Hej
Jag har varit aktiv på detta forum lite från och till, mest under min utbildningstid. Nu har jag en ide som jag vill få lite konstruktiv kritik på. Efter min utbildning (arkitektur) skulle jag nu vilja öppna en egen sida där jag säljer färdiga ritningar, energikalkyler, materialkalkyler osv. Det vill säga egna husmodeller som jag har ritat, med bl.a. alla beräkningar. Tänkte även erbjuda en lista över all byggmaterial samt en uppskattning på den arbetstid olika moment kan ta. Alltså en ungefärlig byggkostnad i detalj. (har även ritat ganska många passiva och energisnåla hus)

Det jag undrar är om ni tror att det finns intresse för detta? Det hade kostat ungefär 17000 kr för alla kompletta ritningar inkl. vvs, el, konstruktion, material, energi osv. Allt detta hade skickats i pappersformat så att man själv inte kan sälja det vidare via nätet. Man hade alltså fått detta via post.

Vad tycker ni om denna ide som nybliven arkitekt? Tacksam för massor med kritik.

Tack på förhand
ArchiBeginner
 
Kan nog funka.

Dock det här med spridning behöver du nog inte vara orolig för och då är det ändå ett lagbrott eftersom det är skyddat av upphovsrättslagen. Vem som helst kan scanna in dom om dom vill sprida det.

Som köpare hade jag velat ha det digitalt så man kan skriva ut fler ritningar. Många ritningar ska skickas till kommunen, ritningar ska vara med i offertförfrågningar och sen en del på bygget. Och ändå vill man ha kvar ritningarna när allt är kvar.
 
Jag tror att det är lite för enkelt att sprida ritningarna om man får dom digitalt. Bara att klicka iväg dom till nyfikna vänner som vill se. Om dom är fysiska så krävs det lite mer av ett beslut att scana och sprida dom. Jag tror att man vill ha det hindret hur litet det än är.

Sen hur stor marknad det är på passivhus från en nyexad arkitekt det vet jag inte
 
ArchiBeginner skrev:
Vad tycker ni om denna ide … ?
Det tycks ju fungera på andra sidan Atlanten, så varför inte här?
Man kan ju också säga att det är en nygammal idé, jämförbar med Bostadsstyrelsens typritningar.

Eller arkitekten som annonserade med
Gratis Arkitektritningar
kan jag inte ge er men …
 
Real7 skrev:
Jag tror att det är lite för enkelt att sprida ritningarna om man får dom digitalt. Bara att klicka iväg dom till nyfikna vänner som vill se. Om dom är fysiska så krävs det lite mer av ett beslut att scana och sprida dom. Jag tror att man vill ha det hindret hur litet det än är.

Sen hur stor marknad det är på passivhus från en nyexad arkitekt det vet jag inte
Jag förstår att man kanske är lite skeptisk till nyexaminerade studenter, dock i detta fall är det inte bara jag som kommer utföra dessa handlingar. Jag tar hjälp av konsulter för t.ex. energi-, materialkalkyler, samt konsulter som kommer utföra konstruktion-, vvs-, och elritningar. Så det enda jag gör, är i stort sätt bara planslösningen och utseendet av huset. Detta dels på grund av okunskap inom dessa olika områden dels är det väldigt tidskrävande att utföra allting själv.
 
Real7 skrev:
Jag tror att det är lite för enkelt att sprida ritningarna om man får dom digitalt. Bara att klicka iväg dom till nyfikna vänner som vill se. Om dom är fysiska så krävs det lite mer av ett beslut att scana och sprida dom. Jag tror att man vill ha det hindret hur litet det än är.

Sen hur stor marknad det är på passivhus från en nyexad arkitekt det vet jag inte
Så du tror att alla dina vänner vill bygga samma hus som dig? Inte så vanligt så det skulle inte störa försäljningen nämnvärt.
 
