S
Japp, här kommer världens dummaste fråga, i värmepumpen så sitter det en tryckmätare, den har rörmokarn sagt att den ska stå på 2 (Bar?), finns ett vred bredvid för att öka trycket med så man kan få upp det. Men jag vet inte vad det gör i praktiken mer än att öka trycket till något vet jag inte...

Förklara tack! :)
 
Det ställer troligen trycket i värmesystemet som är kopplad till dina element.
Brukar det sjunka för dig? Det kan tyda på ett läckage.

2bar är rätt högt tryck dessutom... Hur ser ert hus ut? 2-3våningar kanske?
 
S
Ja det sjunker, rörmokarn sa man brukar behöva fylla på ibland. Lät inte som det var något märkligt. Det är ett enplanshus med källare, värmepumpen står i källaren. Har inte sett att det skulle vara några vattenskador någonstans dock.
 
Hur ofta fyller du på?
Har du något rör som mynnar ut i närheten av en golvbrunn kanske? Finns nämligen ett övertrycksskydd som kan läcka lite.
 
S
Har en golvbrunn precis bredvid värmepumpen. Och nog verkar det läcka vid pumpen nånstans.
 
S
Usch fyfan, får dödsångest nu. Vi hade mögelskador i källargolvet för 2 år sen, pga. dålig dränering och nedgjutna golvreglar. Rev upp allting och installera nivellgolv. Men vi var så jävla dumma att vi inte bytte vattenrören. Det är ju bara en tidsfråga tills det går åt helvete tyvärr...
 
Rinner det vatten vid golvbrunnen?
Du skulle inte kunna ta lite kort på pannan och rörinstallationen, så kan vi klura ut lite vad det för panna och vad felen kan vara.
 
S
Ja nu var trycket uppe i 2.3 så då läckte det ur övertrycksventilen. Jag höjde till 2 när jag var där, men det steg i efterhand, normalt? Hur som helst så är det rätt mkt vatten nu pga. naturligt läckage i övertrycksventilen. Så just nu kan jag inte avgöra om det läcker. Lär vänta tills det torkar sen lägga under en tidning.

Det är en rätt ny pump, luft / vatten. Kan ta bilder och återkomma senare!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Då är det troligen pga att du flytt på med några liter kallt vatten, och efterhand som det värms så expanderar vattnet, därav att trycket höjs och överskottet läcker ut. Det är helt normalt.

Nu är det nog viktigare att avgöra hur ofta du fyller på, och vilken volym (tid kranen är öppen, eller vilka tryck det är före och efter).

Det finns ett expansionskärl inne i pannan som är mothåll på trycket, i den ska det finnas tryckluft för att agera buffert när vattnet ändrar tempratur. Är den delen trasig kommer trycket variera onormalt mycket, med utläckage som följd.
Om du kan hitta en bild eller modellnummret på pannan så kan vi guida dig vart den sitter och hur man testar den.
 
I
Ex:
Höjden mellan kärl och ö
versta radiatorn
är 4 m = 0.4 bar. Lägg till ca 2 m (0.2 bar)
drifts- marginal. Förtrycket i kärlet ska då vara
0.2 + 0.4 = 0.6 bar.

Med 2 bar i systemet har du nog minskat expansionsmöjligheten en hel del. Prova köra med 1bar och se om det lugnar sig.
Har du luftat radiatorerna?
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
S
gWQPeUj.jpg
0o9fYHa.jpg
S4tX1JY.jpg

På bild 1 står det vad det är för pump.
På bild 2 ser man ett guldigt kors, till höger på den finns det en ratt som släpper ut vatten i en behållare som sedan rinner ut på golvet. Till vänster på korset sitter tryckmätarn och sen ratten för att fylla på. Sen en ratt som det står avstängd på, vet inte vad den gör heller.
På bild 3 ser man en ratt med en lägesvisare på, ser ut som man kan ställa upp värme med den, frågan är vilken värme? I radiatorkretsen eller på tappvattnet?

Jag är som sagt helt och hållet nybörjare på sånt här, o då har jag jobbat som elektriker i 7 år! Dock inte en enda gång med sånt här.
 
Bild och det guldig korset är väl blandningsventilen till varmvattenberedaren. Det är normalt och om den läcker ut lite överskottsvatten. Borde gå direkt till golvbrunn.
 
I
Bild 2. Ratten man kan vrida på är säkerhetsventil för vattnet. Den bör man motionera någon gång om året. tryckmätaren bör stå på 1bar, finns ingen anledning att ha 2bar om du inte har 25m högt hus. På bild 2 ser du också exp.kärlet och en liten nippel (som på bildäcket), där kan man kolla så att den har rätt förtryck.

"Kärlets förtryck
OBS
! Kärlet bör vara avstängningsbart mot
systemet så att man e
nkelt kan kontrollera för-
trycket i kärlet när anlä
ggningen är i drift.
Man stänger då avstängningsventilen till kärlet
och öppnar avtappningsventilen som tappar vattnet
ur kärlet så att atmosfärtr
yck råder på vattensidan.
Därefter kontrollerar man lufttrycket genom luft-
ventilen på kärlet med lämplig luftmätare.
Saknas det tryck i kärlet fyller man kärlet till rätt
förtryck med t ex en bärbar kompressor. Förtrycket
ska motsvara höjden mellan kärl och översta
punkten (ex översta radi
atorn) i anläggningen. "
Bild 2 visar också en slang som försvinner upp. Följer du den ska det finnas en annan säkerhetsventil, ( om det är samma som jag har), på den står det förmodligen 2,5bar om den inte är utbytt för att passa ett höghus. Att du tappar vatten kan vara så enkelt som att den fungerar.
Bild 3, du menar nog shunten, den ska man kunna manövrera manuellt men behöver för det mesta inte röra den.
 
Säherhetsventilen som släpper ut vatten i svarta plastkärlet på bild 2, visst står det 9bar på den va?
 
Vredet du vrider på för att fylla värmesystemet, det som sitter ovanför manometern, hur ser det ut bakom det? Är det något rör där bakom som inte syns på bilden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.