Hej.

Jag har hittat ett fantastiskthus som är till försäljning: http://objekt.fastighetsbyran.se/?objektGID=OBJ5340_1367078354&source=hemnet&images=1

Huset är ett fantastiskt vackert hus från 1939, renoverat under 70-talet. Tyvärr ser inte frugan hur vackert huset är, utan hennes blick fastnar på heltäckningsmattan och de hemska hemska tapeterna.

Därför söker jag nu med ljus och lykta efter bilder på funkisinredning. Gärna både bilder i helt originalstuk (kanske gamla fotografier) men också bilder på moderna tolkningar.


Det är ju lätt att hitta bilder på kök, men hur såg matsal och vardagsrum ut? Hur såg toalett och hall ut?

Tack på förhand!
 
Jag är inte expert på området, dock har jag ett hus från -39 själv. Jag tycker det ser ut som att det mesta vad gäller ytskikt från -39 är borta. Inte en trädetalj från -39 så långt jag kan se. Allt är utbytt utom något trägolv och element.
 
Herredj...lar vilken verkstad :D

Jag hade fått ångest över om jag skulle börja renovera huset eller verkstaden först.
Men huset går att få fint med mycket nya ytskikt och lite utbyte av detaljer, för ytskikten var ju fruktansvärda rakt igenom......

Note: Innerdörrar och fönster ser riktiga ut. Likaså ev handtag och dom fina ventilatorerna som sitter under fönsterbänkarna.
 
Redigerat:
Underbart objekt! För att hitta tidstypisk inspiration kan du söka på "funkishus" på Hemnet. I t.ex Bromma finns många fina exempel.
Jag har själv renoverat/återställt ett antal bostäder och funkis är det enklaste; stavparkett eller linoleumgolv i bodelen med enkla lister och foder. Sten- eller klinkergolv i hall och betonggolv i källarvåning. Vävspända eller släta tak, vita. Släta dörrar, ibland dörrar med en stor spegel (ram). Fönster utan spröjs. Blyinfattade fönster i badrum, trapphus och källarvåning. Kök med släta luckor. Funkis, tänk funktionell.

Lycka till!
 
På framsidan är den sjukt lik funkishusen på Ålstensgatan i Bromma. Är själv uppvuxen i Ålsten, och varje gång jag går förbi förstår jag inte hur man kan lägga pengar på ett sådant litet hus, de kostar lika mycket so en större lägenhet i stan
 
Vilka grymma ytor för snickarverkstad! Man blir lite avis på det :/
 
För oss skulle det nog bli att hyra ut verkstadsdelen, så några omfattande renoveringar där blir det nog inte tal om de första åren! Möjligtvis ha ett garage till egna bilen och då sätta in en motorport..

cpalm:
Det där ska jag definitivt grotta ner mig i. Gjorde ett snabbt försök, men det gäller nog att hitta rätt taggar för att få fler än 3 men färre än 3000 bilder!

Höök:
Mycket bra tips! Hittade några pärlor där som jag länkade åt frugan. Det verkar som att hon börjar förstå huset snart!

AndersMalmgren:
Själv förstår jag inte hur man kan lägga hysteriska pengar på en lägenhet "i stan" (gissar att stan=Stockholm?) när man kan köpa ett hus som detta. Jag förstår faktiskt inte hur man kan välja att köpa en lägenhet alls. Bara tanken av att begränsa sin privata zon till 80-90m2 ger mig klaustrofoba känningar. (Vårt nuvarande radhus med minimal trädgård är på gränsen av vad jag klarar av) MEN så är vi alla olika och ska nog vara glada för att det finns olika varianter att välja på!
 
Nu pratar jag iof inte om ditt framtida hus utan funkislängan i Brommma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.