Hej,

nu har vi fått ett förslag på ändrad planlösning för nedre våningsplanet. Syftet är att skapa ett fjärde sovrum som vi helt enkelt måste ha i huset. I orginalritningarna finns det bara tre sovrum uppe - på detta sätt får vi ett fjärde sovrum nere.

Vad tycker ni?!?

Vi är lite fundersamma runt placeringen av bardisken. Det mindre köket gör att vi förlorar köksön men en bardisk skulle fylla en praktisk funktion för oss tror vi.

Kommentarer mottages mycket tacksamt! :)

rindo1.jpg

rindo2.jpg

Nedan är det uppdaterade förslaget från arkitekten:

Architect-proposal-02.jpg
 
Jag tycker arkitektens förslag ser bra ut, förutom hallen som ser svårmöblerbar ut. Och så undrar jag vad K är vid grovköket, klädkammare kanske. Jag antar att ni kommer att använda grovköket som groventre. Vi har börjat använda vår huvudentre mer, eftersom det lätt blir fullt och stökigt i groventren. Eftersom trappan är så nära dörren är det lätt att man drar med sig smuts till ovanvåningen. Men den verkar svår att flytta.
 
Hej!

Jag tycker att kök - matplats - vardagsrum ser bra ut. Tror att bardisken räcker alldeles utmärkt. Men jag undrar hur bred tvättstugan är? Den ser lite smal och liten ut. På ursprungsritningen är ju både städskåp och panna inritade i tvättstugan. Får de verkligen plats i den nya tillsammans med tvättmaskin och arbetsbänk?

Och så min käpphäst.... förråd. Behöver ni fyra sovrum, så gissar jag att det är många i familjen. Var ska alla saker bo?

:) pinebar
 
Å jag som tyckte att det var hyggligt med förråd /förvaringsutrymme i detta relativt lilla hus - klädkammare i tvätt/grovkök samt under trappen + uppe i vårt föräldrasovrum...

Vi har dessutom valt att ha ett garage med förrådsdel så att vi får plats för lite smått & gott som man kan tänkas vilja slippa förvara inne i huset; typ vinterdäck, gräsklippare osv. Detta blir ett rejält uppsving då vi idag har vi ett ynka förråd. Vi jobbar dock på att vara osentimentala och göra oss av med det mesta som vi inte har användning för.

Jag är ändå lite fundersam kring bardisken - jag tycker att den borde vara på motsatt sida, men jag vet inte hur.

Jobbigt detta med att försöka förstå hur det hela kommer att se ut och fungera när det väl står klart (och då är det ju så dags att ångra sig!)

Vi är oerhört tacksamma för era kloka inlägg och förslag - detta är vårt första försök att bygga.

//Frun i huset :)
 
Två ideer

Om ni behöver mer förrådsyta så skulle jag "offra" den öppna hallen och lägga golv mellan våningarna. På så sätt så uppstår ett förrådsutrymme på övervåningen

Går det att göra ett burspråk för matbordet? Det skulle förbättra utsikten lite och ge lite mer plats på ett hyggligt enkelt sätt
 
Offrar ni rymden i hallen och lägger golv där kan ni flytta toaletten till det utrymmet på ovanvåningen och istället få in fyra sovrum på ovanvåningen.

Jag hade oxå flyttat bardisken till motsatt vägg. Det får köket att "hänga ihop" mer. Kolla tex på köket i Hjältevadshus Björken.
 
Vi är ganska inne på att ha ett sovrum nere så att vi föräldrar kan bo nere när våra tre tjejer börjar vara i tonåren (tack och lov några år bort). Tänk att ha sovrum vägg-i-vägg med dem då - huuuaaa!!!  :p

Tack för tipset med planritningen på Björken, det var ju ganska snarlikt med vår skiss. Jag tror mer på just den lösningen som finns där, det känns avigt att bardisken ska vara där arkitekten har ritat in den. Jag vill undvika känslan av att man stirrar rakt in i en vägg när man sitter där och dricker sitt morgonkaffe.

Idag skrev vi på kontraktet... nu är det bara att blunda & hålla andan! /me


 
Ursprungsritningen hade aldrig gått igenom i min kommun. måste vara ett sovrum på bottenvåningen med tanke på handikappade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.