Hej!

Håller på och bygger en bastu. Tänkte köpa en färdig modulskorsten, dels för att vinna tid och dels för att isoleringen är bättre enligt sotaren - själv kan man inte uppnå samma isoleringseffekt med endast 50 mm isolering runt om sa han.

Ingen av de 4 olika fabrikat jag hittat är billig precis..., frågan är hur kvaliteten är? Schiedel Permeter liksom NVI har innerrör tillverkat i 1 mm syrafast stål, tror även Modulex Premium har 1mm plåt. Nordic heating tror jag har 0,5 alt 1,0 mm plåt. Det känns ju inte överdrivet grovt precis, men det kanske funkar.

Finns det andra saker man borde kolla upp?
 
Många svar blev det...
 
Enligt min kamin/skorstensmontör är NVI det bästa man kan välja, 25 års garanti och 1mm plåt invändigt + bra lösningar förövrigt (y)
 
Tack SC Aero!
 
Jag håller också NVI som förstklassigt och valde deras pipa när jag monterade en här hemma. Dock tror jag att Nibes Premodul-skorsten håller likvärdig klass. Det som i praktiken tippade över bägaren till NVI var att där kunde man beställa vinklade delar i valfri vinkel vilket inte gick på premodul. Jag ville göra en sidoförflyttning av röret men ha det diagonala röret parallellt med yttertaket, och då funkar det inte med standardvinklar (om man inte kan tänka sig att anpassa takvinkel förstås!).

Sedan jag byggde har NVI också skippat spännena som håller ihop ytterskalet på modulerna - ännu enklare att montera nu mao, och lite snyggare.
 
Ok, bra att veta, tack! Jag kommer också behöva göra en s.k "förskjutning" i sidled. Det blir platt tak på bastun (endast 5-6 graders lutning), så jag får väl inte liknande problem som Du hade, men det är ju bra att veta att det går att få valfri vinkel! Bra också att slippa spännen, bara det blir lika stabilt.
 
NVI är en bra skorsten, men ack så dyr. Man bör alltid ta in offerter på komplett skorsten från olika håll och ställa relevanta frågor om systemet.

Garantin är ju intressant, men ur installationssynpunkt tycker jag man skall kika på avstånd till brännbart (storlek på hål i vägg/bjälklag), kvalitet på isolering, flexibilitet i systemet och enkelhet att installera. Sedan är ju känslan för säljande företag och pris viktigt. Det kan ju skilja en smärre förmögenhet i pris mellan olika fabrikat, även om de har liknande specifikationer.
 
Jag jämförde med Permeter efter att jag redan handlat nvi och prisskillnaden var inget att bråka om när allt var inräknat. Kanske är dock kalkylen annorlunda om man räknar på 3,5m rakt rör, till permeters fördel.
 
För ca 3,5 meter rakt rör, 150 mm dimension, kan man betala ca 5500 kr med de(t) alternativ med bäst pris, inräknad två genomföringar och innertaksplåt. Lösning ovan tak tillkommer dock, om man behöver det. Den stora skillnaden i pris finns dock på kompletta lösningar har jag märkt; böjar, vägghållare etc skiljer väldigt mycket i pris.

Jag har en nybyggd varmbonad veranda och skall, så fort golv och väggar är fixade, sätta in en braskamin i en hörna och sedan är tanken att få till en skorsten med ganska komplex dragning... Först ut genom vägg, svänga upp längs med fasad och sedan gå ut runt takfoten. Vi får se hur det slutar!
 
Tänk på att det ska gå att sota också. Har stökat med sotning av min diagonaldragning idag och det är ju inte speciellt kul att sota via inspektionsluckor i dessa stålskorstenar. Hade man en rak skorsten skulle ju sotningen av själva röret gå på 5 min, ink bära fram stegen........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.