Dags att införskaffa en ny justersåg alt kombimaskin (justersåg med bordsfräs, rikt och planhyvel äger jag en redan.
Min blivande verkstad kommer att bli 4,2 * 4,3 m och golvet kommer att bli ett uppreglat trägolv med förstärkningar under maskinen. Trots förstärkningar så blir vikten och storleken på verkstaden en faktor.

Vilken maskin ska jag sikta in mig på och varför;)

Tack på förhand för alla tips.
 
Jag tycker det är bättre med separat maskiner längs med väggarna än en kombimaskin. För viktens skull är ju det alternativet bättre också. Jag tycker hammers justersåg är bra, bra mycket bättre än moretens. En lini kombi går väl även dela om man vill.
 
Tack för tipset om Hammer. Läser fler trådar om Hammer K3 som ser mycket intressant ut för mig
 
Om man nu mot förmodan vill ha en hammer så bör man välja winer comfort det vill säga att man köper formatbordet och stora kapanhållet. För det är hopplöst svårt att ställa in lilla kapanhållet i 90 gr. Har man gjort det en gång så skall du inte tro att det kommer tillbaka till det när man ändrar på den för att såga en vinkel. Det är nämligen alldeles för kort avstånd mellan skruven som den pivoterar runt och 90gr stoppet med låsskruven. Och det är lika dant på felders sågar med korta anhållet.

Och vill du ha sågen med fräs i så blir det dyrt alldeles för dyrt för vad man får. För den pengen kan du i stället köpa en begangnad felder 700 och få en såg som är 700 gånger bättre än hammer. visserligen utan fräsen men en fräs hittar man billigt då och då på blocket

Hammer är nämligen svag på några punkter där en såg behöver vara bra dåligt klyvanhåll. Den funkar men det är inte bra i långa loppet och kapanhållet är inte bra vare sig det lilla eller långa med formatbordet båda är svåra att få riktigt bra i 90 gr det stora något bättre.

Oj vad jag dissar sågen men jag tycker att vissa saker måste vara bra när man gör en justersåg. Jag är ganska säker på att man kan köpa mycket bättre såg för samma peng.
Vist den är inte lika dyr som en felder men det är ändå en peng och jag jämför den inte med en felder för det vär inte rätvist heller utan vad man får när man betalar för en hammer.

Det här är mina reflektioner och jag är väldigt petig så det är inte på något vis sanningen.

Pär
 
Jag har en Hammer b3 winner comfort, (med det stora justerbordet) och delar några av Pärs erfarenheter, men inte alla.
Klyvanhållet är lite problematiskt helt klart.
Men jag tror oxå att det beror lite på vilken nivå man använder sågen.
Är man van vid en Martin blir det ju ett rejält nedköp. Men är man van vid en gjerdesåg eller liten bordsmodell är lyftet ofantligt.
Tyvärr finns det ju inte så många "små" justersågar. Hammer, Moretens, Robland och Rojek var de jag kollade på innan jag köpte hammern, Hittade aldrig något vettigt beg alternativ från felder, endera var maskinerna för gamla o slitna eller för dyra. (jag tittade även på några kinamaskiner, wolftech bl.a, men pga tidigare erfarenheter har jag lovat mig själv att aldrig köpa nåt sånt igen)

Men om det är som du säger att din verkstad blott är 18 kvm, tror jag det blir svårt att få in något större än Hammer basic eller minsta robland maskinen. Tillsammans med din rikt och planhyvel, en arbetsbänk och lite virke kommer du inte ha mycket plats att jobba på alls. Även på en liten justersåg behöver du ju ha minst en meter bakom och framför maskinen fritt, sen bygger den ungefär 1,5 meter ut i sidled.
Jag föredrar också helt klart att ha separata maskiner än en kombi, men i ditt fall kanske det mest platsbesparande är att sätta en helkombi i mitten av rummet..?
 
Vi har ju haft den här diskussionen innan Pär. Kan inte kommentera lilla kapanhållet eftersom jag inte har det. Har dock sett att folk ersatt det med incras grejer vilket verkar fint. Klyvanhållet har lite att önska men fungerar.

Jag har bara det stora kapanhållet med formatbord och efter den senaste gången vi prata om det här så gick jag ut och mätte på sågen med mätklocka. Kapanhållet kom på precis samma plats efter att ha demonterat det och monterat det ett antal ggr. Och som nämnts innan så finns det inte så många sågar i den storleken som inte är kina kvalitet.

Läser man lite på amerikanska forum så verkar de flesta riktigt nöjda med sina hammer maskiner. Faktiskt så är pär h den enda jag läst som är riktigt missnöjd med sin (fd) hammer.

Hade gärna haft en felder istället och saknar ett 2500mm justerbord. Men en sänksåg fixar det och är relativt billig.
 
Tack för alla input!

Pär. Vilken såg rekommenderar du istället? Rojek, Axminster?

Favino. En hammer blir säkert ett lyft för mig som levt med en mindre portabel justersåg de senaste 6 åren. Kinamaskiner går bort för mig.
Jag börjar planera mitt lilla utrymme och har kommit fram till att jag kör på en ren justersåg och har kvar min rikt- och planhyvel men den får bo i ett annat rum tillsammans med min Arboga Borr:)
Jag behöver utrymmet så därför är det önskvärt med en kompakt (läs liten) maskin. Har en sänksåg till att klyva skivor mm.
 
Jag hade min hammer i ca 2 år och den funkade bra toleransen funkar för bearbetning av massivt virke tex ramvirke med fyllning av speglar. Man lär sig alla maskiner brister med tiden och vet hur man skall kompensera.

Så som jag arbetade så sågade den inte tillräckligt noga. Jag kommer ihåg att säljaren tyckte att jag borde köpa en felder direkt men då fans inte pengarna.

Riktigt missnöjd är lite att ta i men för mig var den inte tillräcklig.

Jag har det lilla kapanhållet som extra, till min felder 700 och det är mer eller mindre samma typ av infästning och den är inte bra. Att köpa en såg för att sedan uppgradera med eftermarknads tillbehör för att originalet inte håller måttet är inte så smart tycker jag. Att uppgradera med smarta tillbehör som inte finns som original är en annan sak.

Att rekomendera en såg är inte lätt som ovanstående redan skrivit men ett standard svar från mig är ejca luna lini L18 gärna med stora justerbordet men den ser man extremt sällan. En väldigt stor nackdel på den sågen är det lilla klyvmåttet. Till den nytillverkade ejca L18 finns det extra bord kanske det passar?. En begangnad mini max

Rojec har jag inte klämt på i verkligheten men skulle väldigt gärna göra det för att se hur mycket det skiljer mot tex felder.
Record power är brandade maskiner men med egna lösningar och snävare toleranser. Dom har en såg som heter TS250RS en liten såg som ser väldigt trevlig ut på bild och pappret. Där tror jag man får mycket såg för pengarna.

Åter igen det här är mina reflektioner utifrån mina behov.
 
Ett besök hos den lokala maskinhandlaren gav att jag hittade en mindre bordsfräs som jag antagligen slår till på.

Så nu återstår justersåg, jag har börjat titta på Axminsters maskiner. Någon med erfarenhet av deras justersågar?

Jag köpte deras stämborr för nåt år sedan och den är jag grymt nöjd med.
 
Jag har nästan exakt samma mått som din verkstad(något mindre) och letar nu mindre justersåg för central placering. Drömen är med fräs i samma bord. Vad slutade det med för dig? Fräs? Såg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.