Hej!

Jag ska in kommunalt vatten till mitt snickeri. Har enskild borrad brunn med dåligt vatten idag. Kommunens vatten ligger i gatan, så mina frågor gäller grävningen på min tomt. Jag har begärt utsättning via ledningskollen.se, jag har fått tag på en rörmockare för inkoppling och jag ska snart göra en servisansökan till kommunen. Jag skall ha 32mm vattenrör.

Nu undrar jag:

Hur djupt skall det grävas?

Hur skall ledningen märkas ut?

Lägger man bara ledningen rakt ner, eller ska det återfyllas med något speciellt material/markduk eller något annat runt om/under/över? Har noll koll på detta.

Vad mer bör jag (som grävare) tänka på?

Via ledningskollen fick jag tips om att lägga en extre PEM-slang för framtida indragning av tex fiber. Hur skall den förläggas? Lämplig tjocklek?

Tar tacksamt emot all övrig input. Har så lite koll att det är svårt att gissa om jag har glömt något.
 
Några svar:
För fiber kan man använda PEM-slang 16/12 eller liknande, det är inte så kritiskt. Lägg slangen minst 30 cm ner så godkänner tom Skanova installationen. Sökband i plast med järntråd för fiber är bra, om du kan få tag i det. Detta läggs en bit ovanför fiberkanalisationen.

Om det finns andra ledningar (el, tele) där det ska grävas så är det handgrävning som gäller inom ett par meter från dessa. Det går som regel inte att lita på utsättningen.

Vattnet ska givetvis ligga frostfritt. 50 cm räcker här på Gotland, men det är nog lite djupare i Skåne. Kommunen vet säkert.

Edit: Helst sand runt slangarna, och inga stenar som trycker, givetvis.
 
Redigerat:
Djupet på ledningen bör vara minst frostfritt, ska du även ha in kommunalt avlopp?
Finns det hus med källare runt om där du har snickeriet?
Djupet på serviceventilen bör kommunen veta om, det kan vara bra att fortsätta på samma djup.

Undvik att lägga stenar i direkt anslutning till ledningen.

Gällande extra slang för framtida fiber så är det inte säkert att det kommer att dras i anslutning till där vattenledningen går.
 
Tack för era svar.

Noterar handgrävning att sten ska undvikas. Frostfritt djup. Hus m källare finns inte i närheten. Kommunalt avlopp finns sedan tidigare (är inte på samma ställe, går ut från tomten på annat håll).

Vad gör sanden runt slangarna för nytta? Var köper man sökband? Min rörmokare har slang men är inte helt 100 på om han också har sökband.

Vad gör en serviceventil för nytta? Och var ska den placeras? Kommer såklart att ta detta m rörmokaren, men känns bra att ha lite kött på benen först.
 
Jag drog in kommunalt vatten i våras. Gjorde allting själv, grävde till frostfritt(180-200cm här i norr) sedan lades fint stenmjöl ut där slangen placerades. Ovanpå det cellplast och mera stenmjöl.
Stenmjölet eller sanden är bra då det är mjukt för slangen och blir ett bra underlag.

Jag markerade inte ut min vattenledning på tomten men la ner plastbitar av gammal matta ovanpå. Då vet jag vart ledningen går och vid grävning så kommer plasten att grävas upp och man vet att ledningen ligger under där.

Serviceventil är en avstängning:)
 
Serviceventilen är vattennätsägarens ventil, på utgående sidan blir vattenledningen fastighetsägarens ansvar. Serviceventilen använder vattennätsägaren till att bla kunna stänga av vattnet till fastigheten om inte fastighetsägaren betalar förbrukat vatten.
 
Vi grävde in kommunalt vatten för ett år sedan och det var väl egentligen inga konstigheter med själva grävandet. Vi grävde till ca 120 cm för frostfritt djup och återfyllde med samma material som grävdes upp. I vårt fall var det inga problem eftersom marken här består av ren sand. Men det är väl viktigt att se till att inga stenar ligger emot slangen som kan gnaga hål. Har du mycket sten så är det kanske en bra ide att ta dit ett lass sand och fylla med närmast slangen. Då ser man också tydligt att det ligger något i marken vi ev. framtida grävarbeten.

