glömts bort" vill dom inte betala för att jag borde ha förstått att xxxx skulle ingå.
Och ALLTID är det privata kunder som tror att dom vet vad och hur det fungerar.
Problemet är att den perfekta hantverkaren knappt finns. Att hantera amatörmässiga beställare med felaktiga förväntningar som beställer dyra och komplexa produkter för egna pengar är SVÅRT. Egentligen är det säljarkompetens, inte hantverkarkompetens. De som har det intresset och kompetensen arbetar troligen inte som hantverkare, utan som säljare, KAM eller något annat. Arbetssituationen med prispress och timdebitering gör heller inte saken lättare.

Det som på ett enkelt sätt skulle kunna underlätta situationen är kraftigt förbättrade offertmallar, där förutsättningar och vad som ingår och inte ingår listas så övertydligt att det svårligen kan missförstås.
 
Det krävs väldigt speciell kunskap för att kravställningen ska bli bra så det är verkligen inget jobb för en säljare, det ska ske mellan arbetsutövaren och beställare. Tex säljarna på mitt jobb säljer inget till en kund innan minst en arkitekt (mitt jobb) och en utvecklare kollat på caset och gjort en ungefärlig tidsuppskattning etc. Sedan under hela projektet med jämna mellanrum återkopplar man med kund.
 
Redigerat:
Diskussionen börjar dra ett löjets skimmer över sig, jämförelser till sin egen förträfflighet i branscher som verkligen har kostat oss/mig skattebetalare stora pengar. Det är bara att titta på en kommuns eller myndighets hemsida, försök med någon form av logik finna något specifikt, som man snabbt vill få svar på. Skulle e-handeln använda samma IT-folk skulle konkursen snabbt närma sig.
Så alla duktiga IT-människor som är så duktiga, varför får ni aldrig sådana uppdrag av alla våra myndigheter och kommuner etc, eller finns det bara ni som skriver här på BH.
För att återgå till ämnet, det är märkligt att man skriver avtal som man uppenbarligen inte förstår.
Det skulle vara intressant också att höra hur många som skulle vara villiga att betala för den tjänsten som tydligen efterfrågas, för inte kan ni väl räkna med att ett litet bolag skall avdela en person som åker omkring på sin fritid och förklarar för folk som inte kan eller förstår.
Jag kan förmedla att under alla dom 30 åren som jag drev byggverksamhet med anställda så var det mycket stor del av mina timmar att "titta" på jobb. Det skulle alltid göras på kvällar eller helger för annars "jobbar vi" var kommentaren man möttes av, då undrar man vad f.n gör jag på dagarna då. Att då sitta med människor och förklara och diskutera på kvällstid, där känslan växer sig starkare, att förutom att dom inte förstår vidden av sina egna önskningar så har dom nollkoll på kostnaderna. Så efter suttit i timmar på kontoret med en förklarande och prissatt offert, så blir det inget.
För att inte tala om de gånger man möter en kollega som berättar om att dom har räknat på samma jobb och fått ett underlag som jag producerat, men jag inte ens fått något svar.
Så jag säger precis som ni IT-nissar varför skall det vara så svårt att förstå att man inte fattar hur andras arbete är, utan endast skrika efter kravspecar. Varför inte vända på steken, om alla som inte begriper, går till en arkitekt och ber om ritningar med vidstående konstruktioner så kan hantissarna räkna på dessa i stället. Då har dom underlag av rätt typ att räkna på. I stället för att sitta på sin fritid och knåpa ihop något som folket ändå tydligen inte förstår, men det är klart en arkitekt kostar en slant, så det är enklare att skälla på hantisen.

DET SKALL SÄGAS, ATT DET FINNS MASSOR MED SKIT DÄR UTE SOM UTGER SIG FÖR ATT VARA NÅGOT DOM INTE ÄR, DET GÄLLER I ALLA BRANSCHER INGEN NÄMN OCH INGEN GLÖMD.
Det innebär att man måste vara noggrann vid sitt val, men sluta framför allt att dra en hel stor grupp yrkesfolk i skiten för att ni valde fel företag.:rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
oceanis och 3 till
  • Laddar…
Mitt arvode är för högt, offentlig sektor betalar inte mer än löjligt låga 850 i timmen :D
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Mitt arvode är för högt, offentlig sektor betalar inte mer än löjligt låga 850 i timmen :D
Ursäkta en fråga som du kanske tycker är dum.
Men vad var det lustiga med detta? Med tanken på smilisen (the smiley) alltså.
Förvaltningarna har väl oftast ramavtal, och håller inte på och trixar med priset för alla konsulter separat?
 
Jag tror som flera här nämt att kommunikationen är a och o i frågan om att bli nöjd. Jag tror även att om det tillkommer kostnader som inte var planerade från början blir beställaren mer kritisk till hur jobbet är utfört.' Betalade jag så mycket för det där lilla'.
Det krävs så lite för att det ska bli mycket extra kostnader.
Någon ändrar lite för att få sitt att fungera sedan måste alla följa efter vilket gör att alla hantverksgrupper kommer att debitera för merkostnader.
Tillexempel , elektrikern drar en kabel där det inte var planerat. Vilken får följden att rörmokaren lägger till ett par böjar. Detta får ventkillen att dra spiroröret lite annorlunda.När sedan isoleraren kommer har han inte plats för att isolera VVS rören på tänkt sätt.
Och som svaret på TS fråga. Ja det finns massor av bra hantverkare. Problemet är att dom har fullt upp hela tiden.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ursäkta en fråga som du kanske tycker är dum.
Men vad var det lustiga med detta? Med tanken på smilisen (the smiley) alltså.
Förvaltningarna har väl oftast ramavtal, och håller inte på och trixar med priset för alla konsulter separat?
Nej, men ibland kan de göra specialdeal om de verkligen vill ha en specifik konsult. Så det det handlar om att göra en bra intervju. Sist tex fick jag 950 istället för 800.
 
Och hyr in en konsult nästa gång ni ska ha nått byggarbete gjort så fixar h*n ett bra underlag som hantverkaren kan jobba efter och det pris som ni får i offerten kommer troligen att stämma rätt exakt. Då tillkommer bara dom ev extrabeställningar som ni gör.
 
  • Gilla
osociala jävel och 2 till
  • Laddar…
Kommunikation med kund samt skrivning av avtal ingår inte i byggutbildningen. Dessutom finns inget utbildningskrav för att öppna en byggfirma idag. Vilken tiggare som helst kan starta ett Bygg AB idag.

I en småstad vet alla vilka firmor som fungerar. Den sociala kontroller är här av stor betydelse. I en stor stad finns inte den kontrollen. För och nackdelar med liten/stor stad.

Mina ena son är snickare och den andra är på väg utbilda sig. De är på ett företag med mycket gott rykte i en liten stad. Vill du beställa jobb där får du vänta 5-6 månader. Värt säger kunderna och väntar samt betala 400 plus moms per timme. Alla kunder betalar sina fakturor. Så ska det funka. Firman har ca 10 anställda och ägaren är 50+ och duktig snickare samt entreprenör. Firman har fina siffror år efter år. Höga krav på killarna. Rak kommunikation med kunder och anställda. Västmanland.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Mitt arvode är för högt, offentlig sektor betalar inte mer än löjligt låga 850 i timmen :D
Finns hantverkare som tar ordentligt betalt och gör bra jobb, pröva en sådan...:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.