Har ett trähus från 1927. 2 vån+källare. Kallvinda med trapp upp från övervåningen. Skall nu inreda kallvindan. Har plåttak med papp och råspont under. Några funderingar.
1) Snedtaksisoleringen; För att bilda luftspalten hade jag tänkt slå någon form av distansläkt och sedan skiva och isolering. Vilken skiva? Hur bred luftspalt? Hur tjock isolering är nödvändig?. Kan jag sedan slå innertaket (trätak) direkt på takstolarna(isoeringen) eller skall jag ha någon form av skiva mellan isolering och trä.
2) Murstocken; Har endast kakelugn som eldas sporadiskt som myseldning vintertid. Elkasett till pannan och snart fjärrvärme. Hur göra med golvet närmast murstocken ?
3) I en tråd på forum står att det är bra att ha lite luft mellan golvet och isoleringen, skall man slå på något ovanpå golvbjälkarna eller köra med spånskivorna direkt på?
4) Snedtaket går ända ned mot golvet, behålla konstruktionen eller göra en kort vägg. Blir det bättre luftning av taket med kort väggkonstruktion?
 
Hej.
1) Jag har använt vanlig takläkt(25*38 ) som distansribb för luftspalten. 3 ribb i varje takstolsfack. Skiva för luftspalten funkar ypperligt med vanlig 3mm masonit. Det finns annars ett antal dyra specialprodukter. Jag har lite ojämnt avstånd mellan takstolarna så masonit funkade kanon för mig. Lite bökigt att kapa och hålla dem på plats när man fäster dem bara.
Eftersom jag inte hade ventilerad nock monterades sk mögelstoppers i varje takstolsfack intill nocken. I mitt fall har jag slagit 45*45 liggande tvärs takstolarna för att få 2 isoleringslager och undvika köldbryggor. Jag har 170 + 45 = 215mm isolering i snedtaket vilket egentligen är för lite (bor i dalarna). Jag tror rekommendationen är minst 400. Man får ju göra en bedömning om hur mycket av utrymmet man kan ta till isoleringen kontra elräkningen.

Du måste lägga en åldersbeständig plast innanför isoleringen. Detta för att förhindra att uppvärmd luft tränger ut i taket, kallnar och sedan kondenserar i taket.

Vidare kommer jag att montera 28 *70 spikläkt utanpå plasten och dra el i denna spalt. På denna spikläkt spikas till sist panelen. Men om du har uppnått tillräcklig isolertjocklek, elen är på plats så finns inga hinder med att spika takpanelen direkt i takstolarna.
2) Vad menar du? Jag förstår nog inte frågan? Golv är helt ok att dra ända mot murstocken vill jag minnas, annars gäller 10cm till brännbart material. men det tänkte man inte på 1927 ;)

3) Om du nu pratar om golvet på vinden du skall inreda så isolerar man ju enbart för ljudisolering där. Om reglarna sitter tillräckligt tätt (ca cc60) och golvet är rakt så är det bara att skruva spånet direkt på.

4) Luftningen av taket påverkas inte av detta. Du skall ha ventilation i takfot samt i nock. Om du ej har ventilerad takfot kan du som jag få montera mögelstoppers även i takfoten.

Hoppas att jag rätat ut något frågetecken.

Mvh Tommy
 
Mycket tack för bra svar! :)
Vad körde du med för isolering?

Per
 
Jag kör med vanliga gullfiber-skivor. Jag kan tillägga att jag tätade alla skarvar på min masonit med fogmassa. Jag tänkte att eftersom isolerskiktet blir en aning tunt så skall det baske mig inte blåsa in i det.
Mvh Tommy
 
Hej,

jag planerar något liknande och har funderat på vilken tjocklek som krävs på trätaket för att man ska kunna spika det direkt på takstolarna (cc 120).

Vilket trätak har ni använt/tänkt er?

mvh Petter
 
Jag har inte spikat upp mitt innertak men planen är att använda 17mm vitmålad råspont och vända hyvlade sidan inåt. (Om jag hittar råspont med tillräckligt bra kvalitet.) Gällande innertak på cc120 spikar man ju 17mm råspont på utsidan av taket för att bära takpannor så då måste den ju duga för att bära sig själv på insidan åxo. Jag har inte provat men skulle gissa på att vanlig 12 -14mm panel åxo funkar utan att hänga.
/Mvh Tommy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.