Hejsan!

Jag och min sambo har skrivit på ett kontrakt på ett hus som vi verkligen tyckte om, men nu har det kommit fram grejor som har gjort att vi inte alls är intresserade längre..

I kontraktet står det att vi måste sälja våran bostadsrätt inom ett visst datum (krav från banken), annars måste vi förlänga kontraktet, om båda parterna vill det, vill säga.

Vi har inte sålt lägenheten ännu, och datumet som står i kontraktet börjar närma sig..

Men nu till min fråga..

Om vi säger att vi inte vill förlänga kontraktet innan det går ut, är det kontraktbrott då eller?
Hur ska vi göra det här smidigast?
Och hur gör vi med mäklaren som håller på att försöka sälja våran lägenhet?

Tacksam för svar!
 
Vad är det som har framkommit som gör att ni inte vill genomföra köpet?
 
oobum skrev:
Vad är det som har framkommit som gör att ni inte vill genomföra köpet?
Det verkar mer eller mindre fuktskadat, besiktningsmannen mätte över 20% i krypgrunden..
Och det verkar som om det har satt sig i huset, för alla dörrar går bara att stänga på vintern då värmen i huset brassar på..

Huset var besiktigat innan vi skrev på nånting, men vi trodde att det bara var att få ordning på krypgrunden så skulle luftfuktigheten gå tillbaka.. eftersom ingen verkar har brytt sig om det innan..
 
Vad menar du med 20 % i krypgrunden man brukar prata om att FK inte bör överstiga 50-60% i krypgrunden.
 
cecar33 skrev:
Vad menar du med 20 % i krypgrunden man brukar prata om att FK inte bör överstiga 50-60% i krypgrunden.

Fuktkvoten uppmättes till 20% står det i besiktningspapprerna..
 
Är det luften i krypgrunden som har 20% fuktighet? Det är i så fall väldigt torrt.
 
sysmali
coffman1 skrev:
Fuktkvoten uppmättes till 20% står det i besiktningspapprerna..
Är det mätt i bottenbjälklaget (trä) i krypgrunden ?
 
OXYD
cecar33 skrev:
Vad menar du med 20 % i krypgrunden man brukar prata om att FK inte bör överstiga 50-60% i krypgrunden.
Klart det är mätt i träet. 20% är mycket i krypgrund. Det skall ses i förhållande till temperatur
Se tabell här
http://www.lfs-web.se/fuktkvotsmatare.htm
 
Vad står det i köpekontraktet då? Har ni rätt att häva avtalet pga besiktningsanmärkningar? och i så fall när går tidsfristen ut? Om det är ok att häva avtalet så måste ni bestämma er för om ni ska sälja lägenheterna eller inte.
Det beror väl på hur angelägna ni är att hitta ett annat boende. Det säkraste kortet brukar vara att sälja först och köpa sen, för då slipper man krånglet med banken.
 
Ja, det står att det finns mikrobielltillväxt, fast väldigt lite..

Men hur gör man med kontraktet?
Det är väl inte kontraktsbrott om vi väljer att inte förlänga?
Och tror ni att man behöver betala tillbaka nånting?

Hade aldrig föreställt mig att första husköpet skulle vara såhär... :/
 
coffman1 skrev:
Ja, det står att det finns mikrobielltillväxt, fast väldigt lite..

Men hur gör man med kontraktet?
Det är väl inte kontraktsbrott om vi väljer att inte förlänga?
Och tror ni att man behöver betala tillbaka nånting?

Hade aldrig föreställt mig att första husköpet skulle vara såhär... :/
Ja, min fråga var ju vad som står i kontraktet? Det ska stå när ni måste bestämma er för om ni vill häva avtalet. Om ni har rätt att inte förlänga (eller häva) är det inte avtalsbrott. Kolla det med mäklaren om ni är osäkra. Och vad menar du med betala tillbaka? Ni har väl inte fått pengar?
 
Skrev mitt svar innan jag såg det du hade skrivit. Hehe.
Har inte kontraktet vid mig nu, men har för mig att det står nått om att köparen måste gå med på att förlänga, så då kan det väl inte vara nått avtalsbrott?

Vi har ju fått dom att sänka priset på huset, och tänkte om vi blir skyldiga nånting emellan om dom säljer det till nån annan för lägre pris än det dom begärde från början.. Har för mig att jag läste det nånstans men kanske är helt ute och cyklar ;)

Tack för alla bra och snabba svar förresten! :)
 
coffman1 skrev:
...
I kontraktet står det att vi måste sälja våran bostadsrätt inom ett visst datum (krav från banken), annars måste vi förlänga kontraktet, om båda parterna vill det, vill säga...
Hur kan du tolka det som att ni "måste" förlänga kontraktet?
I så fall hade väl kontraktet inte haft någon bortre tidsgräns alls?

Och du skriver "om båda parterna vill det, vill säga".
Och det vill ni uppenberligen inte, har jag förstått.

Vad står det i kontraktet om skadestånd, återbetalning av handpenning etc?
 
För mig låter det som att du måste gå igenom exakt vad som står i avtalet ang. Det villkor du nämnt, att ni skall sälja först. Men även om du inte har en besiktningsklausul. För annars borde ni ha besiktigat före kontraktsskrivningen.

Detta med ev. konsekvenser av att häva avtalet handlar uteslutande om hur avtalet är formulerat. OM du har rätt att häva (enl. avtalet), dvs. om det finns ett villkor som inte uppfyllts, då skall du kunna häva helt utan kostnad för dig. Det kan förekomma att man specifikt skriver in något om en kostnad även om villkoret inte var uppfyllt. En sådan formulering kan nog vara gilitg, men det är inget man skall acceptera i ett köpeavtal.

Om du däremot INTE har rätt att häva, men ändå häver avtalet. Då kan det bli nästan hur dyrt som helst.
 
hempularen skrev:
För mig låter det som att du måste gå igenom exakt vad som står i avtalet ang. Det villkor du nämnt, att ni skall sälja först. Men även om du inte har en besiktningsklausul. För annars borde ni ha besiktigat före kontraktsskrivningen.

Detta med ev. konsekvenser av att häva avtalet handlar uteslutande om hur avtalet är formulerat. OM du har rätt att häva (enl. avtalet), dvs. om det finns ett villkor som inte uppfyllts, då skall du kunna häva helt utan kostnad för dig. Det kan förekomma att man specifikt skriver in något om en kostnad även om villkoret inte var uppfyllt. En sådan formulering kan nog vara gilitg, men det är inget man skall acceptera i ett köpeavtal.

Om du däremot INTE har rätt att häva, men ändå häver avtalet. Då kan det bli nästan hur dyrt som helst.

Här är en liten bit ur kontraktet som jag har lite svårt för att tolka.

§ Kontraktsbrott

"Skulle någon part inte fullgöra sina skyldigheter enligt detta kontrakt, har motparten rätt till skälig ersättning.
Är kontraktsbrottet av väsentlig betydelse för part har denne dessutom rätt att häva köpet.
Vid köparens kontraktsbrott, som leder till hävning av köpet, ska ersättning i första hand regleras ur betald handpenning."

§ Försäljning nuvarande bostad.

"Köpet skall återgå om köparen inte genom ett köpeavtal, vilket för sin fullbordan ellerbestånd inte är beroende av annat villkor än att köpeskillingen betalas, kunnat sälja sin nuvarande bostadsrätt senast 20141115. Det är upp till köparen att begära att köpet skall återgå."

Hur ska man tolka det här?
Verkligen tacksam för alla svar här!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.