Säg att mäklaren värderar ett hus till 1000000 +-5%. Hur ställer sig banken till de där procenten? Kan banken räkna in de där 5 procenten när lånen ska bakas in.

Räknar banken rakt av på värderingen 1000000:- så blir bottenlånet 850000:-

Eller kan banken räkna på 1050000:- så bottenlånet blir 892500:-?
 
Du får nog räkna med att banken struntar i procenten.
 
FRS05 skrev:
Säg att mäklaren värderar ett hus till 1000000 +-5%. Hur ställer sig banken till de där procenten? Kan banken räkna in de där 5 procenten när lånen ska bakas in.

Räknar banken rakt av på värderingen 1000000:- så blir bottenlånet 850000:-

Eller kan banken räkna på 1050000:- så bottenlånet blir 892500:-?
Bottenlånet är max 75% av husets värdering har jag för mig...
 
Neminina skrev:
Bottenlånet är max 75% av husets värdering har jag för mig...
Fel.
Banken lånar ut 85% av värdet med säkerhet i fastigheten.
Behöver man låna mer, kan man få det som ett blanko-lån utan säkerhet.
Om banken går med på det vill säga.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Neminina skrev:
Bottenlånet är max 75% av husets värdering har jag för mig...
Bankernas generella rekommendation är att man amorterar ner till 75% belåning.
 
Vi har Swedbank på vårt nuvarande boende och efter 2010 är bottenlånet max 75% sedan finns ett sk mellanlån på 10% med något högre ränta och resten över 85% belåning blir topplån
 
Nyfniken skrev:
Bankernas generella rekommendation är att man amorterar ner till 75% belåning.
Det kommer nog snart nya rekommendationer, där det är 50% som gäller.
Grattis alla högbelånade :p

En liten utvikning
Intressant att höra en röst i tisdagens SR P1 morgon om detta.
ca 2:41:30 in på denna ljudfil:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/448787?programid=1650&playepisode=448787

En ung kvinna som ondgör sig över att hon skulle tvingas amortera 1000 kr i månaden på sitt 1.400.000 kr lån för en etta på 34 kvm vid Telefonplan i Stockholm.
(Fan, det är ju flera km från Söder asså)

Citat, eller transkribering heter det kanske (inte 100% exakt):
Jag lever här och nu alltså...
Mycket krogbesök, jag älskar att gå ut och käka, middagar, och resa. Så att, jag lever upp pengarna...

Hur känns det att ha en och en halv miljon i skuld?
Jag tänker inte så mycket på det...
Men börjar man tänka på det så aaach, en och en halv miljon i lån liksom...man känner sig inte så fri.
Är det många av er andra som tänker likadant?
Välkommen i så fall till den dag ni fyller 65, och inkomsten minskar till hälften.
Räntorna kommer vi aldrig ifrån att betala.

//Åldring som betalade 15,75 % på sitt första bostadslån hos Stadshypotek på 1970-talet.
Och då fick man stå i kö i ett par år innan man fick lånet utbetalt till banken.

Tror folk nu att det finns oändligt mycket pengar?
(Det kanske det gör, och jag har fel :wow: )
 
senaste rekommendationen hos handelsbanken är att det är amorteringskrav ner till 70% ... bankföreningen vill ändra till 50%. Dock skall detta gälla nya bankkunder.. så det finns folk som har 85% amorteringsfritt för att de tog lånet före ett visst datum.

tycker banksystemet är skruvat... amorteringen borde löpa ner till rimlig dödsålder. om jag är 30 och beräknas dö när jag är 75..så borde lånet löpa på 45 år. Fast då vill vi ha bolåneräntor som övriga europa. Känns som om ränteavdraget gör våra lån dyra!!
 
Revisorn_144 skrev:
tycker banksystemet är skruvat... amorteringen borde löpa ner till rimlig dödsålder. om jag är 30 och beräknas dö när jag är 75..så borde lånet löpa på 45 år.
Jag har aldrig lyckats förstå poängen med att dö skuldfri och lämna efter sig ett hus värt X miljoner. Visst är det kul för de efterlevande som ärver men som jag ser det bara ett livslångt sparande som man aldrig får njuta av.

Jag har full förståelse för att man exempelvis inför krav på att amortera ner till en belåningsgrad på 50-75%, men sen borde det vara upp till var och en om man har som mål att dö skuldfri.
 
  • Gilla
Radioman och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte för ett år sedan. 85% av värdet beviljas sedan bör (rekommendation inget krav) det amorteras till 75% på 15år (de ökade tiden med senaste rekommendationen så summan per månad blir ungefär samma). Men det mesta är förhandlingsbart då det är rekommendationer. Allt i Handelsbanken.

Dock har vi även gjort en uppvärdering efter renovering och fick en ny högre summa +/-100000 (samma mäklare) och banken gick på värderingssumman och struntade i toleransen. De ville naturligtvis säja på oss en byggkredit (dyr om man räknar lite på det) men det hade de inget för :)
 
Banken brydde sig inte om procenten något utan det var den skrivna summan som gällde.Alltså 1000000 i mitt spekulativa fall.

Amortering till 70% belåning gällde med. Kanske hade kunnat gå att undkomma men lät rätt bestämd om det.Amorterar redan betydligt mer än det så var inget som berörde mig ändå.SEB det handlar om.
 
Hm, kanske var till 70% på 15 år istället för 75% på 10 år som de ändrat till nu när jag tänker på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.