Jag har en plan…

I ett litet ”skyffe” samlar man allt inkommande (el, tele, bredband, tv signal, parabolsignal) kablar till huset.
Där finns även distributionscentralen till Lexcom Home.

I skyffet står en PC med Windows Media center. Alla signaler som går att koppla till PC:n skall in där (bredband, tv signal, parabolsignal).
Från PC:n går sen signalerna ut via Lexcom till t ex plasma TV:n. Styrningen sköts med IR via IR förstärkare.

Ljudet däremot går inte via Lexcom, utan via en förstärkare och vidare ut till separata högtalare där kablage är dragit i väggen.

Varför vill man ha det så här??
- Det är endast TV:n som syns i vardagsrummet – inget annat (Jo, högtalarna som är monterade i väggen)
- Inga kablar som ligger och dräller.
- Allt finns på ett och samma ställe via Windows Media Center;
Uppspelning av MP3, CD skivor, DVD filmer, Radio
Inspelning direkt på hårddisk av t ex TV program
Användning av Internet direkt via TV:n
Endast en programväljare/kontroll oavsett om det är boxer eller Canal Digital (Möjligen att du vill ha ett tangentbord och mus)

Det finns fler fördelar… men säker även en del nackdelar??

Jag är ganska grön när det gäller tekniken kring detta, men är däremot väldigt intresserad av att kunna få till en sådan lösning. Frågan är om detta är möjligt i praktiken? Och hur skulle en sådan lösning se ut rent tekniskt??

Det har ju skrivits en hel del om detta på forumet, men kanske inte om exakt en sådan lösning!?
 
Jo, det ska väl inte vara omöjligt att få till.
Några saker spontant att tänka på är ventilation av utrymmet. Annars riskerar du att datorn och den övriga utrustningen fläktar runt luft som är varm, dvs. det blir ingen kylning på komponenterna.

Har själv lite funderingar på om det är möjligt att i samband med ev. bygge göra ett utrymme med öppen ventil, dvs. som tar in uteluften direkt till rummet... Å andra sidan kan det nog finnas lite risk för fukt/kondens som elektroniken inte heller gillar.

Sen har du också problemet att både gömma undan och också kunna styra datorn (och övriga utrustningen). RF istället för IR är väl stalltipset här, men frågan är vilken räckvidd du har på den?

I dagsläget är jag lite osäker på hur bra kort det finns för satellit och htpc. Men det är ju bara en tidsfråga.

Att lära sig om och sätta ihop en bra htpc är ett rätt tidsödande projekt i sig. På www.minhembio.com finns ett bra forum för detta där du kan lägga åtskilligt med tid. Det har i alla fall jag gjort.

/b
 
Var ska jag börja?

DVD:n får det bli. Fundera på hur du vill lösa skivbyten i ev cd/dvd spelare.
Kylning behövs men du behöver inte oroa dig för kondens eller dylikt om du har ett utsug för den varma luften sen. Suger man in kall luft så kan den bära mindre fukt än den varma luften i och runt datorerna. Därmed ingen risk för kondensutfällning innan luften kyls av igen antingen utomhus eller i en växlare någonstans.

Det finns alldeles utmärkta kort för digitaltv. Fire/floppydtv är ett exemplel som funkar bra med mediacenter.

Det som är svårt är att få det hela riktigt smidigt.
 
Precis som Mats_O är inne på, tänk verkligen efter om du vill kuta in i kyffet varje gång du vill se en DVD. Alternativt kan man tänka sig ett NAS där du lagrar dina DVD-filmer, men det känns lite overkill.

Ett sätt att lösa det är ju såklart att sätta en extern dvd-spelare i närheten av TVn som du kopplar till datorn via USB eller liknande. Det ställer dock krav på att kyffet inte ligger allt för långt från TV-rummet eftersom USB-kablage inte kan vara hur långa som helst.
 
Ett steg i rätt riktning kan väl vara att köra olika "extentions" mot en pc som fungerar som server. Det finns ju olika typer beroende på vad man har för behov i respektive rum. X-Box 360, olika showcenters (t ex D-link och Pinnacle) för bild och sedan olika lösningar för bara ljud (t ex Squeezebox och liknande). Något sådant kommer jag att köra hemma.

Idag kör jag en media-pc mot en receiver med 2-zon så att ljudet kan spridas men det känns lite bökigt att behöva söka upp dessa två enheter i källaren för att få upp ljudet till markplan.

Således ska all musik inom kort ligga på en NAS och det blir en extra media-pc en våning upp. Jag kör trådbudnet nätverk.

Jag vill ofta ha det en pc erbjuder (t ex Internet) utöver det som en extention kan erbjuda...
 
Jag rekommenderar D-link DSM-320 trådlös mediaspelare. Detta är en tyst klient till din dator som har DVD spelare och anslutning till nätverk via wlan samt ethernet. Billig är den också 868 kr +m på Dustin. Du har den vid din TV och du har samtidigt tillgång till hela datorns katalog med filmer, musik, inspelad TV etc...

Spela in TV gör du med HDTV tv kort typ Twinhan DTV Alpha (liten och smidig med USB) 360 kr + m på Dustin. Du får samtidigt en till TV i huset på detta sättet.

Jag gillar inte idén att ha en dator som enbart fungerar som server. Slöseri helt enkelt. Man kan istället investera i en dator som klarar både server biten och som man kan använda som familjedator eller TV. Servern blir mer tillgänglig och man slipper ha två datorer.

/CC
 
Fördelen med en server är att den får vara ifred från "resten av familjen", dvs ingen som råkar pilla på några inställningar, eller gud förbjude, stänger av maskinen. En extradator är aldrig fel att ha. Backuper mm kan ligga på den. Finns otaliga fördelar med en separat dator för allt detta.
 
Kolla in Mac Mini istället. Den och en EyeTV från Elgato funkar perfekt.
 
Jag tycker inte att du ska satsa på trådlöst nätverk för att streama film jag har provat och tycker inte att det funkar för det hackar till i mellan åt på filmen. Och ska du ändå bygga så är det ju lätt att dra ett extra nätvärks kabel det är u lika bra att sätta ett dubbelutag i rumet när man ändå håller på. Sen tycker jag att du ska ha en separat server som bara sköter all backup för jag har märkt hemma att om jag håller på med datorn här hema och tjejen ska kolla på film på tv så kan det blir trökt och laggit. Det kostar ju inte mycket att bygga en server det behöver ju inte vara nån direkt standard efter som den enbart sköter igentligen data trafik. Jag använder min xbox som media center i vardags rummet och jag tycker att det funkar men visst man får ju nån sladd men det gör ju inget det är ju perfekt att ha ett tv spel med i tv rummet coh just det att du inte behöver gå in i data skrubben för att sätta i en dvd film är ju skönt. Sen tänkte jag på det ni sa om fjärrkontroll. Om man nu skulle köra signal diret från datron till tv så skulle man ju kunna ha en bärbar dator som man kör fjärrskrivbord på så man kan styra datorn i skrubben. Och den går ju köra den genom wlan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.