OK. Så peta facken fulla med skivor av glasull (skarva omlott) och sen skruva upp cellplast 5 cm skulle göra susen och gott nog? Eller är 10cm motiverat?

Ingen risk för fuktskador osv? Det blir ju inga helt täta skikt och det är välisolerat under huset.
 
Då blir det uppifrån sett 25mm trägolv, 22cm glasull och 5cm cellplast.
ingen papp, plast, folie någonstans.
 
Holpers skrev:
Tror tyvärr mitt gamla trähus från 32 är en brandbomb i sig.
Gamla trähus är inga brandbomber. Har du försökt elda ved utan hjälp av papper eller småflis? Men det är klart de blir borta om du först får fyr på dem.

Moderna material kan dock vara farliga, och en av värstingarna är frigolit. Den börjar brinna direkt och röken är snabbdödande.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nej, nej, lösull isolerar inte bättre an skivor.
Eftersom lösullen inte ger några springor kan den väl isolera bättre i alla fall?
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
haavard skrev:
Eftersom lösullen inte ger några springor kan den väl isolera bättre i alla fall?
Självklart, om det är en knepig konstruktion, som runt fackverkstakstolar och liknande.
Men i enkla väggar och golv med räta vinklar blir det väl lika bra med skivor.
 
  • Gilla
BigB
  • Laddar…
Men vad svårt ni gör det för mig att välja system här.. :)

Tack för alla bra synpunkter.
 
Alla förslag är bättre än det du har idag. Är du händig och rädd om likviditeten så är valet att köra isolerskivor. CC60 är bra om du kör hela skivor annars är rulle som du skär till själv inte så tokigt. Problemet med rullen är tjockleken och att de blir sladdriga. De har lite sämre isolervärde också men det jämnar ut sig i merkostnad mot om du måste skära bort och kassera remsor från skivorna. En massa skarvar ger också sämre isolervärde om du ska hålla på med det för att snåla in på antalet skivor.

Enkel och billig avslutning är att häfta upp vindduk på undersidan som du jobbar fast allteftersom du får upp isoleringen. Sen kompletterar du med lite läkt. Med tiden får du annars nedhäng som skapar en luftspalt ovanför isoleringen. Slut steg 1

Steg 2

Cellplast under gör också även mycket för isolervärdet men är väl tidsmässigt lika mycket jobb som att få dit de första 22 cm isolering.
 
Tack för ett konkret svar. Funderar på skivor faktiskt. Men jag har cc45 så jag antar att jag får kasta 15 cm på varje skiva för det är väl uteslutet att skarva?

Stenull då från Byggmax funkar?

Bara vindduk, ingen papp, plast eller annat jox?

Det är jäkligt torrt och funt under huset. Välluftat minst sagt.. :)
 
Det finns cellulosaisolering i skivor. Som jag förstått det har cellulosa oftast bättre isoleringsförmåga per tjocklek, plus att det hanterar fukt jämfört med mineralisolering. Däremot är det dyrare. Behöver varken plast eller luftspalt som någon redan varit inne på.

Vad gäller hur lägga skarvar med tanke på att du har cc45 hade jag inte skurit av 15 cm på längden utan istället vridit skivan 90 grader, dvs skär en 45 cm lång bit skiva med fullbredd och sätt den tvärs så att säga. Sen skär du ytterligare 45 cm och när sista biten är kortare än 45 så kör du helt enkelt vidare med resten från nästa skiva, precis som när du lägger ett golv. Skarvar kommer du alltid få och skarvarna i sig är egentligen inget allvarligt så länge det inte blir tomrum i dem. Skär hellre bitarna ett par centimeter för långa och knö lite. Sen kan du ju alltid lägga två tunnare lager med förskjutna skarvar också, istället för ett lager på 220mm, så har du avhjälpt problemet ytterligare.
 
Både paroc och Rockwool har stenull för reglar med cc45. Fördelen med stenullen är att de är lite styvare och därmed fastnar fint när du pressar upp dom. Däremot sväller dom inte tillbaka lika bra när man hanterar dom så man får vara försiktig. Jag rundade till en platt list som jag lirkade (mellan skivan och regeln) isolering (195mm i vägg iofs) på plats med. Tog man handen så kunde det bli håligheter kvar på sidan...... Hör runt om pris och pruta lite. "ordinarie" pris på en bygghandel ligger oftast väldigt högt så prutmån finns alltid.

Luftspalt gäller väl inte i detta fallet under ett golv. Däremot är det viktigt att det blir helt lufttätt. Börja du med isolering och vindduk. Gick det lätt så fortsätt nästa år med ett lager till. Brandfarlig cellplast eller någon motsvarande isolerskiva. Fördelen med mer skivor under är att få bort reglarnas köldbrygga. Därför duger en korslagd 45-70 med isolering. Cellplasten kan du efterkomplettera utanpå vindduken men tvärgående regel och isolering måste komma innanför vindduken.

Du kan köra asfaboard istället för duk, lite stryktåligare men inte lika enkelt och prisvärt. Båda måste nog kompletteras med stödläkter för att inte säcka, borde väl iofs duga med tanke på att cc bara är 45 cm...??
 
Många goda råd... men jag har isolerat 3 plintgrunder till dags dato, två med skivor och en med lösull. Mitt råd är att ta in offerter på lösull...när jag räknade på det blev lösull billigare än skivor med rot-avdrag på arbetet.
Att pressa upp skivor som hänger mellan reglarna är ett hvete..och det blir inte alls lika tätt och bra som med lösullen. att arbeta med asfaskicor eller plywood eller dukar underifrån är också ett rent hvete otympligthetsmässigt.
Cellplast är smidigt format, lätt och enkelt att fästa upp, och sen spruta in lösull. överlägsen lösning ur installations och fukthänseende.

Cellplasten är för övrigt omgiven av en massa myter som syns i denna tråden. Den börjar inte spontanbrinna...och definitivt inte i de ökända och vanliga "utan orsak börja brinna i krypgrund-bränderna"(ironi). cellplast brinner dåligt också..jag har försökt tända på cellplast och den bara smälter. Däremot tål inte cellplast eld lika bra som mineralull...men den är inte antändbar som vissa försöker göra gällande här.

ska du trots allt använda skivor under huset rekommenderar jag mineritskivor för trossbotten, 59kr stpå Byggmax...bra format och fuktokänsligt.

ja, och det är nästan ett måste att bryta köldbryggorna under reglarna om du inte vill ha duktigt kalla golv när det blir minusgrader. jag satte cellplast under mitt första golv för fem år sedan och märkte stor skillnad från när det bara satt vindpapp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.