Tog ned en dörr på garaget och satte upp ny panel. Enligt samfälligheten är det en specifik färg som gäller på husen i byn. Tog med koden och fick färgen blandad hos Bauhaus och körde första strykningen i garaget.
När jag sedan satte upp panelen såg jag att det var en synlig nyansskillnad. Fick reda på av en granne att den tidigare ägaren var en snål en som köpt någon billig färg när han målade om garaget. :mad:

Så, ännu en erfarenhet upp på listan.:|
 
Nu är du nog lite snabb och går på rykten mer än på fakta.

Kulörskillnaden kan bero på många saker.

1, Det som är målat sen tidigare har fällt i solljuset och därmed ändrat färg.
2. Vilken färgkvalitet/typ man använder oavsett dyrt eller billigt
3. Fabrikat på färgen
4. Fel i receptet eller en översättning från olika färgsystem typ RAL till NCS

och ett antal andra orsaker.

Så innan man kastar skit omkring sig kanske man ska fundera på vad man egentligen har köpt och vad som var använt tidigare. Och vet man inte det tar man med sig ett färgprov tex en bit av den gamla panelen och kör den i färgspektrometern som välsorterade färghandlare har och som då ser till att du får ett recept som är så snarlik som möjligt.
 
Vi har precis målat om en bit fasad och det är en märkbar nyansskillnad men det beror inte på billig färg. Färgen nu (och då) är Beckers Perfekt Oljefärg (alkydakrylat). Det bredvid målat för 2½ år sedan.
Tyvärr åldras färg snabbt vad sol, vind och vatten.

Visst, säljaren var kanske snål men du hade förmodligen kunnat se nyansskillnad oavsett tidigare färg.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur Bahaus har det men på vissa maskiner som bryter färg ställer man in mängden manuellt. Då kan det skilja en del på nyanserna eftersom det beror på den mänskliga faktorn.
 
eeech, låt den käre nye husägaren vara klokare och smartare än säljarna. Alla vill ju vara bäst någon gång :)
gaia
 
TS hade fått fakta av en granne redan.
 
Märkligt att dyr färg har rätt nyans och billig färg har fel nyans. Den som bestämnde priserna måste kunnat förutspå var färgen skulle användas.
 
  • Gilla
Micc och 1 till
  • Laddar…
Enligt min erfarenhet spelar det inte så stor roll om man köper billig eller dyr färg, vissa färgtyper, och särskilt vissa nyanser ändrar färg, de solbleks, kritar eller mörknar. Att fylla i en liten bit med nymålat kommer därför alltid att avvika. Måla om alltihopa, eller ha is i magen och se hur det ser ut om ett år.
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
Y
Passarpå och gnäller över att säljaren hävda att "med dagens teknik så blir det samma kulör även om du köper en burk nästa år"

Det räckte att jag köpte en burk samma sommar så blev den nyansskillnad.
Annan säljare i butiken började då förklara det med att jag målat i olika väder och allt vad det var. Vilket jag kan förstå, men då ska dom ju säga det hela tiden, inte att det är en superfärg från superfabrik.

*gillar inte bestå-serien längre. omständig då den kräver grundfärg först, fast kanske alla gör?*
 
Säljaren borde ju förståss haft vett att påpeka att även om färgen man köper har samma nyans hela tiden så har den redan målade väggen INTE samma nyans, utan har ändrats pga väder och vind.
 
Anna_H skrev:
Säljaren borde ju förståss haft vett att påpeka att även om färgen man köper har samma nyans hela tiden så har den redan målade väggen INTE samma nyans, utan har ändrats pga väder och vind.
Och varför skulle en säljare förväntas påpeka detta?

Anser du att försäljaren ska utgå ifrån att en kund inte vet eller är så korkad att att denna inte förstår vad han/hon vill/ska ha.

Om jag går in och köper färg till ett specifikt underlag och med en angiven färgkod så skulle jag blivit förbannad om säljaren började behandla mig som om jag inte visste vad jag skulle köpa.

Vi vet inte ens vad TS har köpt eller ens om TS har sagt att TS bara skall måla delar av väggen och förväntar att det då blir samma kulör som resterande del av väggen har. Att då förvänta att säljaren skall påpeka alla eventualiteter att om kunden tex bara skall måla en del av väggen så blir det inte samma nyans. Eller om kunden har andra saker som han/hon vill skall vara samma kulör så kan det skilja om allt inte målas samtidigt..

Varför skall det alltid vara någon annan som skall lastas och ges skulden för fel. Varför kan inte var och en ta ansvar och förväntas sätta sig in i hur saker och ting fungerar??????
 
Oj, så arg du blev.

En erfaren säljare (som jobbat mer än några dagar) inser ju snabbt pga mängden färg som köps att det inte är till ett helt hus, och undrar då om det är ett kompletteringsköp för nymålat eller om det ska målas på sådant som är målat en tidigare säsong.
 
Redigerat:
Nej absolut inte arg :)
Bara förvånad att det alltid på BH är någon annan som har gjort fel eller ska ta ansvar.
 
  • Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag tycker att säljaren borde ha reagerat på en så pass liten mängd färg (det framgår ju av TS text att han bara satt igen en dörr) och frågat om det var nymålning eller gammalt, samt påpekat att färgen kommer att avvika. Det innebär dock inte att jag tycker att man på amerikanskt maner ska kunna stämma säljaren eller få pengarna tillbaka eller så. Men det hade kunnat skona köparen från en hel del besvikelse.

För nej, det är inte allmän kunskap att veta hur utomhusfärg fungerar. se bara på hur många som målar sina hus i neonfärger av misstag för att de tycker att färgproverna ser smutsiga ut, TROTS alla skyltar och texter om att det SKA se smutsigt ut på färgprovet för att bli rätt på en stor yta.
 
Bara för att man köper en liten mängd färg behöver det inte innebära att det är kompletering. Dessutom är det bättre att måla med samma kulör det jämnar sig med tiden. Målar du med en som ser samma ut kommer dom åldras olika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.