Hej!

Husrenoveringarna håller på för fullt men vi väntar fortfarande på ett rimligt anbud från hantverkarna för badrummet. Förutom sjuka mängder krångel (vet inte hantverkare vad som krävs i ett badrum?) så har vi fått in ett par anbud. Dock tycker jag att dessa är orimligt dyra.

Vi har ett badrum som ska renoveras. Det är ett litet badrum på 6kvm. Vi själva står för rivningen ner till reglarna. Vi står även för att köpa in kakel och klinker medan entreprenören ska sätta det. Dessutom köper vi all inredning till badrummet och kostnaden för att montera detta ligger utöver anbuden.

Så entreprenören flyttar golvbrunn, lägger vattenburen golvärme och flytspacklar, drar nya rör, ny el, sätter skivor och våtskikt och sätter kakel och klinkers som vi tillhandahåller. De sänker även taket och fäller in spottar som vi tillhandahåller.

För detta har vi fått pris på strax över 100000:- resp ca 160000:-. Då ska vi utöver detta också köpa allt kakel och klinker samt all inredning (handfat, kommod, blandare för handfat och dusch, duschväggar, handdukstork, pax-fläkt, spegelskåp, toalettstol och ett högskåp) och betala för att få detta uppsatt.

Är detta rimligt?

/Förtvivlad
 
Det finns otaliga trådar om vad det kostar att få ett badrum renoverat. Ja, det är ganska dyrt att leja bort en badrumsrenovering. Ta in fler offerter om du inte är nöjd, men välj hantverkare med omsorg; den dyraste badrumsrenoveringen du kan få är den som inte blir bra.
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
injonil skrev:
Det finns otaliga trådar om vad det kostar att få ett badrum renoverat. Ja, det är ganska dyrt att leja bort en badrumsrenovering. Ta in fler offerter om du inte är nöjd, men välj hantverkare med omsorg; den dyraste badrumsrenoveringen du kan få är den som inte blir bra.
Vi har frågat två firmor till men de har inte lämnat nåt pris trots att vi frågat efter det ett par gånger ytterligare. Den ena förklarade dock sen att de har för mkt för att det ska vara aktuellt för deras del. Visst är den dyraste den som inte blir bra. Vi är lika måna om att hitta en bra hantverkare som att inte betala överpris från början. Jag tycker man borde kunna få bägge de grejerna, ett bra badrum till ett rimligt pris...

För mer info så har vi i det ena anbudet fått en timpriskostnad för hantverkarna på 500:-, vilket känns helt ok. Vi bor i en liten ort i mellansverige, kan tänka mig att det spelar roll på priset...
 
Prisskillnaden mellan de två var ju så hög att det knappast kan ingå samma moment och produkter..?

Det är mycket svårt att bedöma offerter utan att ha sett alla förutsättningar på plats.
Det kan vara så att moment som du uppfattar som "enkla" i själva verket är tidsödande enligt hantverkarens bedömning, därför att det finns försvårande omständigheter.
 
  • Gilla
Fredriq
  • Laddar…
GoForIt skrev:
Prisskillnaden mellan de två var ju så hög att det knappast kan ingå samma moment och produkter..?

Det är mycket svårt att bedöma offerter utan att ha sett alla förutsättningar på plats.
Det kan vara så att moment som du uppfattar som "enkla" i själva verket är tidsödande enligt hantverkarens bedömning, därför att det finns försvårande omständigheter.
Jag blev oxå ganska förvånad över priset på 160000:- då det skiljde sig så mkt från det tidigare på ca 100000:-. Men det stämmer faktiskt. Ingen av dem har heller med målning av taket tex. Produkterna kan jag inte svara för, jag vet tex inte vilka skivor de använder till väggarna eller vilken golvvärme de väljer, bara att de har med det. Men det mesta de har med är ju standard-byggmaterial, kan ju inte skilja så mkt om man ska bygga enligt "säkra våtrum" tex.

Självklart kan det finnas försvårande omständigheter men det var ingen av dem som reagerade på det när de var och tittade på badrummet och inget de har förmedlat i efterhand.
 
