Hej! Behöver hjälp! Vill lägga klinkers på golvet på övervånningens badrum. Idag finns det plastmatta, golvspånskiva, samt 600 CC reglar i omvänd ordning :). Vad måste jag ha för att lägga klinkers, dubbelgips? Tänkte även ha elgolvvärme! PS är det skillnad på över och undervånning vid läggning av klinkers?

Tacksam för svar!
 
Du skall ha en bärighet som motsvarar golvspån på cc30 bjälklag.

Det når du antagligen genom att hellimma golvgips i två lager ovanpå spånskivorna.
 
Tack! Vad skall det vara för dimensioner på golv gipset?
 
Det är bättre att man använder sig av armerad flytspackel för att få en stabil konstruktion
det går från 12mm på tunnaste platsen till hur stort fall du vill ha!


Per ;D
 
med armerad flytspackel menar jag flytspackel med armerings nät i speciellt avsed enligt tillverkaren av spackelt men är i typen vanligt putsnät
som kan skjutas fast med klammer pistol i spånskivan sedan golvvärme om så önskas sedan är det till att flytspackla.
 
Annars kan man tydligen göra så här, för att få en betydligt mindre bygghöjd:

http://www.tepro.se/UPLOADED_FILES/documents/462.pdf

Har inte provat själv, men det låter ju förtoendeingivande att få en fukttålig skiva och en styvt underlag.
Jag kanske skall prova metoden för att styva upp golvet i mitt kök, där jag har spånskiva flytande ovanpå cellplastisolering.
 
Stoned skrev:
Annars kan man tydligen göra så här, för att få en betydligt mindre bygghöjd:

[länk]

Har inte provat själv, men det låter ju förtoendeingivande att få en fukttålig skiva och en styvt underlag.
Jag kanske skall prova metoden för att styva upp golvet i mitt kök, där jag har spånskiva flytande ovanpå cellplastisolering.
Ja det där är nog en bra lösning också!

Flytspackel kan ju funka men jag gissar att det är en dyrare lösning.
 
På Ekens Golv i Huddinge har de en demo på detta.
Man får kliva på ett par spånskivor mellan cc60 reglar. Den ena med, den andra utan.
Fascinerande. Bör testas.
Jag har ingen tvivel om att det är en utmärkt metod.
 
Var köper man dessa skivor ? vad kostar dom ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.