Nej det tror jag inte :) Men hus intresserade vänner skulle kanske vilja titta på dom. Poängen var att det kan gå fort att sprida ritningarna när de redan från början är digitala.
Men det var bara en tanke och inget jag tänker argumentera för.
 
Du tänker i gamla förlegade protektionistiska affärsmodeller. Det är en dålig start på ditt företagande.
Ju större spridning du får desto bättre är det. Du ska bara tänka till så du får betalt för ditt arbete.

Om jag beställer ett arkitektjobb vill jag naturligtvis kunna skicka det för second opinion. Skulle arkitekten vägra skicka mig dokumenten digitalt med hänvisning till risken för spridning hade jag nog blivit rätt irriterad eftersom jag hade behövt scanna det själv helt i onödan.
 
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
Jösses.

Efter dina analoga värld så hade du fått skicka mängder med ritningar till mitt bygge. Jag har nog flera hundratals elritningar och det är bara just elritningar. Tänk ventilation, VVS, snickare mm Det blir ganska snabbt många ritningar och inte ska man ha de i A4 format häller.

Nää Du får tänka om lite här. Oftast så blir de fel någonstans av förklarliga själ men när något måste ändras så blir det ju nya ritningar som ska skickas.

Kör de digitalt och köp dig en plotter (stor skrivare) så kan du ge de kunder som vill ha de analogt vilket är alla men även digitalt vill alla ha.
 
Hur stor efterfrågan tror ni det finns? De tjänster jag hade erbjudit är färdiga ritningar (A, K, El, VVS, Vent) och ett förfrågningsunderlag. Priset hade som sagt inte varit i närheten av en arkitekts arvode. Dock får man ta hänsyn till att man endast kan välja bland ett bestämmt antal hus, inga engna ideer, möjligtvis små och enkla ändringar.
 
O
Du måste kunna erbjuda kunden möjlighet att göra ganska stora ändringar... Annars så börjar de likna de billiga kataloghusen som finns.
Du kan erbjuda "färdiga ritningar" Men jag tror att du bör erbjuda tjänsten att rita ett hus helt från grunden
Du måste ha någonting annorlunda. Annars så är det risk att man kikar på kataloghusen som finns.

Sedan måste du erbjuda ritningarna digitalt. Det är snarare det som gäller idag.
På hemsidan så måste det finnas möjlighet att ladda ner ritningarna på de hus du erbjuder. Du lägger dock inte ut konstruktionsritningarna. Sedan så tror jag att det är en mindre risk att någon "svart bygger" ditt hus. Skulle det upptäckas, så kan man ta det därifrån.

Jag är inte helt övertygad om det hela. Men helt ärligt... Rita upp ett gäng hus du gillar, sedan ritar du upp ett gäng hus som andra gillar... så försöker du föra ihop dessa,... Skaffa en hemsida, lägg upp de hus du vill sälja och ta det därifrån. Det blir inte så stora kostnader. Se till att håll nere kostnaderna till ett minimum så förlorar du inget om det går dåligt. Men du bör lägga en del pengar på reklam. och kontakta de konsulter som ska hjälpa dig med de olika delarna. Men sätt dom inte i arbete innan ritningen är såld.
 
  • Gilla
Ellenlinnealiv
  • Laddar…
Risken är ju att folk säljer ritningarna vidare. Dvs stjäl av den ursprungliga arkitekten. Inte att folk bygger likadant hus...
Förövrigt så gillar jag din ide arkitekten!
Är just nu i hugget på att tillsammans med arkitekt rita vårt framtida hus.
 
Håller med odjuret dock. Kan man inte ändra ritningen så blir det som nyckelfärdigt 👎
 
Som många påpekat tror jag att grundhus men med möjlighet att påverka är en bra idé. Det blir billigare än att låta en arkitekt rita ifrån scratch, men med möjlighet att påverka till skillnad ifrån nyckelfärdigt. Då får du jobba vidare på dina hus och kan fakturera på timmarna du lägger ned utöver baskostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.