Byter kyl och frys i köket och behöver då nya täcksidor runt dessa.

Ballingslöv vill ha 2000kr för en täckskiva som inte ens är likadan som dom jag redan har. Bef täcksidor har en postformad framkant som inte längre finns i sortimentet. Eftersom man bara ser framkant och någon decimeter in på dessa stående täcksidor funderar jag på hur svårt det är att fanera själv?

Kapa till 16mm spån är lätt.
Runda av framkanten med fräsen klarar jag också.

Fixar man att fanera själv och vad kostar faner?

Varje täcksida behöver faneras 30x240cm,

Limträ i björk kunde ju också vara ett alternativ, men antagligen dyrt i dessa dimensioner, 60x240...
 
Limträskivpr verkar kosta 8-900, verkar vara ett bättre alternativ än att fanera själv. Blir fortfarande halverad kostnad totalt sett jämfört med ballingslövs täcksidor.
 
Hej

Ett alternativ beroende på vilken utrustning du har är ju att göra egen limfog i lämplig bredd (någon decimeter?), limma och kexa den på spånskivan och sedan fräsa framkanten. Kan du komma över björkvirke med tillräcklig bredd behöver du inte ens göra egen limfog.

Lycka till hur du än gör!
Ronnie
 
Själva faneringsprocessen är väldigt enkel och går snabbt och behöver inga specialverktyg eller olika limmallar. Men att köpa faner i enstaka blad är omöjligt om du inte hittar ett snickeri eller importerar fanerat. Det blir ju klart hållbarare och göra som Pysslarn skrev.

Finns det förresten inte färdiglimmat faner att köpa eller beställa på byggvaruhus som man värmer med strykjärn.

Pär
 
Jag tror att Ronnies alternativ är överkurs för mig, saknar både kexmaskin och hyvel, så även om jag lyckades limma ihop något skulle det nog inte bli så bra.

Utbudet av faner att stryka fast borde jag titta på men att köra färdiga limträskivor låter ändå som det bästa alternativet - finns inga moment där jag inte hanterar (och klantar jag mig med fräsen kan jag ju vända på skivan en gång). Om jag sedan avslutar med någon lämplig lack på den frästa ytan så tror jag det blir så nära originalet man kan komma. Det kommer ju inledningsvis vara mycket ljusare än övriga snickerier men det är ju oundvikligt.

Nästa steg är att bygga om befintliga spegeldörrar till rätt dimensioner.........jag lär få anledning att återkomma...
 
Har byggt om mitt kök nyligen, har själv använt mig av furugolvet som jag köpt extra, kvistlackat, grundat och målat med en bra färg (Servalac aqua halvblank) fungerar bra som en allroundfärg för mitt behov. Jag använder mig oftast av lite dyrare färger, men det spelar oftast ingen större roll, oftast handlar det om torktider och slutfinish.

Bygger ofta med golvbrädor, ger inget resonansljud, stabilt om man vill gipsa på för att sedan kakla eller tapetsera på. Har man en hyvel etter klyvsåg är det lätt att få till en bra front till skillnad mot osb eller spån. Samt att det ger ett rustikt intryck även om det inte går i samma stil så går det oftast bra ihop med de flesta stilar!

Tillbaka till dig! Varför inte en vanlig plyfaskiva, varför krångla till det med spån och laminat?
 
Vet inte om det räknas som reklam men IKEA,Byggmax,Bauhaus,Hedins,XL,K-rauta, Coop-bygg, Rusta mm mm mm har färdiga skivor i laminat, spån med laminat, limträ som inte kostar allt för mycket! Kan ofta fås i rätt mått! Lacka och se glad ut, beskåda sitt verk! :)
 
Kommer ner till Sthlm om 2 veckor skall titta på min lillebrors badrum, kan ta med mig björk som fås mot en kaffe!
Obs söker inga jobb, vill inte bli avstängd, vill bara bättra på mitt karma!
Har inga baktankar, säljer inget, gör ingen reklam, är bara lite klumpig i skrift ibland!
Ska till Sollentuna om två veckor och har plats i min "lilla bil"
 
Faner köper man lätt! Bröderna holm i Sala, fanerkompaniet eller vad dom heter i Stockholm. Calexico wood i Göteborg.
Det finns flera leverantörer...
 
Lite svårt att få en bild av hur det skall se ut men jag tolkar det som att du vill ha björk och inte målat - korrekt?

Jag skulle rekommendera 18mm plywood i björk, en hel skiva (2440x1220mm) borde gå att få tag på omkring 1000kr med en fin sida. Denna kan du sedan kanta med en tunn björklist som du fräser helt jämn med skivan. Borde bli snyggt.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tappade bort denna tråd ett tag. Det blir lamell/limfog i björk som jag fräser. När jag börjar leta lite så inser jag att det inte är så lätt att hitta som jag trodde.

16-18mm tjock, 600mm bred och 2400mm hög.

http://www.fredricsons.com/sv/limfog

...verkar ha ett par alternativ men dom är lite tjocka.

Var handlar man skivmaterial i stockholm? Byggvaruhusen har bara furuskivor i dessa dimensioner.
 
Kan du inte be ett snickeri bara limma ihopp en skiva. Så fixar du resten själv hyvlar slipar och sågar till den själv. Blir nog inte så dyrt
Pär
 
....men inte kan väl det vara i närheten av en prisvärd lösning? Och jag har inte maskiner och kunnande för hyvlandet.

På fredells finns 400mm skivor, det funkar i värsta fall.
 
Jag hade nog köpt tunn/billigare björkplyfa som jag lagt dubbel och limmat för att minimera spillet, om jag gått på plyfa spåret. Men det kanske är så att skivan du är ute efter blir snyggare. Men var man hittar björkskivor har jag ingen aning om,men borde gå att beställa.
 
med plyfa måste jag kanta enligt tidigare förslag och det får jag inte ordning på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.