Letar diskmaskin och har fastnat för Miele G6100scu Rf, Asko D5654 och Siemens SN46T598SK, alla maskiner ligger i prisintervallet 10-14kkr men kan fås för runt 9kkr efter prut. Alltid trevligt med finesser men desto viktigare är ljudnivå, hållbarhet, diskningen och torkningen. Vad hade ni valt och varför? I denna prisklass tar man för givet att alla maskiner är bra men hålllbarhet är ju stort frågetecken.
 
Vi har haft en Miele som blev 13 år gammal, satt i huset vi köpte som tidigare använts av en dagmamma. Vi ska själva nu byta maskin då vår Miele slitit ut en packning som sitter i cirkulationspumpen och hade vi haft möjlighet skulle vi alla gånger tagit en Miele, efetr att ha öppnat upp maskinen och känt o klämt på beståndsdelarna (slangar, pump, kopplingar m.m) så är det ordentligt byggt. Det vi nu tittar på är en Siemens i lägre prisklassen då vi inte räknar med mer än max 5 års livslängd på en sån och då räknar på max 1000:-/år i inlöpskostnad. Visst, vi kunde kanske valt Miele men kommer att renovera köket inom 5 år och kanske då blir det en annan diskmaskin beroende på layout...

du kommer säkert få andra svar här också men titta på sådana saker som bestickhantering, vi har uppskattat möjligheten till bestickkorgen/hyllan som är överst och jämfört med en bestickkorg som man ställer i som många har blir det oftast inte lika rent i dessa. Frugan är mindre positiv till att kommande maskin troligtvis inte har en sådan bestickshylla som Miele har... Känn o kläm på tallrikskorgarna, hur är fronten (gänglig, plastig, upphängning m.m).
 
Kolla pris på motsvarande Bosch också (Bosch & Simens är samma maskiner)

Alla diskar nog bra! Så viktigare hur den passar med övriga vitvaror och hur korgar, besticklådor osv passar er.
Funktioner som kan vara trevligt på maskiner utan display är tex att den projekterar kvarvarande disktid på golvet, så du vet när det är klart.
Simens/Bosch Zeolite torkning verkar fungera bra.
Simens/Bosch brukar vara i topp i tester i lite lägre prisklass(5-6 tusen).
 
Alla dessa maskiner har naturligtvis bestickhylla, vissa har dessutom bestickkorg som komplement om man vill (ASKO).

Enligt min snabba marknadsundersökning så kan man se följande:

ASKO: Stor vikt läggs på att påpeka att man helsvetsar maskinen i rostfritt, 9-spolzoner.

Siemens: Mer inriktning på lull-lull och bling i marknadsföringen, LED-lyse, TFT mm. Men en maskin för ord 14kkr måste väl vara hyfsat välbyggd?

Miele: Ligger någonstans mitt emellan i finesser, grundmurat kvalitetsrykte men är det bara ett rykte?

Om vikten på maskinen är en indikation på kvalitet så är Miele lättast på 44 kg, ASKO tyngst på 49kg.
 
Jag tror att oavsett vilken så är det en bra maskin.

Jag har inte koll på just de modellerna.

Själv köpte vi en Bosch, som projicerar tiden på golvet (hur coolt är inte det!).
var väldigt förvånad när disken var våt efter diskning. Noterade att det inte fanns något torkprogram. Dock löste det sig med sköljmedel och jag upplever inte det som något problem längre. Antar att man tagit bort torkprogram för att få till AAAAAAAAAAAAA klassningen (kanske något för mycket A).

jag skulle prioritera ljudnivån. Det är väldigt behagligt med en diskmaskin som man inte vet är på eller ej :)


Mile är ALLTID kvalitet, eller iallafall vad jag vet. ASKO har vi i familjen, och jag gillar den, känns större än vår diskmaskin av någon konstig anledning.

Men somsagt, hade jag haft råd hade jag gått på Miele.
 
Många ASKO är större,(och andra märken också) helt enkelt mer mellan golvet och bänkskivan som är diskmaskin, och mindre ben. Men passar detta ihop med sockeln i ditt kök?
Boschen har torkprogram, Zeolite (en mineral) i "kulform", fuktig luft skickas vad jag förstår det som genom dessa som absorberar fukten.
Ska fungera riktig bra vad jag hört.
 
Asko köpte vi. Riktigt bra och stabil maskin.

Tänk: Idag känns det kanske dyrt imorgon är priset glömt. Men leva med en dålig maskin gör dig frustrerad kanske varje dag i fler år
 
hangun skrev:
Asko köpte vi. Riktigt bra och stabil maskin.

