Hej alla kunniga!

Jag går i tankarna att konvertera vår uppvärmning från direktverkande el till vattenburet och bergvärme. Vi ska göra om trädgården under våren och för att slippa förstöra den en gång till efter att vi är klara har jag funderingar på att göra konverteringen samtidigt.

Nu finns lösningen att leja bort allting, men den varianten är inte aktuell för oss då ekonomin inte tillåter det. Vår granne konverterade i somras och slutnotan hamnar (alla fakturor har inte kommit än) på 250'-300', varav borrning och panna var ca 110'-150' av detta. Och då blev det inte ens så superbra (konstiga rördragningar). Då jag inte direkt sitter med tummen mitt i handen har jag planer på att göra detta själv. Det är bara att litet bekymmer, jag vet inte riktigt var jag ska börja, eller rättare sagt hitta information om detta. Jag hoppas att någon har en bra sida eller litteratur man kan studera för att dra igång projektet.

Tack på förhand
Stefan
 
Det lät mycket. Hur många radiatorer rör det sig om?
 
peternicklas
Gör du det utanför värmeperioden så har et inte så stor betydelse. Det kan dock vara lite lättare om de gamla elementen är borta när du ska montera de nya.
 
Kan vara värt att besöka det lokala biblioteket ( eller kolla i någon onlinekatalog). De har en hel del husböcker faktiskt.

Om du skall konvertera till golvvärme har tillverkarna (LK, Uponor, Roth mfl) väldigt bra anvisningar och hjälper ofta till med ritningar på system. För radiatorer är det nog sämre med information, det är sånt som rörfirmor bara kan antar jag.
 
Släng upp en skiss på våningsplanen med rumsytor och fönsterplaceringar med måttsättningar. När är kåken byggd o.s.v
Radiatorer eller golvvärme?
Synlig eller dold rördragning?
 
Jag konverterade och satte 10 raddar + handdukstork i en enplansvilla, tänker man efter före och inte har för knölig rördragning så kan en normalhändig göra allt själv. Kostnad ca 15-20 kkr för material. Radiatorer köpta på en radiatoroutlet. Körde med 22 mm pex till stam och 15 mm som avstick. T kopplingar i 22-15-22 är rätt billiga som klämring, bauhaus säljer en admiral serie som är ok + prisvärd.

Har du krypgrund eller källare är detta en relativ enkel operation. Lägg stam i taket grunden och kör upp avstick där du ska ha radiatorer. Räkna effektbehovet på DT30 och överdimensionera lite.
Jag har 43C framledning vid -10C, och det är bra för värmepumpen.
 
  • Gilla
pelle242
  • Laddar…
Toto1: Ang mycket, menar du hos mig eller grannen? Jag har inte möjlighet just nu att rita en skiss, men huset består av källare och 1½ planshus från -75. Vi hade tänkt radiatorer till att börja med, men efterhand som vi gör om så blir det golvvärme. Vi har gjort stora delar av huset (i princip allt utom källaren), så det kommer ju dröja till golvvärme i entré- och övervåning. Dessutom hade vi tänkt så pass mycket dold dragning som det bara går.

Peternicklas: Att jag tänkte under våren är mest för att vi ska göra om tomten helt och håller i vår efter en dränering, därför som jag tänkte ta det samtidigt. Men det är klart, har vi möjligheten att ta det när det är varmt är det klart bättre.

Pelle242: Jag har kollat på biblioteket, men de har inte haft någon bok inne från denna sidan 00-talet. Fast å andra sidan, vatten beter ju sig på samma sätt oavsett när man kollar. Men tack för tipsen på fabrikanter. Ska spana in dessa.

Martenw: Detta låter ju helt klart prisvärt. Nu kommer det ju bli lite dyrare för oss då vi har 1½-plan med källare. Var fick du tag på information om din dimensionering?

/Stefan
 
Vi konverterade till vattenburet och installerade bergvärme och förberedde för solvärme med ackumulatortank etc, 2009. Totalt 266 kvm, 10-talet radiatorer, en fläktkonvektor och golvvärme i 4 rum. Gjorde allt utom borrningen och inkopplingen av kalla sidan på värmepumpen själv. Totalkostnad c:a 210 tkr, hade vi skippat ackumulatortanken så hade vi hamnat på c:a 190 tkr. I princip all rördragning är dold.
 
Jag fattar inte hur det kan bli så dyrt, mina radiatorer kostade 500 kr/st, klämringskopplingar 22-15-22 ett gäng 89kr/st, pex stödhylsor(inte mycket), slang(några tusen), handdukstork vattenburen biltema typ 700 kr...

Ett hus byggt 80tal eller senare(behöver ca 50-60 watt / m2 när det är som kallast, vid normal takhöjd) har du dåligt med isolering eller dragig kåk eller gamla 2 glasfönster kan du behöva räkna upp lite.

Hitta radiatorer som (OBS OBS räknat på DT30 INTE dt50) ger minst 60w/m2 helst 70 eller 80.
Bara dubbel eller trippelpanel med konvektorplåtar, som passar under dina fönster. Räkna ihop rum för rum.

Håll dig till 22 mm i stammar (om det räcker för dig) och 15mm i avsticken till raddisarna, dessa kopplingar är mycket billigare än 18mm/28mm..

Då får du gynnsamma förutsättningar för din värmepump att värma huset med så låg framledning som möjligt.
Kolla Rickards utmärkta faq i detta ämne

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv
 
  • Gilla
pelle242
  • Laddar…
Det jämförs lite äpplen och päron här tror jag :). Själva konverteringen av radiatorsystemet är inte den stora kostnaden, särskilt inte om man struntar i golvvärme och skaffar handdukstork från biltema.

Värmepump och borrhål kostar en del. Jag tror vi betalade runt 45' för pumpen och 55' för borrhålet om jag minns rätt.
 
Håller med, konverteringen är den billiga delen om du ska få ett helt nytt värmesystem.

Men det går den delen billigt också, jag bytte till mig en begagnad (bytesvärde för mig 5 kkr) luftvatten värmepump (Fujitsu Inverter Split 8KW) med 3 år på nacken(fortfarande inom den 5åriga tillverkargarantin). Fick en kyltekniker att koppla in gasbiten (6 kkr) och en röris att göra sista rördragningsbiten (docka hydrualmodulen med redan existerande Nibe Elpanna) ca 5 kkr. Total kostnad för driftsatt värmepump = 16 kkr

Samma modell kostar på Polarpumpen idag ca 45 kkr + installation (gissar 15-20 kkr )

Så är man lite om sig och är smålänning och vågar så går allt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.