Hej!

Vi har en järnspis (Husqvarna no 26) i vårt fritidshus som har stått oeldad ganska länge tror jag, vi köpte huset förra sommaren och jag vet inte hur mycket den förra ägaren använde den här spisen. Sotaren okejade den i början av sommaren, men när jag nu tänkte ge mig på att elda i den upptäckte jag en spricka vid ena sidan (se bilden). Vågar jag försöka elda i den?

spis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för råd.

Hälsningar,
Johannes
 
C
Japp, inget problem att elda.
Inte så mycket att göra åt sådana sprickor, går tydligen att svetsa men är svårt att få bra.
 
Synd att folk inte har vett att elda rätt, troligen eldad "lite" hårt.... Ingen idé att försöka laga, spricker snart igen. Använd den som den är istället.
 
Den är ett estetiskt problem. Det är inga problem att elda i den på grund av sprickan. Jag har svetsat liknande sprickor med framgång, så vist går det, men besvärligt brukar det vara.
 
  • Gilla
Thomank
  • Laddar…
Det går att svetsa. Vi fick vår spis lagad innan montage. Vår spricka var dock inte i topplåten. I ditt fall kan det läcka lite rök genom sprickan innan draget kommer igång men det mesta läckaget kommer att bli kring alla skarvarna på spisringarna.

Om du väljer att laga så måste man använda en svetspinne avsett för materialet, dvs gjutjärn i detta fallet. Och snyggast blir det om man svetsar på plåtens undersida eftersom sprickan måste fogberedas för att få till en bra och hållbar svets. Då kan man även slipa svetsen efter om det behövs utan att det blir fult. Sprickan kommer fortfarande att synas på ovansidan men inte läcka och plåten kommer att hålla bättre än om sprickan finns kvar.
 
Borra ett hål i vardera ände av sprickan så stoppar du vidare sprickbildning eller så eldar du upp spisen till kring 200c och svetsar och purrar svetsen och gnider in spissvärta i den.
 
C
Lutte skrev:
Borra ett hål i vardera ände av sprickan så stoppar du vidare sprickbildning.
Hehh, sprickan går ju från kant till kant så det är nog inte så stor risk för vidare sprickbildning.
 
Stort tack för era svar! Jag prövar att elda lite försiktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.