Jag lejde bort en badrumsrenovering för ca 4 år sedan. Jag fick ett bra pris och delvis dåliga hantverkare. De som var dåliga var den firman jag anlitade som stod för snickare. De anlitade i sin tur rörmokare, plattsättare och elektriker vilka var mycket duktiga hela bunten. Snickarna hade dock kunnat förstöra hela badrummet, först genom att inte byta golvbrunn, sedan när jag krävde byte så klarade de inte att montera golvbrunnen korrekt (hade blivit mkt stor risk för sättningar och läckage). Till sist skulle utanpåliggande vattenrör monteras och de tänkte sig då att borra hål i tätskikt även i duschhörnan för detta innan jag stoppade dem.

Alltså, har du inte tid/ork/kunskap att övervaka arbetet måste du anlita en hantverkare du verkligen litar på!
 
  • Gilla
Fredriq
  • Laddar…
injonil skrev:
Jag lejde bort en badrumsrenovering för ca 4 år sedan. Jag fick ett bra pris och delvis dåliga hantverkare. De som var dåliga var den firman jag anlitade som stod för snickare. De anlitade i sin tur rörmokare, plattsättare och elektriker vilka var mycket duktiga hela bunten. Snickarna hade dock kunnat förstöra hela badrummet, först genom att inte byta golvbrunn, sedan när jag krävde byte så klarade de inte att montera golvbrunnen korrekt (hade blivit mkt stor risk för sättningar och läckage). Till sist skulle utanpåliggande vattenrör monteras och de tänkte sig då att borra hål i tätskikt även i duschhörnan för detta innan jag stoppade dem.

Alltså, har du inte tid/ork/kunskap att övervaka arbetet måste du anlita en hantverkare du verkligen litar på!
Håller med dig helt och fullt injonil! :) och skönt att du fanns där och kunde stoppa dem!! Tyvärr är det ingen (än så länge!) som har visat att de går att lita på fullt ut. De två vi fått pris av är förmodligen de två största på orten men trots de har det strulat alldeles för mkt. Det saknas fortfarande saker i anbuden och de har t.o.m tillkommit saker i anbuden som aldrig har nämnts att vi vill ha! Jag förstår inte var svårigheterna ligger i att få till ett korrekt anbud, men det var inte tanken att jag skulle diskutera det här :) Nu är fokus på om det är en rimlig kostnad för jobbet de vill åta sig.
 
Som någon tidigare påpekade så finns det för lite information för att kunna svara på frågan.

Hur ser det egentligen ut med vatten och avlopp, hur mycket kommer det att dra med sig? Nya rör från källare eller genom hela huset kan snabbt dra med sig saker. Hur ser det ut med el, vad finns i närheten ny central eller behövs utökning med jfb?
Golvvärmen finns det påstick i närheten? Installation av minishunt för denna och ev värmepatron för att få varmt på sommaren i badrummet?
Vilket tätskikt har man räknat med för detta kostar en hel del och man kan inte begära att firmorna skall springa på Biltema och köpa billigt som vissa jämför med här på BH.

Så det krävs mycket mer för att kunna ge dig ett vettigt svar. Men om du själv försöker bena ner vad materialet kostar så ser du kanske bättre vad arbetet kommer att kosta och kan då lättare uppskatta rimligheten.

Sen måste du tänka på att det kostar lika mycket om badrummet är 6 m2 eller 10 m2 för det är alla momenten som skall göras som kostar pengar. All väntetid när olika skikt skall på och att vänta på de olika hantverkarna för det är många yrkesgrupper som skall in i ett sådant bygge.

Så det första felet du gör är när du tycker att det är ett litet badrum på 6 m2 för det har egentligen ingen relevans till priset (med viss moderation för om det är 100 m2 så naturligtvis kostar det mer än om det är 10 m2)

Du får väl be dom speca material resp arbetstid och jämföra för dom har kanske totalt olika materialsatser i sitt anbud.
 
  • Gilla
Fredriq
  • Laddar…
oceanis skrev:
Som någon tidigare påpekade så finns det för lite information för att kunna svara på frågan.