Tänk: Idag känns det kanske dyrt imorgon är priset glömt. Men leva med en dålig maskin gör dig frustrerad kanske varje dag i fler år
Så tänkte vi också när vi för 6 år sedan köpte en Cylinda diskmaskin för 11000:-
Sämsta maskinen som jag stött på, diskade sällan rent och störande ljudnivå.
När den äntligen gick sönder så köpte vi en Bosch istället, väldigt nöjda en så länge.
 
engs
patrik19836 skrev:
Kolla pris på motsvarande Bosch också (Bosch & Simens är samma maskiner)
Snart är det enbart Bosch, de kommer under 2015 köpa Siemens halva av deras gemensamma bolag BSH.
Osäker på vad det innebär för Siemensloggan på produkterna, men antar att varumärket kommer leva vidare ett tag som det brukar med sådana affärer.
 
patrik19836 skrev:
Kolla pris på motsvarande Bosch också (Bosch & Simens är samma maskiner)
Det är långt ifrån samma kvalitet på innerdelarna...

Siemensmaskinerna håller kvaliteten motsvarande övre prisskiktet på vitvaror medans bosch håller mellanklassen.
 
patrik19836 skrev:
Många ASKO är större,(och andra märken också) helt enkelt mer mellan golvet och bänkskivan som är diskmaskin, och mindre ben. Men passar detta ihop med sockeln i ditt kök?
Vi bytte gammal Electrolux diskmaskin mot en Asko XXL 56?? någonting med "större" innermått än "vanliga" maskiner. Ingen ombyggnad av sockel eller likvärdigt behöves göras. Maskinen passade perfekt bakom befintlig sockelhöjd och luckan passar skåpluckorna vid sidan om.
 
Öppna luckan och "ruska" lite på korgarna och du kommer att märka att det är en Asko du skall ha!
 
Max R70 skrev:
Öppna luckan och "ruska" lite på korgarna och du kommer att märka att det är en Asko du skall ha!
Tja, sådär kan man ju inte säga om något fabrikat, vi har 2 Asko på jobbet, kanske 2 år gamla, dom är skit, korgsystemen lite trasiga och den ena är dessutom nyare än den andra, då dess föregångare, en Asko "brann" upp. efter ett år...

Dom är ju dock antagligen inte den dyraste modellen, det jag menar är, oavsett märke är dom billigare inte bra, men dom dyrare är antagligen det.
 
cust3000 skrev:
Det är långt ifrån samma kvalitet på innerdelarna...

Siemensmaskinerna håller kvaliteten motsvarande övre prisskiktet på vitvaror medans bosch håller mellanklassen.
Ursäkta mig, men det där är struntprat. En disk från Bosch och en från Siemens med samma specifikationer innehåller samma komponenter. Det som skiljer åt är designen på frontpanelen och, ibland, vissa specialprogram. Maskinerna tillverkas i samma fabriker med samma komponenter.

Angående att Bosch köper ut Siemens ur det gemensamma bolaget (BSHG) för vitvaror, det kommer inte betyda något särskilt för konsumenter. Bosch kommer få fortsätta använda varumärket Siemens på vitvaror. BSHG har en hel hög med varumärken varav de som syns i Sverige är Bosch, Siemens och Gaggenau samt i viss mån Neff.

TS, av de du tittar på hade jag tagit Miele-maskinen, de gör riktigt trevliga diskmaskiner. Som mycket god två hade Siemens-maskinen kommit. Har själv en åtta år gammal helintegrerad Bosch (då var den deras absoluta toppmodell) som fungerat mycket bra och ständigt diskar 8-10 maskiner i veckan.
 
Vill du ha ren disk så är diskmedlet viktigare än vad du tror. Med vårt vatten är det bara YES tabletter (de med grön vätska i) som diskar helt rent varje gång. Andra YES tabletter som vi testat diskar dåligt, ytterligare andra oftast bra. Av de andra märkena vi testat så blir det inte lika bra resultat, tyvärr...

För de som inte testat besticklåda, så måste jag betona hur fantastiskt bra det är. Har själv en Siemens-maskin och är supernöjd. Men har man saker i maskinen som samlar vatten (undersidan av våra dricksglas till exempel) så räcker inte torkprogrammet till, då är det bättre att öppna luckan i samband med att programmet är klart för att vattenångan skall kunna ta vägen någonstans. Har man inget där vatten blir stående så fungerar Siemens torkprogram mycket bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.