Hej

Jag köpte ett hus bygg -48 förra året och har upptäckt en svart lite grövre kabel på utsidan fasad vid husknuten. Den löper i ett gulvitt plaströr upp ur gräsmattan intill husgrunden, längs stuprännan och sen in i takfot. Jag har kattvind men ser inte kabeln inne i huset.

Nån som har en bra gissning vad det kan vara?

Den som bodde där innan mig visste inte alls och hade inte märkt kabeln trots att de bott där i 8 år. Och han som bodde där innan gissade på telefon men visste inte säkert.

Det ska inte finnas nåt elektriskt på vinden vad jag vet.

Mvh
Chrille
 
Det naturliga är ju att gissa på att detta är inkommande elserviskabel, men jag antar att du uteslutit det eftersom du frågar?

Det kan ju ha varit luftledning tidigare som sedan grävts ner och då har man gjort det enkelt för sig.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Du har ingen trädgårdsbelysning eller el i nån friggebod eller liknande dit markröret kan gå?
 
?Åskledare? (Om kabeln är grov & oisolerad kan det vara det)
 
Posta gärna en bild på kabeln om du har möjlighet (gärna med en linjal eller liknande som skala) så blir det lättare att gissa vad den kan vara till!
 
Även telekabel kan beskrivas som lite grövre beroende på sort. Och även den hade tidigare ofta sin anslutningspunkt på vinden när det var luftledning. Men som sagt. Ta en bild på den, gärna även en närbild på texten som brukar vara stansad på den med jämna mellanrum.
 
Jag har min inkommande kabel-TV nergrävd på lagom "vertikalskärardjup".... Kan ju vara nått sådant.
 
Hej
Tack för alla svar,
Jag tror inte att det är en inkommande elservicekabel då elskåpet sitter på andra sidan huset. Men man kan ju aldrig vara säker.
När jag installerade bredband genom telejacket så upptäckte jag att förstajacket är det som sitter på ovanvåningen, så det känns som en bra gissning. Kan jag mäta strömmen i kabeln på nåt bra vis? Elpenna?

Jag ska se om jag kan posta en bra bild. Nu är jag inte hemma men kabeln är kanske 1 - 1,5cm i diameter.

mvh
Chrille
 
Vad är alternativen egentligen?

Aktiv elservis
Gammal avvecklad elservis
Aktiv telefon
Gammal avvecklad telefon
Kabel-TV
El till bod/brunn/utebelysning/motorvärmarsyolpe/etc
Fiber
Coax till övervakningskameror
 
Kabel till grannens hönshus.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 10 till
  • Laddar…
Hos oss går en liknande kabel upp ur marken, via väggen och in genom takfoten, i vårt fall är det matningskabeln till en gammal antennförstärkare på kallvinden.
 
Gå in på ledningskollen.se
 
Tack för alla svar.
Jag har missbedömt tjockleken på kabeln. Det är en normaltjock svart elkabel typ 240v skarvsladd.
Den känns ju för tunn att vara elmatarkabel till huset, men vad vet jag?
Telefon, eller som nån sa, el till gammal antennförstärkare känns rimligt. Dock kommer telefonledningarna in från ett annat håll i trädgården.
Om jag mäter med en elpenna, får man utslag ifall det är telefon? Telefonen ska tydligen gå på låg ström?
 
Klipp kabeln o vänta, är den viktig märks det, annars är det frid o fröjd.

Men gammal kabel oavsett 220-380 förlagt i mark nära yta känns väl sådär, vad händer om man kör ett spett i marken, men som sagt svårt att säga utan bild så man ser exakt vad det handlar om, just nu är det vilda gissningar.

( Testar penna funkar inte på lågspänning som tele )
 
Med största sannolikhet en telefonkabel, om den är rätt styv, med "elpennor" kan man i BÄSTA fall detektera spänning men det är inget man kan lita på.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.