Hur ser det egentligen ut med vatten och avlopp, hur mycket kommer det att dra med sig? Nya rör från källare eller genom hela huset kan snabbt dra med sig saker. Hur ser det ut med el, vad finns i närheten ny central eller behövs utökning med jfb?
Golvvärmen finns det påstick i närheten? Installation av minishunt för denna och ev värmepatron för att få varmt på sommaren i badrummet?
Vilket tätskikt har man räknat med för detta kostar en hel del och man kan inte begära att firmorna skall springa på Biltema och köpa billigt som vissa jämför med här på BH.

Så det krävs mycket mer för att kunna ge dig ett vettigt svar. Men om du själv försöker bena ner vad materialet kostar så ser du kanske bättre vad arbetet kommer att kosta och kan då lättare uppskatta rimligheten.

Sen måste du tänka på att det kostar lika mycket om badrummet är 6 m2 eller 10 m2 för det är alla momenten som skall göras som kostar pengar. All väntetid när olika skikt skall på och att vänta på de olika hantverkarna för det är många yrkesgrupper som skall in i ett sådant bygge.

Så det första felet du gör är när du tycker att det är ett litet badrum på 6 m2 för det har egentligen ingen relevans till priset (med viss moderation för om det är 100 m2 så naturligtvis kostar det mer än om det är 10 m2)

Du får väl be dom speca material resp arbetstid och jämföra för dom har kanske totalt olika materialsatser i sitt anbud.
Tack för svaret, Oceanis! Jag har bett att få 160000:- anbudet specat, får se om de vill göra det.

Allt ska bytas inom badrummet vad gäller rör och avlopp. Vi ska dra nya rör i hela huset så vad gäller badrummen så kommer allt dras nytt där och sedan stickas ut på ett ställe vi kommit överens om, sen kopplar vi på de nya stammarna där när rören i övriga huset är färdigt. Så anbuden för badrummet gäller i princip bara badrummet, det som fysiskt ligger utanför badrummet sköter vi på annat sätt. Elcentralen håller på att bytas ut, den ligger oxå utanför badrumsentreprenaden.

Självklart tycker jag inte att de ska använda billigast möjliga material (jag vill verkligen inte ha biltema i badrummet!), men tror det kan vara viktigt att ifrågasätta vad det är som kostar och bedömma om det är rimligt. Men, som sagt, det är viktigt att vi får ett bra badrum, det är prio 1, men vi vill fortfarande inte betala mer än det bör kosta för det.
 
Fick in en påskriven offert idag på ett badrum på just 6kvm med regelväggar.

- All rivning och bortforsling samt montering av 15mm plyfa och våtrumsskivor samt sänkning av taket och gipsning av detta ingår under "arbete".
Likaså flytspackling, tätskikt, plattsättning och underarbete med golv för vvs-flytt.

- I material ingår allt material fram till det är dags för plattsättning.

- VVS hörde jag bara kunden nämna att de fått priset av rörisen men jag vet inte delsummorna.
Dock är det mycket ändringar då allt ska dras nytt i krypgrunden. Element ska plockas bort helt.
Gammal badkarsbrunn bort, avlopp till toa, vask, bidé ska bort och nya brunnar till dusch och badkar ska fram samt nya avlopp till vask och toalett. Allting på nya platser mot tidigare.
Sen ska allt kopplas ihop med "rör i rör" och säkervattenskåp, samt monteras blandare m.m.

- Under EL ingår värmeslinga till 6kvm inkl. läggning och inkoppling, 4st exkl. LED-spottar inkl. tillbehör samt framdragning av el till handdukstork och badrumsskåp och sedan inkoppling av allt.


Priser inkl. moms till kund före rotavdrag.

Arbete: 67500 (med rot 33750)
Material: 23750
VVS: 25000
EL: 16000 (med rot 12000)

Totalt: 132250:-
Rotavdrag: -37750 + en del av vvs-kostnaden som jag inte vet delsummorna på.


Till detta kommer ytskikt och inredning.


Så... ja... det kostar... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.