Servisventilen är helt enkelt den "kran" som sitter mellan huvudledningen och din inkommande ledning. Den används för att stänga av vattnet till din fastighet när du inte betalat räkningen ;). Den kan också vara bra att ha om du behöver göra service eller dra om ledningen. Jag har hört att det är bra att motionera den någon gång om året så att den verkligen fungerar när det behövs. Min rörmokare hade f.ö. en riktig skräckhistoria om hur det kan bli när "kranen i gatan" brister.

Gräver du helt själv? Annars brukar grävmaskinister ha bra koll på sådant. Den som har gjort markarbeten hos oss hade en fantastisk förmåga att kunna se om det varit grävt tidigare och att hitta saker som inte skall grävas av i god tid.

Tillägg:
I vårt fall ägs huvudledningen av en samfällighet. Servisventilen ägs även den av samfälligheten och min ledning tar vid efter servisventilen. Hos oss är huvudledningen mestadels dragen längs med en väg och servisventilerna är i princip placerade i tomtgräns en bit från vägkanten.
 
Redigerat:
Jag gräver själv, tydligen ligger det andra ledningar väldigt nära, så det är handgrävning som gäller. Talade fort m rörmokaren som sa att band bara var krav för el/tele. Känns ändå bra att lägga ner det tänker jag. Finns det regler för vilken färg bandet ska ha beroende på vad man har grävt ner?

Servisventilen: att den sitter mellan huvudledning och min inkommande ledning - betyder inte det att den är nergrävd i gatan? Eller tillhör slangen som ska ligga på min tomt (fram till huset) också nätägaren? Eller har jag missuppfattat något rejält här?
 
Serviceventilen sitter normalt någonstans från tomtgräns till några meter ut från tomtgränsen.

Om stamledningen är dragen i samband/ efter att fastigheten "skapades" och det planerats att fastigheten ska ha möjlighet att ansluta sig till stamledningen så brukar det monteras serviceventiler på avsticken till tänkta fastigheter.

En serviceventil bör man aldrig röra själv. Om serviceventilen går sönder så får den som manövererat ventilen bekosta bytet av den, det kan bli väldigt dyrt.
 
Men servisventilen är alltså nergrävd? Ursäkta om det verkar som jag är med i trögfattarföreningen.
 
Ja, den är nergrävd men har ett rör upp och ett lock på ytan. Genom att öppna locket kan man sticka ner ett verktyg (tänk ungefär hylsnyckel med förlängningsskaft) och vrida av/på ventilen.
 
Ja den är nedgrävd på samma djup som ledningen (d.v.s. frostfritt ca 120 cm). På ventilen är det hos mig kopplat en teleskopisk förlängning som avslutas med ett gjutjärnslock vilket gör att ventilen kan manövereras från marknivå.

Här finns lite bilder som kanske hjälper: http://www.lundagrossisten.se/catalogue/f913.html
Jag har något i stil med den som heter teleskopisk spindelförlängning

Hos oss anslöts en T-koppling till huvudledningen som sedan kopplades till servisventilen. Jag tror det gjordes genom att en sorts T-muff träddes över huvudledningen och svetsades fast med någon inbyggd svetsning. De kopplade helt enkelt ett spänningsaggregat till muffen som då smältes fast. Sedan gör man på något vis ett instick i huvudledningen när ventilen är påkopplad och vips har man vatten. (y)

Hur man kopplar på huvudledningen beror naturligtvis på vad den är gjord av men med moderna slangar så skall man som jag förstått det inte behöva stänga huvudledningen för att koppla in nya anslutningar. Jag ber om ursäkt för att jag inte har alla detaljer klart för mig, det hade nog varit enklare att förklara då. Men jag kände inte riktigt att jag kunde stå och glo på gubbarna som jobbade i gropen hela dagen även om jag gärna hade velat.
 
Ursäkta att alla mina inlägg ovan bara blir som ett eko av föregående, jag skriver visst extremt långsamt idag...
 
Tack för all input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.