Lade på höstgödsel för ett tag sen som höll en hög järnhalt. I och med att det regnade samtidigt tog det inte lång stund förän gödningen "smälte" och lämnade fläckar på våra betongplattor. Visste om denna effekt men trodde att jag iaf. hade några minuter på mig att spola bort det. Har läst mig till att det är oxalsyra som gäller om man ska försöka få bort fläckarna. Det ska spädas ut, strykas på och sedan spolas bort.

Min undran är hur onyttig denna syra är för gräsmattan? Det blir ju näst intill omöjligt att det inte rinner ut i gräset när man spolar av.
 
Hur mycket syra är det tänkt att användas?
Syran finns ju naturligt i naturen i t.ex. rabarber. Släng på lite kalk efter så neutraliseras den.
Som referens så sprutar man ca 25ml 3%-ig oxalsyralösning på bina nu snart för att döda kvalster i kupan utan att döda bina.
Tänk på att oxalsyra bör hanteras med försiktighet och skyddsutrustning!
 
Köpte en förpackning med Nitor Oxalsyra (100% oxalsyra dihydrat) på Hornbach. Står på förpackningen att 20-100 gram blandas ut med 1 liter vatten.

Men jag har ingen erfarenhet av detta sedan tidigare så tar gärna emot tips hur jag lämpligast går tillväga.
 
Jag har heller ingen erfarenhet, men har kollat lite på det just för att behandla mina bin.
I ditt fall hade provat mig fram med små mängder till det börjat ge resultat.
Börja med 2gram i 1dl vatten. På med skyddsglasögon och handskar, ha det välventilerat (undvik att andas in gaser) och SIV.
Märks det inget så öka på mängden oxalsyra men bibehåll mängden vatten.

Vad gäller gräsmattan så läs kap. 12 här http://www.swedhandling.com/pdf/256.pdf
"Låg giftighet för vattenorganismer. ....... Lättnedbrytbart."
Häller du på en spann vatten efter det fått verka så borde det ju vara lugnt då tycker jag.
 
Tack för tipsen, får prova mig fram. Misstänker att det bästa är att applicera med en pensel och sen låta verka.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.